Injustice: Gods Among Us (Xbox 360) – Supermiesten kiirastuli

Cyborgin ja Nightwingin välillä kipinöi.

Kumpi voittais, Teräsmies vai Lepakkomies? Mut entä jos Bättiksellä olis kryptoniittia?

Jerry Siegelin ja Joe Shusterin 1930-luvulla luoma sarjakuvahahmo Teräsmies (Superman) on supersankarigenren pioneeri. Kalsariasuun sonnustautunut täydellinen yli-ihminen on saman kaliiberin amerikkalaisen kulttuurin symboli kuin Mikki Hiiri tai Coca-Cola.

Pitkästä historiasta huolimatta Teriksen menestys videopeleissä on ollut olematonta. NetherRealm Studiosin kehittämä, ja itse Ed ”Mortal Kombat” Boonin ohjaama Injustice: Gods Among Us -kaksintaistelumätkintä tuo valoa Teräsmiehen synkeään peliuraan.

Jumalat keskellämme

Injustice: Gods Among Usin juoni turvautuu Teräsmiehen tarinoissa yleiseen rinnakkaisuniversumiteemaan. Jokeri yrittää räjäyttää pommin keskellä Metropolista, mutta juuri ennen h-hetkeä Jokeri ja pommille syöksyneet sankarit siirtyvät jostain syystä toiseen universumiin.

Asetelman myötä sankareista nähdään kaksi eri versiota ja muiden hahmojen roolit vaihtelevat. Rinnakkaismaailmassa Teris on maailmaa rautaisella otteella hallitseva diktaattori, ja robottiasuinen Lex Luthor kuuluu hyviksiin. Moraalikysymyksiä sivuavaa, mätkintämittapuulla pitkää tarinaa seuraa mielellään.

Teräsmiehen, Batmanin, Salaman, Vihreän Lyhdyn ja kumppanien väliset kamppailut kuvataan 2D-tasolla. Kolmen namiskan hyökkäykset jakautuvat nopeuden ja tehon mukaan. Mitä enemmän ruutia, sitä hitaampi isku. Neljäs näppäin aktivoi hahmokohtaisen ja rajallisen supervoiman: Vihreä Nuoli ampuu jouskarilla ja Salama nopeutuu, eli käytännössä vastustaja hidastuu.

Heitot ja pakitusmallin blokit viimeistelevät perusarsenaalin. Mätön lomassa täyttyvää vimmaenergiaa käytetään erikoisliikkeisiin ja koko mittarin kerralla nielevään megaluokan superhyperniittiin.

Alkeista edetään vastustajat ilmaan paiskaaviin nostoliikkeisiin, jotka avaavat sauman jatkohyökkäyksille. Jugglauksen ohella kehittyneemmät pukarit opiskelevat tiukkaa ajoitusta vaativia ottelun kääntäjiä, kuten blokkipakoa, pompun peruutusta, nousuhyökkäystä ja vastaiskua. Blokkipako tuuppaa prässäävää vastustajaa kauemmas, pompun peruutus pitää vastustajan kombon jatkon ulottuvilla, ja nousuhyökkäys muuttaa kanveesista nousun saman tien hyökkäykseksi. Selkeiden taitoelementtien ansiosta kokeneet körmyt päihittävät varmasti nyypät.

Kissanaisen Isis-kissalla on tehtävä omassa minipelissään.

Supertunnelma

Injustice: Gods Among Us välittää räväkän supersankarifiiliksen hienosti. Mehukkaasti liioitelluissa osumissa on rusentavaa voimaa. Erilaiset ammukset ja värikkäät energialatingit sinkoilevat, ja heittoja ynnä muita lennokkaita superelkeitä elävöitetään dramaattisilla kuvakulmilla. Heitoista jäi mieleen etenkin Bättis, joka lätkäisee vastustajan selkään pommin.

Olennainen osa supersankarimeininkiä on rynnistysspesiaali, jossa taistelijat syöksyvät täyttä haipakkaa toisiaan kohti. Kirkkaaseen välähdykseen ja hirmuiseen jysäykseen huipentuvan törmäyksen lopputulos ratkaistaan salaisella vimmaenergian panostuksella. Voittaja saa kolmanneksen sietokyvystään takaisin, ja häviäjä ottaa lämää ja lentää puoli areenanmittaa taaksepäin. Miksi en sitten panosta jokaiseen syöksyyn kaikkea liikenevää energiaa? Koska railakkaasti överiksi vedetty, osuessaan kolmanneksen sietokyvystä nielaiseva megaspessu jää silloin tekemättä.

