Left 4 Dead 2

www.l4d.com

Moninpelattavan zombikauhun ykkösnimi Left 4 Dead kohtasi voittajansa.

Kannattaa varoa mitä toivoo, sillä toiveet voivat käydä toteen. Tämän saivat huomata uutta sisältöä janonneet Left 4 Dead -fanit, jotka Valve Software yllätti E3-messuilla julkistetulla Left 4 Dead 2:lla. Ilmaista lounasta odottaneille täysihintainen jatko-osa oli kuin vapaapotku kasseille. Mitä tapahtui Valven lupauksille Left 4 Deadin säännöllisistä sisältöpäivityksistä?

Valve Softwaren pääjehu Gabe Newellin mielestä jatko-osa ei muuta mitään. Valve ei vedä tukeaan alkuperäiseltä Left 4 Deadilta, vaan päinvastoin, pelin päivitykset jatkuvat ja modintekijät saavat työkalunsa. Newell ja kumppanit pohtivat parhaillaan Left 4 Deadin ja sen jatko-osan keskinäistä yhteensopivuutta. Jos moninpelit keskustelisivat keskenään, se varmasti estäisi pelaajayhteisön jakaantumisen kahtia.

Valven vakuutteluista huolimatta Left 4 Deadin kolmimiljoonaiseen pelaajayhteisöön on jo muodostunut vahva oppositioliike. Parissa viikossa yli 30 000 jäsentä kerännyt L4D2 Boycott -ryhmä vaatii tuntuvia alennuksia alkuperäisen Left 4 Deadin omistajille tai kaikkein mieluiten jatko-osan sisällön levittämistä ilmaisena päivityksen. Onnea yritykselle!

Etelän miehet ja nainen

Tunteiden kuumentumisen ymmärtää, sillä nopeasti kokoon pykäisty Left 4 Dead 2 vaikuttaa poikkeuksellisen hyvältä. Muutaman eloonjääneen ja laumoittain kimppuun vyöryvien zombien asetelma on vanha tuttu, mielenkiinto piilee pienissä yksityiskohdissa.

Jatko-osa esittelee kokonaan uuden eloonjääneiden ryhmän, joka on kuin ihmeen kaupalla säästynyt maan yli pyyhkäisseeltä zombi-infektiolta. Uusia sankareita ovat iso valmentajanrohjake Coach, punaniskamekaanikko Ellis, pirtsakka paikallisuutisankkuri Rochelle ja pari tonnia maksaneesta puvustaan huolehtiva pelimies Nick. He tekevät viiden minikampanjan mittaisen vaelluksen Yhdysvaltain syvän etelän läpi kohti New Orleansissa odottavaa pelastusta. Eloonjääneiden harmiksi "Big Easy" paljastuu paikan päällä kaikkea muuta kuin mukavaksi paikaksi.

Ykkösosan tapaan Left 4 Dead 2 ei jätä sijaa sooloilulle. Ryhmästään harhautuva survivalisti on tuota pikaa zombien ruokaa. Vaikka kalmot pysähtyvät luoteihin helposti, aseita on ladattava välillä. Pelko pitää ryhmän tiiviinä.

Syvä etelä ei ole säästynyt kovilta erikoiszombeilta. Mukana ovat kaikki vanhat tutut ja muutama uusi oudokki päälle. E3-messuilla niistä esiteltiin vauhdilla pelaajia kumoon jyräävä Charger. Tankkimaisen lihavuoren ryntäystä ei noin vain väistetty. Inhokki-Witch nähdään jatko-osassa vaeltavana versiona.

Paikallisväriä saadaan New Orleansiin lähetetyistä karanteenijoukoista, jotka suojapuvuistaan huolimatta eivät ole säästyneet tartunnalta. Suojapuku plus zombi on yhtä kuin tulenkestävä zombi, mikä kieltämättä harmittaa, kun aseeseen on ladattu valkofosforipaukkuja.

