Helldivers - Hornan tuutissa

50-kaliiberista vapautta voi jakaa jopa 3000 kertaa minuutissa.

Miksi leikkiä tylsillä nukeilla, kun tarjolla on kaikenkestävää ja -tuhoavaa tankkia?

Tie helvettiin on päällystetty epädemok-raattisten muukalaisten ruumiilla, eli, Helldivers on syöksynyt pc:lle! SUPER-Maa jatkaa demokratian levitystä avaruuden pimeimpiin kolkkiin hervottomilla ylilyönneillä.  Mutta tällä kertaa hornansyöksyjillä on mukana parinkymmenen euron edestä yltiövahvaa delssiä. 
Vaikka nelkkupleikan Helldivers (Pelit 4/2015, 88p + Pelit Suosittelee) suoriutuu muodonmuutoksestaan ilman suurempia kipukohtia, en ole täysin myyty Magicka-miesten uutukaiselle. 

Elossaolevat suojaavat konamikoodia naputtelevaa ryhmän älykköä.

 
Me ollaan sankareita kaikki

Erikoismaininnan ansaitsevat mechejä muistuttavat exoskeletonit, joissa on munaa enemmän kuin tiun paketissa. Kun hölkkää massiivisella metalliruholla ötököiden ylitse, niiden litistyvä vaikerrus säestää kivasti automaattitykin laulua. Jos joku omakin välillä muuttuu pannukakuksi, niin ei se ole niin justiinsa, apujoukkoja saa nopeasti lisää.  Hyvä juttu muutenkin, koska pelissä voi vapaasti tulittaa myös kanssasotureita.
Varsinaista tarinavetoista kampanjaa ei ole, vain muutama välivideo ja parit pätkät NPC-amiraalin paatosta. Tehtävät koostuvat yhteensä noin tusinasta tavoitteesta, joita proseduraalisesti kursimalla kokoon saadaan kampanjoita eri planeetoille. Ne vaihtelevat paikkojen puolustuksesta panttivankien pelastamiseen ja pomminpurkuun. Vaikka tehtävät aluksi tuntuvat monipuolisilta, käyvät ne pidemmän päälle hieman tylsiksi. Tavoitteita pitäisi olla tuplat enemmän, sillä lähes jokainen vaikean vaikeusasteen peli on melkein identtinen: tehtävät eroavat lähinnä siinä, mitä muutamaa tavoitetta niihin EI tule.
Sota eri rotuja vastaan antaa mukavaa vaihtelua pelityyliin. Esimerkkinä Illuminaattia kurmottaa konekiväärillä pitkänkin matkan päästä, sillä panssari tuntuu näillä psionisilla pulliaisilla olevan lähinnä vain hakusana tietosanakirjassa. Lähietäisyydellä taistelevat ötökät ovat kestävän kitiinikerroksen peitossa ja vaativat huomattavasti penetroivampaa paukutusta. Tai R’hllorin lempparia, liekinheitintä. Tuli on uusi Raid.
Galaktisella kartalla käytävä kaikkien pelaajien kesken jaettu sota jää joskus jumittamaan kymmeniksi tunneiksi samaan kohtaan. Kivahan se olisi kyborginakin käydä mättämässä muita lättyyn, mutta mahdollisuus siihen saattaa aueta vasta noin 50 tunnin päästä tosiaikaa. Pahimmassa tapauksessa samantyyppistä vihollista muussaataan pari iltaa putkeen, mikä huonolla tavalla korostaa tehtävien samankaltaisuutta, vaikka ympäristö vaihteleekin. 
  

Savuttavat koppikset ottavat maistiaiset vapauden soihdusta.

Hevospanssaria

Siksi kaveriporukkamme coopeissa jätimme DLC-varustuksen käytön minimiin. Ne yksinkertaisesti vain helpottavat peliä liian paljon. Sääli, sillä osa delsseistä oli oikeasti siistiäkin.
Henkilökohtaisesti suurimpana ärsykkeenä SUPER-Maa on kilpailuttanut hornansyöksijöiden asevarustelun, ja paikallinen vanha karnevaaliyrittäjä voitti tarjouskilpailun. Suurin osa pelin aseista ampuu jatkuvasti vinoon, heiton määrä vielä vaihtelee ammuttaessa ruudun oikealle tai vasemmalle reunalle, joten siihen on hyvin vaikea tottua. Vasemmalle ammuttaessa laakit lentävät melkein tuuman kursorista ohitse. Jopa laseraseilla, joissa ei pitäisi olla yhtään hajontaa. Järjetöntä!
  


Sukkula Venukseen

Jännästi vaikeustaso on kääntäen verrannollinen pelaajien taitotasoon. Osaava kommandoporukka tiputtaa vihollisten partiot alle sekunnissa, ilman minkäänlaista hälytystä ja siitä seuraavaa kaaosta. Paluusukkulaakin saa odottaa rauhassa. Tuntuu tyhmältä aiheuttaa tahallisia hälytyksiä, jotta peli pääsee parhaimmilleen. 
Siis kaoottiseen massiiviseen räiskeeseen, jossa toisinajattelijoiden ruumiit täyttävät tantereen.

 

Helldivers

Arvosteltu: PC
Saatavilla: PS3, PS Vita, PS4 
Arrowhead Game Studios / Playstation Mobile, Inc.
Versio: Build 91299
Suositus: 2.4 GHz dual-core, 4 GB RAM, 1 GB Nvidia 460/AMD Radeon 5870
Ikäraja: 16

79