Asura’s Wrath -tyyliin ylilyödyt erikoisliikkeet huvittavat, kun järkälemäinen piikkihirviö Doomsday mukiloi vastustajan tuplasti maan keskuksen läpi, ja Teräsmies iskee taistelukumppaninsa kiertoradalle ja sieltä taas naama edellä takaisin maahan. Liikkeen tekemiseen ei tarvita ihmekoukeroita, kaksi näppäintä ja sopiva sauma riittävät. Helppouden ja pitkän ulottuvuuden vastapainoksi megamäjänderi pysähtyy normitorjunnalla.

Taustan patsaita, motskaria ja erilaisia ansoja voi käyttää avukseen. Kytkimillä aktivoituvat laitteet toimivat joka jäppisellä samalla tavalla, mutta patsaat ja muut raskaat esineet ovat hahmon habasta riippuen joko ponnahduslautoja tai heittoaseita. Ympäristö myös tuhoutuu. Tietyt hyökkäykset mätkäisevät kamppailijan seinän läpi areenan toiselle alueelle, pitkät ja töyssyjen täyttämät siirtymät ovat kivuliaan näköisiä.

Teräsmiehen katse saa kenet tahansa syttymään.

Tuhottomasti toimintaa

Yksinpelin sisältö ei lopu tarinan finaalin, ei lähimainkaan. S.T.A.R. Labs -valikossa on peräti 240 hahmoittain jaettua lyhyttä tehtävää, jotka ovat nokkelia efekti- ja sääntömuunnelmia perusmätkinnästä ja erilaisia minipelejä, kuten Kissanaisen Isis-kisulla hipsintää ja lentävien esineiden torjuntaa tietyillä Teriksen erikoisliikkeillä. Uudet tehtävät aukeavat edellisten tehtävien palkintotähdillä.

Arcademaisen battle-tilan kymmenissä koitoksissa kohdataan rivi vastustajia – säännöt ja rajoitukset vaihtelevat otteluketjun mukaan. Tekemistä piisaa taatusti pitkäksi aikaa, jos vaikeustasoa ei pudota aivan pohjamutiin.

Moninpeli onnistuu samalla koneella ja netin välityksellä. Kahdeksan hengen kukkulan kunkussa voittaja jää kehään, ja muut veikkaavat seuraavan ottelun voittajaa. Survivor rullaa muuten samoin, mutta voittajan kaikki energia ei palaakaan seuraavaan matsiin. En törmännyt mainittavaan lagiin tai muihin teknisiin ongelmiin. Yhtäkään kamppailijaa ei käytetty selvästi enemmän kuin muita, joten hahmotasapainon tuntuu olevan suurin piirtein kohdallaan.

Pitkän linjan supersankarifanina yksi seikka laski fiiliksiä, mutta mietin pitkään kehtaanko valittaa. Kamppailijakaarti on tasapäistetty puoliväkisin, sen sijaan, että ottelijat jaettaisiin voimaluokkiin.

Siis niinq oikeesti, Teris vastaan Jokeri turpaanvetokisassa? Hei haloo! Aika harva (tunnettu) supersankari tai -roisto on samaa luokkaa kuin Teräsmies. Erojen kaventuminen perustellaan tarinassa voimapillereillä, joita minun oli vaikeampi niellä kuin ottelijoiden.

Injustice: Gods Among Us on räyhäkäs 2D-arcademätkintä, jossa kohderyhmä haetaan pikemminkin lisenssin kuin mätkintälajityypin ystävistä, sillä komeat spesiaalit eivät vaadi viikkokausien treeniä. Teräsmies ja muut DC Comicsin supersankarit ovat viimeinkin saaneet arvoisensa videopelin. Shazam!

Petri Heikkinen

injustice1.jpg

Mortal Kombatin tapaan vammat näkyvät.

 

injustice2.jpg

Otteluissa on yksi erä, mutta kaksi energiapalkkia. Palkin loputtua tulee lyhyt brassailutauko, jonka jälkeen matsi jatkuu.

 

injustice3.jpg

Tarinassa on rytmipelimäisiä välitilkkeitä, jotka vaikuttavat varsinaisen ottelun aloitusenergioihin.

 

87