Walkthough (in Finnish): Grim Fandango

Ensimmäinen vuosi

Peli alkaa Mannyn huoneesta, jonka viestiputkeen on juuri tullut viesti, jonka luet. Ota pyödältä korttipakka ja poistu käytävään. Kävele pienempään hissiin, joka vie autotalliin. Nähtyäsi viimeisen firman autoista kaartavan ulos kadulle, kävele autotallin nurkassa olevalle pienelle kopille. Koputa ovelle ja Glottis-niminen, lievästi sanottuna kookas, henkiolento änkeää kopista ulos. Puhu hänelle valitsemalla seuraavat vaihtoehdot:

"Hey, you a driver?", "I'm Calavera.", "Looks like I need a new driver.", "You want to be my replacement driver?", "Come on, Glottis." ja "You're not too big. The cars are just to small."

Glottis antaa sinulle työmääräyslapun, johon tarvitaan pomosi don Copalin allekirjoitus. Palaa hissillä yläkertaan ja mene toisella hissillä alas. Suuntaa ulos kadulle ja siellä pujahda vasemmalla olevalle pienelle kujalle. Kujan perällä on kravateista tehty köysi, jota pitkin pääset ylös.

Livahda sisään avoimesta ikkunasta ja aseta pomon tietokoneen automaattiseksi vastaukseksi "Ah, cripes Eva! Just sign it yourself, will ya? I'm busy!" Palaa sitten takaisin yläkertaan ja heittäydy juttusille pomon sihteerin Evan kanssa. Kaikki sujuu kuin rasvattu, ja lopultakin pääset matkalle kohti Elävien maata.

Kun olet saanut hoideltua jälleen yhden C-luokan sielun ja saanut taas yhdet haukut pomoltasi, mene uudestaan Evan luo. Työpöydällä olevalla rei'ittäjällä tee reikiä korttipakkaan. Poistu rakennuksesta ja tutustu karnevaaliin. Jututa kojujen luona ilmapalloja vääntelevää asennevammaista pelleä:

"Practicing What?", "Twist me up one of them, eh fella?", "Bet ya can't do a cat.", "A dead worm". Koska tarvitset kuolleita matoja eli tyhjiä ilmapalloja toistekin, häiritse pelleä vielä uudelleen: "My kid wants another balloon animal", "Do you have any more dead worms back there?".

Palaa sitten toimistorakennukseen, ja mene heti oikealla olevaan pakkaushuoneeseen. Täytä toinen tyhjistä palloista punaisesta letkusta, toinen sinisestä. Suunnista tämän jälkeen omaan huoneeseesi ja tunge ilmapallot viestiputkeen. Kun toimiston viestikeskus "yllättäen" jumittuu siirry paikalle. Viestikeskus on heti ulkoa aulaan tultaessa vasemmalla.

Ota ensimmäiseksi viestihuoneen seinältä jauhesammutin. Räplää sen jälkeen isossa metalliovessa olevaa lukko, jotta salpa jää ulos. Tämän jälkeen voitkin jutustella hyvän tuulisen korjaajan kanssa: "Who would do a terrible thing like this?", "Well, I gotta split".

Lähde huoneesta, mutta palaa heti takaisin heti korjaajademonin poistuttua. Käytä lävistettyä pelikorttia (koko pakkaa, Manny ottaa lävistetyn kortin) punaiseen viestiputkeen ja saat uuden asiakkaan. Puhu hänelle kaikesta ja poistu sitten huoneesta.

Kävele muina luurankoina käytävää pitkin, niin don Copal tulee huoneestaan ja sitten Manny onkin pulassa.

Puluja

Kun olet teljettynä Glottisin koppiin, koputa sen oveen. Oven takana on mies, jolle voit sanoa seuraavaa: "I'm thinking about getting out and getting even. That's it.", "The DOD runs a crooked game, and I intend to prove it.", "I'm gonna blow the lid off this place.".

Pääset LSA:n päämajaan. Puhu Salvadorin kanssa ja valitse seuraavat lauseet:

"Okay, I'm in. What do I have to do?", "You want me to be your messenger?", "If I grab some pigeons from the roof, will you let me go?", "I'm off".