Lyö sitä zombia!

Kun aseet on ammuttu tyhjiksi, Left 4 Dead 2:ssa voi turvautua lyömäaseisiin. Mukaan voi poimia ainakin palokirveen, pesäpallomailan, moottorisahan ja – BONG! – valurautaisen paistinpannun.

Käsikähmässä lyömäaseet osoittautuvat tehokkaiksi, mutta hieman epäkäytännöllisiksi työvälineiksi. Pelaaja on nimittäin lyömäaseensa vanki niin kauan, kunnes hylkää sen kokonaan. Lyijyn ja lyöntien sujuva vuorottelu ei siis onnistu. Tunnin testipelaamisen perusteella vaikutti myös siltä, että zombien keskellä heiluva melee-mies veti ystävällistä tulta puoleensa kuin magneetti. Moottorisahaa en omin silmin nähnyt, joten tykästyin uusista aseista eniten puoliautomaattiseen tarkkuuskivääriin. Siinä vasta zombikarkotin!

Pelitapahtumia värittävä Director-tekoäly on saanut mielenkiintoisia piirteitä. Left 4 Dead 2:n kentissä on kohtia, jotka muokkautuvat Directorin aivoituksien mukaan. Esimerkiksi New Orleansin hautausmaa on vaihtoehtoisesti helppo läpijuoksu tai zombeja kuhisevien pensasaitojen sokkelo, ihan riippuen eloonjääneiden menestyksestä. Toisaalta Director viljelee lisävarusteita paljon aikaisempaa anteliaammin, palkiten erityisesti pelaajia, jotka valitsevat kahdesta vaihtoehtoisesta reitistä sen vaikeamman.

Vaikka symppaan pikavauhtia tuotetusta jatko-osasta tyrmistyneiden pelaajien boikottiaikeita, Left 4 Dead 2 vaikutti ihan liian herkulliselta, että sen malttaisi jättää väliin.

Artikkeli on luettavissa www.pelit.fi:ssä 31.8.2009.

www.masseffect.com

Viime vuosien kovimman pelin jatko-osaa pääsi kesällä vihdoin pelaamaan. Nähdyn perusteella Mässy kakkosessa on entistä synkempi ja vauhdikkaampi scifitarina.

Biowarella on tällä hetkellä työn alla tukku pelejä, mutta joukosta varmasti kaikkein odotetuin on moderniksi klassikoksi nousseen Mass Effectin kakkososa. Trilogiaksi luvatun scifisaagan jatkoa pidettiin pitkään vakan alla, mutta aika on käytetty hyödyksi. Jatkon lupaillaan korjaavan ne viimeisetkin originaalissa närää aiheuttaneet pikkuasiat.

"Galaksin tutkittavat planeetat eivät ole enää vain kuolleita kallioita, vaan niissä on enemmän elämää ja tekemistä. Jokaisessa paikassa on oma pieni tarinansa, joka tekee sivutehtävistä aikaisempaa mielekkäämpiä", sanoo Mass Effect 2:n tuottaja Casey Hudson.

Tyhjiössä leijuvien murkuloiden tutkiminen on uusittu kokonaan. Aikaisemman yksinkertaisen napinpainalluksen sijasta planeettojen pintoja skannaillaan tarkemmin esimerkiksi mineraalien ja sopivien laskeutumispaikkojen toivossa. Pinnalla liikutaan pelkän vanhan Mako-ajelun sijasta vaihtelevasti joko jalan tai tutulla panssariautolla.

Koko galaktisen tutkimuksen perusta muuttuu kakkosessa, sillä sankarin Normandy-aluksella on nyt rajattu polttoainemäärä ja kulkuvälinettä voi myös päivittää pelin edetessä. Tarkempia tietoja virittelyn laajuudesta ei vielä osattu antaa, mutta polttoaine on luultavasti tarkoitettu lisäämään peliin jonkinlainen rahareikä. Ykkösessähän tietyn pisteen jälkeen rahalla ei enää tehnyt mitään, joten sen kuluttaminen johonkin on vain järkevää.

