Interplanetary

Suomi-ilmiö

Interplanetary

PC, Mac, Linux

Team Jolly Roger

Ilmestyy alkuvuonna 2015

interplanetary4

Ammun yleiseen suuntaasi

Kotimaisen avaruussotapelin vetovoima yllättää.

Vuoropohjainen Interplanetary edustaa tykistöräiskintöjen genreä, jonka huippusuosittua Scorched Earthia hakkasin junnuna itsekin serkkuja vastaan. Interplanetary ei toista ikivanhaa kaavaa sellaisenaan. Paikallaan pönöttävien tykkitornien sijaan pelissä johdetaan kokonaista planeettaa, johon rakennetaan kaivokset, voimalat, tutkimuslaitokset ja tietenkin aseistus.

Sotaa käydään aurinkokunnan sisällä muiden planeettojen ahneita asukkaita vastaan.

Maasto ei tuhoudu, mutta rakennukset ja kaupungit kyllä. Tarkoituksena on pommittaa muut kivikaudelle. Ydinsotaa ei voita se, joka viimeisenä nauraa, vaan se, jonka hymy vähiten säteilee.

raidetykki

Ei mitään astronautiskelua

Scifiteemasta huolimatta avaruuteen ei ole mitään asiaa. Planeetoilla ei ole lainkaan avaruuslaivastoa, vaan kaikki aseet rakennetaan planeettojen pinnalle. Ballistiset aseet, kuten raidetykit ja ohjukset, vaativat tähtäämistä. Kudit lentävät gravitaation mukaan, joten lähiohitus naapuriplaneetasta saattaa heittää ammuksen odottamattomalle kurssille.

Laseraseilla ei tarvitse välittää vetovoimasta. Tarkan laserin teho on kuitenkin pieni, joten sitä käytetään lähinnä täsmäaseena tuhoamaan tärkeitä maaleja. Maalit pitää vain löytää planeetan pinnalta tutkilla, joilta suojaudutaan elektronisilla häirintälaitteilla.

Pelityyppi nojaa moninpeliin, joten Interplanetary pelittää sekä netissä että samalla koneella. Moninpeli muistuttaa linjalaivoilla taistelua, sillä lähiohituksessa kohtaavat pelaajat tuppaavat keskittymään vain toisiinsa. Torpedosodasta muistuttaa ammusten porrastus. Jos ampuu kudit viuhkana, osuu varmemmin, jos tähtääkin kaikki ammukset samalle radalle, saa puoli planeettaa tuhottua. Jos osuu.

Interplanetaryn aurinkokuntamalli on tarkoituksella yksinkertaistettu. Kaikki planeetat kiertävät täsmälleen samassa tasossa ja ympyräradoilla. Todellisuudessa planeetan nopeus vaihtelee sitä enemmän, mitä ovaalimpi niiden rata tähden ympäri on. Perihelissä huristetaan vauhdilla ja aphelissä (kaukaisin piste tähdestä) nopeus hidastuu. Kiertoradoiltaan eksoottiset aurinkokunnat toisivat hyvän taktisen lisän peliin, sillä ammuksille pitää osata arvioida ennakko.

Ylimääräistä kuorrutusta, kuten tarinaa, diplomatiaa tai satunnaistapahtumia ei ole. Kilkkeeseen ei ole todennäköisesti ollut varaa, sillä Team Jolly Roger koostuu Kajaanin ammattikorkeakoulun opiskelijoista, jotka jatkoivat valmistuttuaan työskentelyä yhdessä. Tekijöillä on kuitenkin hyvä käry siitä kuinka pelejä tehdään. Esimerkiksi käyttöliittymä taipuisi liki tällaisenaan mobiilipelien kosketusruudulle, mutta ei tunnu silti tietokoneella kankealta.

Interplanetary on Steamissa myynnissä Early Access –statuksella ja julkaisupäiväksi veikataan alkuvuotta.

 

Tuukka Grönholm