Mene uudestaan juttusille miellyttävän pellen kanssa, ja pyydä häneltä kissa: "My kid wants another balloon animal", "A cat.".

Ota myös muutama leipä viereisestä kojusta, mene takaisin kujalle ja kiipeä kravatteja pitkin ylös. Mene tällä kertaa sisään toisesta ikkunasta, eli siitä missä on eriväriset verhot.

Tämä on pahimman kilpailijasi Domino Hurleyn huone. Iske nyrkkeilysäkkiä kolmesti, jolloin ylhäältä tipahtaa hammassuojat. Ota myös Dominon laatikossa oleva koriste. Palaa sitten ikkunalaudalle ja kravattiköydelle. Sido koriste kravattiköyden irtopäähän ja heitä se toiseen tikaspuuhun. Kipua köyttä pitkin toisille tikkaille ja ylös katolle. Mene venttiilin (dish vent) luo, joka on lähellä lintuja. Käytä kissailmapalloa siihen ja laita ilmapallon päälle leipää. Lintujen saapuessa nokkimaan leivänmuruja ne puhkaisevat pallon ja pakenevat tiehensä.

Laskeudu sen jälkeen kadulle, mene avoimesta ovesta sisään ja Glottisin koppiin. Käytä hammassuojia pöydällä olevaan Fill-A-Dentiin. Nyt voi ottaa hampaistasi muotin hammassuojalla. Palaa kujalle ja vilkuta seinässä olevalle siniselle silmälle. Anna linnunmunat Salvadorille sekä hammassuojat Evalle, niin pääset pois kaupungista.

Kivettynyt metsä

Seuraavaksi löydätkin itsesi Kivettyneestä metsästä. Kävele seuraavaan ruutuun ja puhu Glottisille. Tämä repii miehekkäästi sydämensä rinnastaan, ja se pitää tietenkin hakea takaisin. Glottisin takaa pääsee eteenpäin, ruutuun jossa sydän on jäänyt kiinni hämähäkin seitteihin. Ota luukasasta luu, heitä se verkkoon ja käytä sen jälkeen verkkoon viikatettasi. Nappaa mukaasi myös 3–4 ylimääräistä luuta, sillä niitä tarvitaan myöhemmin. Palaa sitten Glottisin luo, ota sydän maasta ja asenna se.

Kun pääset autoosi ohjaa se ruudun oikealle puolelle, niin tulet omituisen näköisen koneen luo. Mene kottikärryille ja liikuttele niitä edes takaisin letkujen päällä. Jokainen neljästä letkusta ohjaa yhtä puussa olevista pumpuista. Pumput täytyy saada tasattua siten, että puu heiluu edestakaisin. Helpoin tapa tehdä tämä, on työntää kottikärryt kahden keskimmäisen letkun päälle vuorotellen, ja uudestaan niiden yli, kun vapaat pumput sillä puolella ovat juuri pumppaamassa. Tämä vaatii hiukan tarkkaa ajoitusta ja työtä, mutta onnistuu kyllä. Kun saat puun heilumaan, käännä kahvasta ja pyörivä vempele puun päällä pysähtyy. Nyt Glottis kiipeää puuhun. Kun hän roikkuu puussa käännä kahvasta uudelleen.

Hyppää auton kyydistä ja mene tiekyltille. Ota kyltti maasta ja kanna se luoteeseen, puiden väliin. Saavut uuteen ruutuun, jossa on monia mahdollisia etenemissuuntia. Laske kyltti maahan, jolloin se alkaa liikkua ja pysähtyy osoittamaan johonkin suuntaan. Ota se maasta ja liikuta sitä hiukan siihen suuntaan, johon se osoitti. Kyltti osoittaa koko ajan tiettyyn kohtaan, hiukan alas ja vasemmalle ruudun keskeltä, joten sitä tarvitsee nostella ja asetella kunnes osuu oikeaan kohtaan. Tällöin maahan aukeaa luola. Hae Glottis ja aja luolaan niin tulet aukealle paikalle, jonka reunassa on kyltti. Kun ravistat kylttiä sieltä putoaa avain. Nappaa avain mukaasi ja hyppää autoon.