Minkä taakseen jättää

Mass Effectin tallennuksista kannattaa pitää kiinni, sillä vanhan sankarinsa voi siirtää kakkososaan. Kopiointi ei silti ole aivan suora, sillä hahmon ominaisuudet nollautuvat tasosta riippumatta. "Tätä ei tehdä vain pelitasapainon säilyttämisen takia, vaan asialle on myöhemmin paljastettava tarinallinen syy", kiusoittelee Biowaren Jarrett Lee.

Vanhan hahmon kopioimisen juju on ominaisuuksien säilyttämisen sijasta tarinan jatkuvuus ja syventäminen. Kaikki edellisessä osassa tehdyt päätökset periytyvät suoraan kakkoseen. Kuolleet kaverit ovat edelleen kuolleita ja henkiin jääneet suhtautuvat Shepardiin eri tavoin sen mukaan, millaisia päätöksiä aikaisemmin tuli tehtyä. Ykkösen lopussa tehdyt isommat päätökset ovat nekin edelleen voimassa ja sankari joutuu elämään tekojensa kanssa.

Vaikka mukana on edellisestä osasta tuttuja naamoja, on osien välissä tapahtunut paljon. Niinpä tilaa löytyy myös uusille hahmoille. Toimivan tiimin kasaaminen on tekijöiden mukaan tärkeä osa Mass Effect 2:ta, jonka loppu voi vaihdella dramaattisesti sen mukaan, miten Shepard kohtelee alaisiaan ja kuinka hyvin hän valmistautuu. Tämä ei todellakaan ole pelkkää sanahelinää, sillä esitetty pätkä näytti, kuinka kylmästi sankarille voi viimeisessä itsemurhatehtävässä käydä. Mass Effect 2 on tunnelmiltaan paljon ykkösosaa synkempi, ja se heijastuu myös Shepardin mahdolliseen kohtaloon.

Jos matkasta selviää hengissä, ei peli pääty lopputeksteihin. Galaksin tutkimista ja sivutehtävien tekemistä voi jatkaa vapaasti pääjuonen loppumisen jälkeen, mikä on varmasti monelle miellyttävä uutinen. Tästä voisi ymmärtää, että mahdolliset netistä imuroitavat lisätehtävät toimivat myös pelin lopputallennuksella, mutta asiaa tai edes suunnitelmia nettilisistä ei vielä haluttu kommentoida sen enempää.

Mutta onko paha hahmo tuomittu kuolemaan ja vain hyvis pääsee lopussa pälkähästä? Ei ainakaan Casey Hudsonin mukaan: "Shepardia voi edelleen pelata oman mielensä mukaan, eikä tämä suoraan määritä sitä, miten lopussa käy. Julman pragmaattinen hahmo voi herättää miehistön kunnioituksen siinä missä joviaali johtajakin. Enemmän on kyse siitä, että loppuun täytyy olla kunnolla valmistautunut. Päätökseen ei missään nimessä pidä rynnätä siinä luulossa, että kaikki menee joka tapauksessa putkeen, koska niinhän peleissä aina käy."

Enemmän vauhtia ja käänteitä

Vaikka keskustelu toimi jo ykkösessä mahtavasti, on sitä hienosäädetty hiukan lisää. Mukana on nyt satunnaisesti esiin hyppäävä keskeytysoptio, jonka valitseminen muuttaa sanailun suuntaa yleensä dramaattisesti. Demossa esimerkiksi vartijan kanssa käytävän väittelyn pystyi lopettamaan lyhyeen potkaisemalla miehen tylysti alas hissikuiluun sivistyneen keskustelun sijasta. Toisessa dialogissa salamurhan kohteelta pystyi kiristämään rahaa. Keskeytyksestä kertova merkki ilmestyy lyhykäisesti ruudun vasempaan alanurkkaan, enkä itse esimerkiksi edes huomannut sitä ensimmäisellä kerralla. Tekijät lupailevat virittelevänsä siitä helpommin havaittavan ennen julkaisua.

