Jade Cocoon 2 (PS2) – Tohtori Mengele, otaksun?

Parelin maassa, keskellä läpitunkematonta viidakkoa, on jo kauan muhinut jotain kammottavaa: geneettisten kokeiden sarja, joka tähtää täydellisen hirviörodun luomiseen.

Tarkoitus, lajimme uljas taistelu ikiaikaista pahuutta vastaan, pyhittää keinot. Jade Cocoonin maailmassa ihmisten ainoa tapa taistella pahuutta, hirviömäistä kalmaa, vastaan on tarttua hirviötä sarvista ja kesyttää se käymään päin villiä lajitoveriaan.

Päähenkilö Kahu on puusepän esiteini-ikäinen poika, joka haaveilee maailman parhaimmaksi metsästäjäksi nousemisesta. Kirous kuitenkin muuttaa Kahun puolittain kalmaksi, minkä jälkeen vain neljä maagista kristallia voi pelastaa pojan kuolemaakin kauheammalta kohtalolta.

Maaginen luku 4

Kristallit odottavat noutajaansa syvällä neljää eri elementtiä edustavissa metsissä, jotka on puolestaan jaettu neljän tason osuuksiin. Toisiaan erehdyttävästi muistuttavat metsätasot koostuvat kasvihuoneista sekä niitä yhdistävistä käytävistä, joilla satunnaiset otukset vaeltavat.

:Sisällä huonekasveissa pääsääntöisesti joko keskustellaan tai tapellaan kalmojen, toisten metsästäjien tai muniaan vartioivien örmyjen kanssa. Jokin kasveista sisältää aina avainitiön, jonka syöminen avaa tien seuraavalle tasolle. Välillä, tarkemmin ottaen joka neljännessä tasossa, kurmootetaan isoa, mutta juoneen täysin liittymätöntä pomovihulaista.

Jokainen elementaalimetsä kertoo oman neljäsosansa pääjuonesta lähinnä välianimaatioiden voimin. Matalalentoista pseudofilosofista soopaa ja muuta sekalaista latteutta tihkuvat vuorosanat puhutaan ääneen, mitä ei ääninäyttelyn järkyttävä taso huomioiden voi hyvällä tahdollakaan kutsua plussaksi. Kahun sanoja karmeasti ylikorostava poikanen on suorituksena kaikkein kamalin.

Ei se ympäristö vaan ne geenit

Kuten metsät, hirviötkin edustavat yhtä neljästä elementistä eli tulta, maata, vettä tai ilmaa. Jokaisella elementillä on oma vahva ja heikko vastustajansa: esimerkiksi tulihirviöt ovat erikoistuneet vahvoihin fyysisiin hyökkäyksiin ja loistavat vesiörmyjä vastaan. Hyvin puolustautuvia maahirviöitä vastaan tuliolennot ovat puolestaan hyvin nöyrää poikaa. Yksinkertaista ja pelkistettyä, mutta kiistattoman toimivaa ja tasapainoista.

Elementin ohella otukset kuuluvat johonkin lukuisista lajeista ja roduista, mikä heijastuu niiden ominaisuuksiin ja ulkonäköön. Eri hirviötyyppien edut ja haitat paljastuvat paitsi kokeilemalla, myös kilpailevien eri näkökantaa edustavien metsästäjien kanssa keskustelemalla.

Kaupasta tai metsien hirviöpesistä hankituilla toukka-asteisilla otuksilla ei pitkälle pötkitä, joten metsä kutsuu. Kokemustasojen myötä hirviöt kasvavat (ja rumentuvat), aikuistuvat jossain vaiheessa kertarykäyksellä ja saavuttavat lopulta viidennellätoista tasolla sukukypsyyden.

Omia otuksia ei voi valitettavasti risteyttää keskenään. Kahun on tyydyttävä temppelin ylläpitämiin siitoshirviöihin, joiden valikoima kasvaa sitä mukaa kun hän päihittää Kalmoja taistelussa. Jälkeläinen perii arvonsa ja taitonsa vanhemmiltaan hyvin suoraviivaisesti. Alkuperäinen hirviö katoaa prosessissa, joten kannattaa miettiä tarkkaan mitä hakee. Huolimattomalla risteyttämisellä saa helposti aikaan täysin hyödyttömiä hirviösukupolvia.

Hirviöiden ulkoasu muuttuu uusien geenien myötä sangen vaihtelevasti. Ajoittain tuntuu, että peli on tämän suhteen hyvinkin dynaaminen, mutta toisaalta usein juuri mikään ei tunnu muuttuvan.

Teoriasta käytäntöön

Jade Cocoonin taistelusysteemi on mielenkiintoinen. Metsästäjä ei osallistu taisteluun fyysisesti lainkaan vaan hirviöt ryhmittyvät hänen ympärilleen elementtien mukaisiksi riveiksi ja pomon rooliksi jää sen päättäminen, mikä puoli neliöstä taistelee milläkin kierroksella.

Neliön kulmiin sijoitetut hirviöt ottavat osaa taisteluun kahdessa eri elementissä. Jos olennolla ei ole elementtiin liittyvää taitoa, se ei myöskään tee mitään, mikä täytyy osata ottaa risteyttäessä huomioon.

Pelin alussa Kahu ei saa käyttöönsä kuin kaksi kahdeksasta hirviöpaikasta, lisäpaikat aukeavat vasta kasvavan maineen ja suoritettujen kokeiden myötä. Tämä pakottaa miettimään muodostelmia, sillä johonkin elementtiin on käytännössä pakko keskittyä toista enemmän.

Sääli vain, että peli ottaa innovatiivisesta systeemistä kaiken irti vain paikoitellen. Ylivoimaisesti suurin osa taisteluista on pelkkää tylsää, haasteetonta mättämistä yhä uusien sukupolvien kokemuksen kartuttamiseksi. Todellista vastusta, joka pakottaa miettimään taistelustrategiaa tosissaan, Jade Cocoon antaa aivan liian harvoin.

Jade Cocoon 2 säilyy mielenkiintoisena juuri niin pitkään kuin hirviöiden kehittymisen seuraaminen painaa vaakakupissa enemmän kuin loputon, itseään toistava tappeleminen niiden kehittämiseksi. Virtuaalileluna ihan kiva, mutta pelinä pidemmän päälle aivan liian junnaava.

74