Palavat majavat

Jatka matkaasi ylös kivistä tietä ja saavut portille, johon saamasi avain sopii. Palavat majavat ajavat sinut pian pois, mutta palaa takaisin ja mene vasemmalla olevaa polkua pitkin alas tervajoen rantaan. Yksi majavista kiipeää yläpuolellasi olevalle kivelle. Ota taskustasi yksi luista ja heitä se jokeen. Ota sitten nopeasti palosammutin, ja majavan hypätessä luun perään sammuta sen liekit. Toista tätä kunnes kaikki majavat on sammutettu. Luita saa luukasasta lisää. Palaa sitten portille, avaa se ja pääset jatkamaan matkaa.

Kun saavut Rubacavaan kävele portaita ylös ja sen jälkeen sumun suuntaan. Tiput järveen, mutta kalastaja auttaa sinut ylös, jonka jälkeen hän menee Glottisin luo. Kapua toisia portaita ylös ja rakennuksen ovesta sisään. Puhu siivooja Celsolle: "What are you doing here?", "You must love her very much, Celso", "How do you know your wife ha

sn't gone ahead of you?", "I'll help you find your wife. What did she look like?", "Well, I'd better go see how my other clients are doing...".

Saatuasi kuvan Celson vaimosta mene kalastajan luo ja rupattele hänelle näin: "Well, don't let me interrupt your car talk". Näytä sitten saamaasi kuvaa kalastajalle ja sano hänelle: "How do you know she sailed out of here? I don't believe it!" Saat sataman lokikirjan. Mene takaisin kahvilaan ja näytä kirjaa Celsolle.

Toinen vuosi

Ensimmäiseksi ota pyödältä kirjeet, jotka ovat Salvadorilta. Vieraasi odottaa, joten mene alas portaita ja ulos kahvilasta. Lupe pysäyttää sinut matkalla, mutta sano hänelle vain: "Okay, back to work". Puhu sitten kalastaja Velascon kanssa ja saat tietää mitä tarvitset päästäksesi laivaan: "Alright, I'm ready to sail!", "I'll work!", "Okay, if I get Glottis some tools, can we board?", "Who's the one guy who hasn't boarded yet?", "What if Naranja doesn't show up? I can fill his spot, right?", "So let me get this straight...", "I'd better go finish packing".

Ensin hankitaan jäsenkortti laivatyömiesten liittoon (Union card). Mene siis takaisin kahvilaan. Käy baarissa ottamassa pullo kultahilejuomaa mukaan (Gold Flake Liquer) ja mene baaritiskin viereisestä ovesta sisään. Saavut rulettihuoneeseen, jossa voit puhua Charlien kanssa (hän istuu pöydässä): "Right. So what are you doing in it?", "How did you point fake betting stubs?", "What else can you counterfeit?", "Can you make reasonable union cards?".

Saat VIP-passin ja veikkauskuponginväärentäjän. Näytä VIP-passia Glottisille, joka lähtee ryyppäämään ja pelaamaan. Mene kissa-areenalle ala-kertaan, paikkaan, jossa on iso kissa lasikaapissa. Mene oikealla olevaan huoneeseen ja ota tölkinavaaja kissanruokapurkin päältä. Palaa sitten takaisin yläkertaan ja mene VIP-katsomoon. Mene keittiöön, ota liemiruisku (baster) hyllystä. Odota hetki niin tarjoilija tulee ja menee ruokakomeroon.

Kun tarjoilija on mennyt ruokakomeroon, sulje ovi ja telkeä se viikatteellasi. Kiipeä tikkaita ylös ja avaa viinitynnyri tölkinavaajalla.

Kellarielämää

Seuraavaksi oletkin viinikellarissa. Aja trukilla hissiin. Ohjaa trukki siten, että se on hissin oikealla reunalla kohti ovea. Hyppää pois, paina hissin nappia ja mene nopeasti takaisin trukin kyytiin. Kun hissi tulee salaisen huoneen kohdalle, joka on noin puolimatkassa, aja äkkiä kohti ovea. Trukki estää hissiä jatkamasta matkaa. Väännä nyt trukin kyljessä olevaa vipua ja pääset käytävään. Jatka eteenpäin ja ota hyllystä matkalaukku. Pian sinulla onkin liiton jäsenkortti.

