Heavy Rain

www.quanticdream.com

Vaikka interaktiivinen elokuva on kirosana, Fahrenheit-seikkailun luoja David Cage uskoo Heavy Rain -projektiinsa.

Pariisilainen Quantic Dream -studio nousi otsikoihin viime vuoden E3-messuilla esitellyllä Heavy Rain -tekniikkademolla, joka pikaisella vilkaisulla näyttää lyhyeltä tietokoneanimaatiolta. Siinä nainen pitää yksinpuhelun kameralle, mutta mitään peliin viittaavaa esityksessä ei vielä näkynyt. Heavy Rain on kuitenkin hyvää tahtia valmistumassa ja Quanticin kellariin kasatussa motion capture -studiossa on väännetty pitkää päivää seikkailupelin kohtauksia purkitettaessa.

Quanticin toimitusjohtaja ja Heavy Rainin käsikirjoittaja-ohjaaja David Cage aloittaa tärkeimmästä listatessaan ominaisuuksia, joita uudessa pelissä on: "Ei keltaisia internethirviöitä." Tähän yleisöltä heltiävät spontaanit suosionosoitukset, sillä suurin osa joukosta on Cagen edellisen konsoliseikkailun, Fahrenheitin (Pelit 9/05, 90 p), faneja. Fahrenheit toimi erinomaisesti viimeiseen kolmannekseen asti, jolloin koko homma sotkettiin hämärillä internetistä ilmestyneillä muukalaisilla.

"Fahrenheitia kirjoittaessani olin jo saanut koko käsiksen melkein valmiiksi, kun aloin äkkiä epäillä työtäni. Eihän tämä kuulosta yhtään tavalliselta peliltä, kelpaako tämä pelaajille? Niinpä päätin tehdä tarinasta enemmän pelimäisen ja lisäsin mukaan keltaiset muukalaiset. Fahrenheitin ilmestyttyä lähes kaikessa palautteessa kuitenkin haukuttiin juuri tätä viime hetken lisäystä. Opinpahan uskomaan itseeni ja pelaajiin", muistelee Cage.

"Heavy Rainia kirjoittaessani satuin työstämään samaan aikaan elokuvakäsistä, mikä muutti koko suhtautumiseni pelin kirjoittamiseen. Vertasin peliin tekemääni jälkeä elokuvaan tarkoitettuun työhön ja tajusin, että pelin kirjoitustaso ei pärjännyt sille, mitä leffakäsikseltä odotetaan. Miksi ihmeessä näin? Eikö pelaajilla ole oikeus samantasoiseen tarinaan ja dialogiin kuin mitä elokuvissa on? Niinpä heivasin koko pelikäsiksen roskiin ja tein sen uusiksi samoilla kriteereillä kuin mitä elokuvan käsikirjoitukselle asetetaan. Lopputulos on mielestäni jotain aivan uutta pelikentällä."

Mustan tornin varjossa

Heavy Rain on ilmestymässä vain PS3:lle, ja pelistä on muodostunut Sonylle keulimisen arvoinen tekniikkaesitys, joka näyttää, mihin PS3:lla pystytään. Mutta miksi matalalla tekstuurimuistilla kirottu PS3 eikä esimerkiksi Xbox 360? "Esittelimme konseptia aikanaan Davidin kanssa eri julkaisijoille ja silloinen Xbox-pomo Peter Moore torppasi aikeemme tylyin sanoin. Sonylla sen sijaan tajuttiin heti homman juju. Kun pari vuotta myöhemmin Microsoftilta soiteltiin ja pyydettiin Xbox 360 -versiota Heavy Rainista, meidän oli helppo sanoa ei", selittää studion varatoimitusjohtaja Guillaume de Fondaumiere.

Mutta mitä Heavy Rainissa oikein tapahtuu? David Cagen mukaan kyseessä on synkkä trilleri, jonka pääosassa on neljä hahmoa. Tarinan lopullisen muodon pitäisi vaihdella sen mukaan, millaisia päätöksiä pelaaja tekee. Joku sankareista saattaa esimerkiksi heittää pelaajan virheiden takia henkensä aikaisessa vaiheessa, jolloin pääpaino menee muille hahmoille.

Demossa nuori nainen tutkii sarjamurhaajan taloa, kun epäilty äkkiä saapuu paikalle. Kaikki näyttää todella komealta, mutta varsinainen pelattavuus vaikuttaa kovin yksinkertaiselta: hahmo liikkuu kuvasta toiseen liipaisinta painalla ja tiukan paikan tullen murhaajan kynsistä selviäminen ratkaistaan God of War -tyylisellä nappuloiden rämpytyksellä. Toki kaikki on kolmiulotteista ja ympäriinsä voi jännästi katsella liikkumissuunnasta riippumatta, mutta silti pelistä jää epäilyttävän yksinkertainen kuva.

Käänteentekevän pelimekaniikan keksiminen ei silti olekaan Cagen mukaan Quanticin tavoitteena. "Heavy Rain on peli, jossa tunteet nostetaan parrasvaloihin paljon aikaisempaa voimakkaammin. Tähän asti fiilistelyä on nähty yleensä vain välianimaatioissa, mutta Heavy Rainissa sama tunnelataus saavutetaan interaktiivisessa ympäristössä. Katsomisen sijasta päästään tekemään, ja pyrimme käyttämään valmiiksi purkitettuja välianimaatioita mahdollisimman vähän."

Fahrenheit oli erinomainen konsoliseikkailu, joten energisen Cagen hehkutukseen Heavy Rainin iloista pystyy uskomaan kyseenalaisesta näytöstä huolimatta. Ainakaan työn määrästä laatu ei jää kiinni: siinä missä normaali elokuvakäsikirjoitus on parin sadan sivun pituinen, on Cage kirjoittanut Heavy Rainiin yli 1200 sivua tekstiä. Upeassa 3D-mallinnuksessa on puolestaan niin paljon työtä, että iso osa hommista on ollut pakko ulkoistaa kiinalaisille renderointipajoille. "Ranskassa ei yksinkertaisesti riittänyt ammattilaisia tämän kokoisen projektin yksin toteuttamiseen", hymähtää Cage.

Arvostelu on luettavissa www.pelit.fi:ssä 4.2.2009.

Lisää aiheesta

  • Shogun 2: Total War

    Hjalliksen Diili ei ollut kaikkien aikojen työhönottohaastattelu. Se käytiin jo 1600-luvun Japanissa, jossa pyrittiin shoguniksi shogunin paikalle.

    Total War palaa Japaniin Shogun 2:ssa ja tuntuu tiukan teemansa ansiosta sarjan alkuaikojen erinomaiselta strategiapeliltä. Armeijan lisäksi…
  • Killzone 3

    www.killzone.com

    Helghast sai viimeksi ISA:n kädestä, mutta helghastilaiset tuntuvat olevan harvinaisen kovapäistä porukkaa, sillä scifisota jatkuu entistä rankempana Killzone 3:ssa.

    Killzonen avaruustaistelu jatkuu, vaikka Helghastin häikäilemätön diktaattori Visari ei enää väpätä.…
  • LittleBigPlanet 2

    Kun näytin LittleBigPlanetia kaverilleni, mies nauroi ensin hahmon nimelle, kunnes pääsi peliin käsiksi. Ääni loppui mutta hymy ei hyytynyt.

    Jo perinteet velvoittavat, että konsoli tarvitsee maskotikseen tasoloikkahahmon. PS3:lla roolin sai sympaattisen valloittava säkkipoika, jonka…