Guilty Gear X (PS2) – Friikkishow

Piirrosgrafiikkaiset mätkinnät tuomittiin jo kauan sitten puhtaaksi Capcom-friikkien huviksi. Arc Systemsin Guilty Gear X todistaa, että piirrosukoissa riittää vielä puhtia.

Guilty Gearin juoni on mätkintäpelikaavan mukaan vain asiaan etäisesti liittyvää sivuntäytettä. Uhkaava biologinen taistelukone Dizzy pitäisi päihittää, ja liuta kyvykkäitä sotureita on päättänyt yrittää temppua nerokkaasti yksitellen.

Dizzy-gearin perään lähtee täysin puusta pudonnut friikkilauma. Jengin jättejä ovat 600-kiloinen valtava lihaskimppu Potemkin ja kolmemetrinen tohtori Faust. Sokea Zato-1 kietoutuu synkkiin varjoihin, Millia Ragella on metrikaupalla maagista tukkaa eivätkä muut pukarit häviä kummajaisten kärkikaartille.

Taistelukyvyiltään tasapainoisessa porukassa on runsaasti eri tyyppisiä ottelijoita ja kuivat keskitien kulkijat ovat harvassa. Kevyet keijukaiset korvaavat nopeudella sen, minkä ulottuvuudessa ja voimassa häviävät. Taitavissa käsissä Potemkin ja paperiviuhkoilla huitova Anji-Mito ovat tuskallisia vastustajia, mutta muutoin matsin lopputulosta on vaikea ennustaa.

Perushyökkäykset jakautuvat potkuun, lyöntiin, heittoon ja kahteen aseiskuun. Potemkin, Millia, Zato-1 ja Jam eivät kanna kättä pidempää, joten aseniitit on korvattu muilla iskuilla. Kiintiöblondi Millia sivaltaa salakavalasti elävällä letillään ja Zato-1 komentaa toisesta ulottuvuudesta singahtavia varjoja. Gorillamaiselle Potemkinille piisaavat pitkät, puunrunkoluokan käsivarret ja mahtavat kourat. Tylsin taistelija on kung-fu-kokki Jam Kuradoberi, sillä tytön arsenaalissa on vain tavanomaisia monotuksia ja lyöntejä.

Hei me lennetään

Realismi ei kuulu Guilty Gearin sanavarastoon. Ottelusysteemin erikoisuuksia ovat jatkoloikat ja lentäminen, sillä tonnikeiju Potemkinia lukuunottamatta kaikki osaavat syöksyä ilmassa eteen- ja taaksepäin. Monipuolisilla lentomanöövereillä on helppo koukata vihollisen taakse.

Tekniikoita on painotettu tehokkaiden spesiaali-iskujen suuntaan kombojen kustannuksella. Valmiiksi purkitettuja liikesarjoja ei ole kuin muutama, mutta näppärällä gatling-systeemillä voi ketjuttaa perusiskuja. Superniitit ovat yleensä erilaisia pitkän kantaman rynnistyksiä tai maagisia ammuksia.

Hulvattomat erikoishyökkäykset vaativat monimutkaisia suuntanäppäinkiepautuksia, joten kiharaisimmat koukerot jäävät padilla tekemättä. Guilty Gearin liikkeistä saa kaiken irti vasta kunnon arcadejoystickilla. Tosin padillakin tuntuma on napakka ja liikkeet lähtevät ajallaan.

Värikkään, tyylikkään ja tarkan sarjisgrafiikan myötä poskettomat erikoisiskut ovat hupaisan liioiteltuja. Etenkin Mayn, Zaton ja Faustin mielettömät hyökkäykset ovat hykerryttäviä luomuksia. Jouhevasti animoidut iskut tömähtävät perille tanakan mekkalan saattelemana.

Jännitys tiivistyy

Ruudun alalaidassa on tension- eli jännitysmittari. Palkki kasvaa aggressiivisen liikkumisen myötä. Pakittelusta ja nurkissa nyhjäämisestä lätkäistään rangaistuksia, jotka laskevat jännitysenergiaa.

Kun jännitysvoimaa on tarpeeksi, soturi voi tehdä vaikeita ja komeita overdrive- ja instant kill -hyökkäyksiä. Jälkimmäisellä tinttauksella vastustaja on laakista vainaa. Massiivisen instant kill -iskun osuminen on tuurista kiinni. Se aktivoidaan lähituntumasta ja vastustajaa varoitetaan voimankeruuanimaatiolla.

Jännitysenergiaa tarvitaan myös roman cancel -hyökkäysperuutuksiin ja pomminvarmaan suojakenttätorjuntaan. Suojakenttä viskaa hyökkääjän tavallista blokkausta voimallisemmin taaksepäin, joten sen turvin voi tehdä näppäriä vastaiskuja.

Kummajaisten kaartia rökitetään vain muutamassa pelimoodissa. Arcade-yksinpelin, versus-kaksintaistelun ja harjoittelun ohella jyystetään vain survival-selviytymiskamppailua. Survival-matsiputki katkeaa yhteen erätappioon. Ottelutilastot ovat puutteellisia, sillä vain yksinpelin pisteet tallennetaan. Kaksinpelissä ei kerrota edes meneillään olevan istunnon voittotilannetta.

Guilty Gear X on viihdyttävä valtavirrasta poikkeava mätkintä ja hassut heput ovat piristävää vaihtelua Tekkeneihin kyllästyneille mätkintäfaneille. Jämerää taistelumekaniikkaa tukee korea ja taidokkaasti animoitu piirrosgrafiikka.

84 + Pelit suosittelee

Guilty Gear

(PSone, 2000)

Vuonna -98 syntynyt Guilty Gear ilmestyi Euroopassa PSonelle vasta pari vuotta sitten. Grafiikan resoluutio on matala ja taistelijat pikselöityvät paikoitellen melkoisesti. Pelimekaniikan perustat ovat samanlaiset kuin jatko-osassa, ja kontrolleissa ei ole valittamista, joten PSone-mättöfanien kannattaa vilkuilla halpalaareja.

84