Infamous

www.suckerpunch.com

Sucker Punchin Infamous-toimintapeliin kohdistuu PS3-leirissä suuret odotukset, sillä supersankarin syntytarinan odotetaan Yhdysvalloissa nousevan konsolia myyväksi superhitiksi. Ennakkoversion perusteella mahdollisuudet siihen ovat vähintään hyvät.

Epäonnekseen lähetti Cole McGrath tallentuu turvakameroihin miehenä, joka toimitti Empire Cityn keskustaan kuusi korttelia tuhonneen pommin. Cole kävelee ainoana hengissä pois raunioista, mutta onnekseen mies huomaa muuttuneensa räjähdyksessä salamoita viskovaksi supersankariksi. Tarinan kaarena toimii McGrathin voimien kasvaminen, uusien kykyjen löytyminen ja paljastuvat sivuvaikutukset.

Infamous-nimi viittaa McGrathin maineen kaksijakoisuuteen. Pelaajan teot määrittelevät sen, muuttuuko Cole kaupungin palvomaksi sankariksi vai kaaosta hyödyntäväksi roistoksi. Voimat kehittyvät maineen myötä, ja McGrathista saa muokattua sähkönyrkkeihin turvautuvan lähitaisteluekspertin, kaukaa tarkka-ampuvan salamamiehen tai sithin veroisen ukkosheittimen. Kykypuussa näkyi kymmenkunta eri ominaisuutta eikä valtaosa taidoista ehtinyt edes avautua.

Pelimekaniikaltaan Infamous sijoittuu jonnekin Crackdownin (Pelit 3/07, 92 p) vapaan haahuilun ja GTA:n (GTA IV, Pelit 6/08, 94 p) tehtävävetoisen toiminnan välimaastoon. Tavoitteet määrätään tehtävänannossa, mutta toteutus jää pelaajalle. Apuneuvoja luoviin ratkaisuihin viljellään turhankin tiheään. Jengiläiset sijoittavat konekivääripesäkkeensä räjähtävien tynnyreiden viereen ja piiloutuvat autojen taakse, jotka on helppo joko räjäyttää salamalla tai lennättää seinään valokaarella.

Empire City on kolmiulotteinen kiipeilyteline, jossa parkouria harrastava McGrath kapuaa eteenpäin kuin tolppa-apina. Kadut vilisevät jengiläisiä, joten turvallisin reitti kulkee katoilla. Mihin tahansa voi yrittää tarttua tai hypätä, mutta kiipeilyn vapaus syö myös sujuvuutta. Tolpasta toiseen pomppiessa pitää aina kääntyä oikeaan suuntaan eikä peli pahemmin auta osumisessa. Onneksi hudista rangaistaan vain maahan putoamisella, ja Cole osaa sähkökentällään hidastaa pudotusta, jos kropassa vain riittää virtaa. Lisävirtaa saa mistä tahansa sähkölaitteesta, kuten katoilla olevista ilmanvaihtokoneista.

Infamousin taistelusysteemi toimii, hahmonkehitys on aina oiva lisä, joten pelin menestys riippuu puhtaasti tehtäväsuunnittelusta. Ennakkoversiossa tavoitteet olivat liian usein muotoa mene sinne ja tapa kaikki, mikä tekee sähköräiskintäpelistä aika pian puuduttavan. Toivottavasti yksitotinen tehtäväkaava on vain alun harmi ja meno monipuolistuu loppua kohden.

Arvostelu on luettavissa www.pelit.fi:ssä 5.5.2009.

Lisää aiheesta

  • Shogun 2: Total War

    Hjalliksen Diili ei ollut kaikkien aikojen työhönottohaastattelu. Se käytiin jo 1600-luvun Japanissa, jossa pyrittiin shoguniksi shogunin paikalle.

    Total War palaa Japaniin Shogun 2:ssa ja tuntuu tiukan teemansa ansiosta sarjan alkuaikojen erinomaiselta strategiapeliltä. Armeijan lisäksi…
  • Killzone 3

    www.killzone.com

    Helghast sai viimeksi ISA:n kädestä, mutta helghastilaiset tuntuvat olevan harvinaisen kovapäistä porukkaa, sillä scifisota jatkuu entistä rankempana Killzone 3:ssa.

    Killzonen avaruustaistelu jatkuu, vaikka Helghastin häikäilemätön diktaattori Visari ei enää väpätä.…
  • LittleBigPlanet 2

    Kun näytin LittleBigPlanetia kaverilleni, mies nauroi ensin hahmon nimelle, kunnes pääsi peliin käsiksi. Ääni loppui mutta hymy ei hyytynyt.

    Jo perinteet velvoittavat, että konsoli tarvitsee maskotikseen tasoloikkahahmon. PS3:lla roolin sai sympaattisen valloittava säkkipoika, jonka…