Seuraavaksi hoidetaan Naranja pois pelistä. Mene sisään Blue Casket -klubille ja kävele salin läpi. Puhu Lolan kanssa kaikesta. Kohta huoneeseen saapuu Nick ja Olivia. Puhu Olivian kanssa seuraavasti: "Well, catch ya later, hep chick". Mene keittiöön ja täytä liemiruisku altaasta. Seuraavaksi mene Toton luokse. Toton asumuksen perähuoneessa on jääkaappi sekä sänky. Avaa jääkaapin ovi ja jääkaapin sisällä oleva pikku luukku. Nyt juokse äkkiä tuolissa olevan Naranjan pullon luo ja ruiskuta liemi siihen. Naranja sammuu hörpättyään pullosta. Tutkimalla häntä löydät hänen tuntolevynsä. Palaa kissaradalle ja mene ilmalaivan odotushuoneeseen.

Ota hörppy kultahilejuomastasi, jonka jälkeen kiiruhda metallinpaljastimen läpi ennen kuin Manny röyhtäisee. Kun olet Carlan kanssa takahuoneessa sano hänelle: "Hey, Carla, that's an awfully nice metal detector you have." "Yes". Mene kissaradalle ja huoneeseen, josta sait tölkinavaajan. Kävele ponnahduslaudan päähän ja poimi viikatteellasi metallinpaljastin hiekkalaatikosta. Mene ruumishuoneelle, pistä Naranjalta saamasi tunnistelaatat toiselle ruumiille, ja anna metallinpaljastin ruumishuonetta hoitavalle Membrillolle. Hän löytää tunnistelaatat ja ilmoittaa Velascolle, että Naranja on kuollut.

Nyt tarvitaan työkalut Glottisille. Mene Blue Casketiin kolmen tyypin luo, jotka istuvat lähimpänä kameraa. Näytä heille Salvadorilta saamiasi kirjeitä ja ota kirja pöydältä. Mene ulos mehiläisten luo ja näytä kirjaa heille. Sitten tarvitsetkin asianajajaa. Mene kissaradalle ja VIP-katsomoon. Etsi Nick ja puhu hänelle: "Nick, I need a lawyer.", "Friend of mine is in the slammer.", "An excellent lawyer.", "The very best is good enough for me.", "You are, Nick.". Puhu sitten uudelleen ja valitse: "Virago, I REALLY need a lawyer.", "I could tell Max about you and Olivia."

Kun Nick lähtee, ota hänen tupakkarasiansa pöydältä. Vie tupakkarasia Carlalle ja sano: "I don't know. I found it under your desk.", "Yes". Saat avaimen jolla pääsee majakkaan, mehiläisistä eteenpäin. Avaa ovi avaimella. Ota maasta kortti, jossa on kielen kuva. Palaa sen jälkeen Calavera Cafeen ja anna kortti Lupelle niin hän antaa sinulle takin.

Tutki takkia (siten että Manny ei katso mihinkään), jotta saat paperinpalan. Mene näyttämään paperia Totolle, joka antaa sinulle valokuvan. Lähde kissaradalle ja käytä Charlielta saamaasi veikkauskuponginväärentäjää (taas siten että Manny ei katso mitään). Ensimmäinen lokero koneessa näyttää viikkonumeron, toinen viikonpäivän ja kolmas kisan numeron. Oikeat asetukset ovat viikko 2, tiistai, kisa 6. Mene nyt vasemmalle puolelle portaita, josta pääsee alas. Anna tekemäsi lipuke tiskille, niin saat sitä vastaan valokuvan. Nyt mene VIP-katsomoon ja anna valokuva Nickille.

Enää tarvitaankin Glottis, joka pelihimon vallassa ei halua lähteä pois kilparadalta. Mene Calavera Cafeen yläkertaan. Pöydän luona olevasta vihreästä alustasta pyörähtää esiin ruletin hallintasysteemi. Kun punainen valo on oikean puoleisessa pyörässä, paina magneettinappia. Yritä uudestaan, jos et onnistu heti ensimmäisellä kerralla. Kun saat homman toimimaan, sulkee poliisimestari Bogan kahvilan. Nyt Glottiskin potkitaan ulos kilparadalta ja pääset matkaan...

Lisää aiheesta