Keskustelun tavoin myös taistelua on terävöitetty entisestään. Omia ja ryhmäjäsenten ominaisuuksia ja esimerkiksi erilaisia ammustyyppejä voi sitoa pikanäppäimiin, joten taistelua ei tarvitse välttämättä pysäyttää käskyjen antamista varten. Suurin muutos on ehkä se, että kuumenemisen sijasta aseet kuluttavat ammuksia, joten lataaminen on pakollista. Ratkaisuun päädyttiin osittain sen takia, että aseet haluttiin tehdä tyydyttävämmiksi käyttää heti alusta lähtien. Eli matalan tason hahmokin osuu nyt johonkin parin ensimmäisen luodin jälkeen ja tykki ei ylikuumene parista sarjasta.

Vihollisilla on vihdoin kunnolliset osumapaikat, ja vastustajilta voi ampua esimerkiksi jalat alta. Lisäksi erilaisia asetyyppejä on lisätty yhteensä yhdeksän kappaletta ja mukana kannetaan aina tehtävän alussa valittavaa raskaampaa asetta, kuten esimerkiksi raketinheitintä. Pienien esteiden yli voi kiivetä, ja lopputuloksena taistelu on huomattavasti aikaisempaa vauhdikkaampaa. Pikapainikkeiden käyttö on helppoa ja erityisesti osumapaikkojen lisäys tekee räiskinnästä paljon dynaamisempaa. Tiukemmissa paikoissa voi edelleen käyttää tuttua käskypyörää, mutta siihen täytyi hypätä paljon aikaisempaa harvemmin ainakin helpohkon demon taisteluosuuksissa. Korkeammilla vaikeustasoilla taktiikkaa luultavasti tarvitaan edelleen enemmän.

Koska aseita täytyy nyt ladata, muuttuu työkalujen virittely jonkin verran. Samoin kankeaa inventaariota parannellaan, mutta näitä ei vielä päässyt testiversiossa kokeilemaan.

Valehtelisin, jos väittäisin odottaneeni Mass Effect 2:lta mitään muuta kuin jotain todella hyvää. En joutunut pettymään, sillä kaikki näytetyt ja luvatut muutokset tuntuvat selkeiltä parannuksilta jo valmiiksi toimivaan kokonaisuuteen. Mitähän tekemistä sitä keksisi kevääseen 2010 asti?

Lisää aiheesta

  • Shogun 2: Total War

    Hjalliksen Diili ei ollut kaikkien aikojen työhönottohaastattelu. Se käytiin jo 1600-luvun Japanissa, jossa pyrittiin shoguniksi shogunin paikalle.

    Total War palaa Japaniin Shogun 2:ssa ja tuntuu tiukan teemansa ansiosta sarjan alkuaikojen erinomaiselta strategiapeliltä. Armeijan lisäksi…
  • Killzone 3

    www.killzone.com

    Helghast sai viimeksi ISA:n kädestä, mutta helghastilaiset tuntuvat olevan harvinaisen kovapäistä porukkaa, sillä scifisota jatkuu entistä rankempana Killzone 3:ssa.

    Killzonen avaruustaistelu jatkuu, vaikka Helghastin häikäilemätön diktaattori Visari ei enää väpätä.…
  • LittleBigPlanet 2

    Kun näytin LittleBigPlanetia kaverilleni, mies nauroi ensin hahmon nimelle, kunnes pääsi peliin käsiksi. Ääni loppui mutta hymy ei hyytynyt.

    Jo perinteet velvoittavat, että konsoli tarvitsee maskotikseen tasoloikkahahmon. PS3:lla roolin sai sympaattisen valloittava säkkipoika, jonka…