Jay Wilbur, Id Software

Tietokonepelien historiassa tuskin on ollut samanlaista kohutapausta kuin Doom, Id Softwaren hetkessä klassikoksi kohonnut demonintappopeli. "Me tiesimme, että olimme tehneet hyvän pelin, mutta emme osanneet aavistaa, että olimme saaneet aikaan ilmiön", miettii Id Softwaren Jay Wilbur Doomin suosiota. Pelit-lehti tapasi Jay Wilburin Las Vegasin CES-messuilla tammikuussa.

"Keskiyöllä, kun Doomsday, Tuomionpäivä koitti, Internet-osoitteeseemme ftp.uwp.edu loggautui 120 ihmistä ja he pysyivät siellä. En päässyt uppaamaan aamulla kymmenen aikoihin Doomia, koska kaikki linjat olivat varattuja ja ihmiset odottivat Doomin ilmestymistä. Käyttöpäällikön kanssa lisäsimme sitten linjoja 150:een, mutta muutamassa sekunnissa nekin olivat täynnä. Ei voinut muuta kuin heittää kaikki ihmiset ulos", kertoo väsyneen oloinen Jay. Ennen kuin Doom lopulta oli valmis, oli Idin 9-miehinen henkilökunta tehnyt töitä muutaman vuorokauden ympäri.

Samaan aikaan, kun Jay yritti upata Doomia, Internetissä oli tuhansia ihmisiä ja älyttömästi viestejä tyyliin "Doom on tulossa! Se on tulossa!". Ihmiset seurasivat uploadaamista herkeämättä. Kun Jay lopulta sai Doomin upattua ja linjat avattiin, noin 5000 ihmistä ryntäsi linjoille ja kaatoi koko koneen. "Oli uskomatonta katsella sitä!"

Doomsday, eli joulukuun 10. päivä, oli perjantai. Maanantaiaamuna jo noin 10 000 ihmistä oli imuroinut Doomin ja Internetissä oli 5000 viestiä Doomista. Nyt Internetissä on oma Doom-alue, minkä kunnian on saanut vain pari peliä tätä ennen.

Miljardin pelaajan huvi

"Doom on tavallaan pelien virstanpylväs. Se on todennäköisesti paras lajityyppinsä peli, joka lisäksi näyttää mitä PC todella pystyy tekemään. Toinen syy valtavaan suosioon on levitystapa: jokaisella on mahdollisuus pelata sitä, se ei maksa mitään", toteaa Jay ja väittää, että puolen vuoden sisällä noin miljardi ihmistä on nähnyt ja pelannut Doomia.

"Tulemme aina levittämään pelimme näin, eli ensimmäinen osa on ilmainen ja seuraavat osat on rekisteröitävä. Tällä tavalla pääsemme suoraan yleisön luo heti kun julkaisemme pelin. Jos taas menisimme vähittäismyynnin kautta, peli kävisi läpi monta porrasta ennen pääsyään pelaajille. Haluamme, että ihmiset voivat pelata pelejämme heti ja nauttia työstämme", Jay sanoo ja valittelee, että monissa tapauksissa pelin kehittäjä saa vain pienen palasen vastaanotosta. Idin tyylillä kaikki palaute ja palkinnot tulevat suoraan heille.

Edellisestä pelistään Wolfenstein 3D:stä Id Software teki kaupallisen version nimeltä Spear of Destiny. Saman tempun he tekevät Doomissa.

"Teemme pelin, joka käyttää Doomin engineä, Doomin trademarkia ja Doomin taustatarinaa ja panemme sen vähittäismyyntiin nimellä Hell on Earth. Aina on olemassa ryhmä ihmisiä, jotka muuten eivät koskaan näkisi Doomia. Emme muuta peliä paljon, todennäköisesti se tulee olemaan yhtä väkivaltainen kuin tämäkin", sanoo Jay ja nauraa, etteivät he suinkaan väitä, että Doom olisi jokaiselle sopiva peli.

Vuosi meni jutellessa

Doomista puhuttiin noin vuosi Internetissä. Id Software tutki kaikki kommentit ja ehdotukset, suurin osa niistä ei kuitenkaan päätynyt peliin syystä tai toisesta. Mutta osa pääsi: esimerkiksi verkkopeli-idea tuli yleisöltä, sen sijaan moottorisaha oli Idin oma idea.

"Meidän oli tehtävä joitakin päätöksiä levitystavan vuoksi ja nimenomaan pelin koon vuoksi: mitä enemmän aseita, sitä enemmän grafiikkaa, sitä suurempi peli, sitä vaikeampi imuroida. Sitä paitsi liekinheittimet ja kranaatit olisivat olleet aivan liian väkivaltaisia", sanoo Jay ja nauraa räkäisesti päälle.

Jatkossa Id Software ei kuitenkaan tule olemaan yhtä avoin peliensä suhteen.

"En tiedä, millainen seuraava peli on tai mikä on sen julkaisupäivä. Sen kohdalla kuitenkin tulemme olemaan hiljaa, todennäköisesti emme kerro siitä mitään, ennen kuin se on käytännöllisesti katsoen valmis."

Sen verran Jay kuitenkin suostui kertomaan, että uusi engine nimeltä Six Degrees of Freedom on jo tekeillä. Engine mahdollistaa muun muassa ylös ja alas sekä oikealle ja vasemmalle kuikuilun. Sellaista nimeä kuin Quake on Netin huhuissa näkynyt.

Kauhua ja silkkaa riemua

Internetissä ei ole pelkästään kehuttu Doomia, on myös keskusteltu siitä, onko se "saatanallinen" tiettyjen pelissä olevien symbolien takia. Mutta onko Doom paha?

"Doom ei ole paha, se on peli. Toista: se on vain peli. Jos ajat jonkun ylitse autolla, se on paha asia. Jos ryöstät tavaratalon, se on paha asia, mutta jos katsot leffaa tai pelaat peliä, se on mielikuvitusta. Doomin ympäristö on miltei elävä ja sen on tarkoituskin olla pelottava, mutta se on vain peli", Jay hokee.

Jayn mukaan Doom on kuin hyvä kauhufilmi, mutta realistisempi. Muutama ihminen on myös kommentoinut sen väkivaltaa. "99 prosenttia yleisöstä on varsin tietoista siitä, mikä on totta ja mikä on mielikuvitusta. Ja se yksi prosentti saa minun puolestani kärsiä omassa pikku maailmassaan", hän toteaa.

"Rakastamme kauhua, scifiä, erikoisefektejä, leffoja kuten Alien. Leffoja, joissa koko ajan istut tuolin reunalla ja pelkäät: sen me halusimme siirtää Doomiin. Olemme kaikki pelihulluja, olemme kasvaneet videopelien kanssa. Me pystymme päättämään, mikä on hyvä peli", Jay väittää.

"Suuren firman markkinointi nauraisi meidän tavallemme tehdä markkinatutkimusta. Kysymme yhden yksinkertaisen kysymyksen: pidämmekö me pelistä. Me teemme pelejä, joita me haluamme pelata, koska kaikki muutkin haluavat pelata niitä. It's so simple!"

Yhden jutun Jay haluaa kuitenkin tunnustaa: "En ole itse pelannut Doomia läpi, minulla ei ole ollut aikaa. Ajattele, puolitoista vuotta minulla on ollut verkkojen kuumin peli koneessani, eikä minulla ole ollut aikaa pelata sitä!"

Nyt Jay aikoo kuitenkin pitää pitkän loman. Doomin seuraavat versiot ovat nimittäin jo valmiit.

Lisää aiheesta