Lara Croft GO - Haudanryöstöä hiplaajille

Väripaletti ja perspektiivi tuovat hetkessä mieleen Monument Valleyn.

Tinkimätön Lara Croft ei vaihda mikroshortsejaan mikromaksuihin. GO, sister, GO!

Lara Croftin tähdittämät Tomb Raiderit olivat ysärin kuumimpia hottispelejä. Kurvikas naisarkeologi loikki ja taisteli toimivassa kolmiulotteisessa maailmassa ja oli osittain vastuussa PlayStationin noususta. Pelisarja todisti, että naisesta saa sankarin ja 3D taipuu muuhunkin kuin ammuskeluun.
Vuosien saatossa Lara lypsettiin kuiviin, kunnes pari vuotta sitten naisen hauta ryöstettiin, ruumis uudistettiin ja laskettiin vapaaksi. Nyt aika on kypsä myös kannettavalle haudanryöstelylle. Kuvakulma siirtyy selän takaa yläviistoon ja iLaitteet otetaan haltuun niiden omilla aseilla.
Tai melkein, sillä Lara Croft rikkoo mobiilipelien pyhän perinteen tarjoamalla kertasuorituksella ostettavan paketin isometristä, vuoropohjaista viihdettä, joka ei ole suunnattu pelirajoitteisille.

Loppukolmanneksen pulmat kuormittavat jo jonkin verran ajukoppaa.

 
The Monument Women 

Monument Valley (Pelit 6/2015 88 pistettä) on iLaitteiden upeimpia pelejä.  Isometriseen perspektiiviin vedetty ongelmanratkonta tarjoaa kiireetöntä puuhastelua maustettuna vetävällä audiovisuaalisella paketoinnilla, ja kelpasi strategian innoittajaksi Yhdysvaltain presidentille Frank Underwoodille. Lara Croft GO ammentaa Monumentin kanssa samasta lähteestä.
 Tarkkuutta vaativa pompinta on korvattu ajoituksen varaan rakennetulla pulmailulla ja pelimaailma toimii vuoropohjaisesti. Naavaparta herkistyy, sillä taskuraketti-Lara on monessa suhteessa kuin modernisoitu 90-luvun alun pelireliikki. Ja vain hyvällä tavalla, sillä täysin ohjaimista riisuttu tablettitaulutietokone on maailman huonoin ohjainlaite kiivastempoiseen tasoloikintaan.
Squarelaiset eivät ole ensimmäistä kertaa appia kyydissä, sillä tismalleen saman pelisapluunan läpi puserrettiin Herra 47, kun tanskalaisten kuulapää sai menestyksekkään GO-käsittelyn.

Notkea sankariarkeologi kulkee tarvittaessa vaikka pitkin seiniä.

 
Sulle, mulle

Lara Croft GO on samaa hautojen raidaamista kuin aikaisemminkin. Sankari etenee nyt tarkoin määrättyä reittiä pitkin ruutua lääppien ja vastarinta tykitetään kalmistoon hiipimällä joko sivustaan tai selustaan. Jos luontokappaleita lähestyy suoraan edestä, kuolo korjaa. Tappovehkeinä toimivat tutut tuplapistoolit ja pitkän kantaman aseistuksesta vastaavat pitkin holvistoja kylvetyt keihäät.
Toiminta on antanut tilaa pulmailulle. Kun Lara liikkuu, myös monsut ja ansat ottavat askeleen. Kiire ei yllätä, omia siirtojaan saa miettiä kaikessa rauhassa. Jokainen kenttä on oma pieni älypähkinänsä ja vaikeustaso kovenee pelin edetessä. Viimeisellä kolmanneksella pulmamutteria kiristetään oikein olan takaa, kun mukaan astuvat ajoituksen ja tsiljardien liikkuvien osien varaan rakennetut passlet.
Vaikeustaso on oikein sopiva, sillä normimobiilipeleistä poiketen peli on kaukana helposta läpihuutelusta. Sen verran mobiilirahastusta kumarretaan, että pulmien ratkaisut voi ostaa kylmällä käteisellä, jos oma kotelo ei vain raksuta. Peli itse on makromaksullinen: koko roskan voi lunastaa itselleen vitosella eikä Lara vingu huuli väpättäen köyhän pelimiehen pennosia surullisen viulumusiikin säestäessä taustalla.
Jos jostain on kitistävä, pelin tarjoama pulmapajatso on helposti tyhjennetty parissa illassa, jos seikkailua ei malta maistella pieninä palasina. Lisääkin olisi helposti kelvannut, mutta viiden euron pläjäykseksi hinta ja laatu kohtaavat.
Lara Croft GO on malliesimerkki mobiililaitteiden ehdoilla tehdystä brändiporttauksesta. Vuoropohjaisen pelilogiikan ansiosta pelaaminen ei koskaan generoidu järjettömäksi räpeltämiseksi ja loppuun asti mietityt kontrollit pitävät pelaamisen mielekkäänä alusta loppuun. 
Kun pelin saa ilman mikromaksuja, tässähän alkaa usko palautua myös mobiilipeleihin!
No ei vaiskaan.

 

Lara Croft GO

Arvosteltu: iPad Air
Saatavilla: iOS, Android, Windows Mobile
Square Enix Montreal
Ikäraja: Ei tiedossa

86