Legend (PSone) – Legendaarista

Olipa kerran kolme henkivartijaa, heidän kuninkaansa, tämän paha taikurivelipuoli ja Morlock-demoni. Kun pahikset liittoutuivat ja kidnappasivat kuninkaan, piti vartijoiden vapauttaa hänet.

Olipa kerran kolikkopeli nimeltä Double Dragon. Yksi tai kaksi karateukkelia

liikkui oikealta vasemmalle vierivällä kartalla ja mätki kuoliaaksi satapäin

vihollisia. Liikkumaan pystyi myös syvyyssuunnassa, maasta löytyviä esineitä

käyttämään aseina, ja esineitä kantamaan pään päällä ja sitten heittämään hyökkääjien päälle.

Legend on Double Dragon, joka on siirretty Conanin aikaan. Hahmot ovat nyt

ritariajan sankareita, taustat jylhiä linnoja, vastustajat roolipelien

vakiokalustoa ja grafiikka kolmiulotteista. Jos tuntee yhtään vetoa

fantasiamaailmoihin, Legend kolahtaa kuin miljoona korkkaria. Sitäkin

enemmän kolahtaa Legendin pahin vika, lyhyys.

Vain muutaman tunnin tähden

Oli lauantaikeskipäivä. Peliaseman avustaja alkoi pelailla Legendiä, ohjeita

lukematta, liikkeitä opettelematta. Typerä virne naamalla paljasti, että

hauskaa oli, Legend kun on erittäin näyttävää taistelua alusta loppuun.

Taustat eivät kalpene hyvännäköisten hirviöiden rinnalla, ja hahmojen

aseidenkäyttö on upeasti animoitua ja sopivan elvistelevää.

Kun neljä kenttää myöhemmin alkoi tulla turpaan, oli ohjekirjan selailun

aika. "Oooh, pelissä on comboja." Näillä liikesarjoilla pärjättiinkin toiset

nelisen kenttää etiäpäin. Välillä ammuskeltiin yksinkertaisessa

bonuskentässä arkkuja ja tynnyreitä varsijousella, toisinaan vierailtiin

kaupassa kuluttamassa kultavarannot lisäelämiin ja aseisiin.

Kun tie nousi taas pystyyn, oli aika ottaa käyttöön loitsut, ne kaikki

kolme. Vaikka loitsujen graafiset efektit ovat laimeita, saa niillä ostettua

kallisarvoisia sekunteja tiukissa paikoissa. Näitä sekunteja tarvitsee ennen

kaikkea aseiden poimimiseen maasta kesken taistelun, aseissa kun on se huono

puoli, että ne putoavat hyppysistä, jos itse pelmahtaa selälleen.

Loitsujen käyttöä rajoittaa vain löytyneiden taikapullojen määrä.

Viholliset hetkeksi jäädyttävä taika tuntui sangen turhalta. Vastustajat

sammakoksi muuntava onkin jo hyödyllisempi, vaikkei toimikaan isompia pomoja

vastaan. Tulipallo sen sijaan on selvästi taioista käyttökelpoisin, sillä se

sytyttää vastustajat tuleen ja heittää ne maahan.

Tarina päättyi noin kello 15. Pelaajarukka kuvitteli kohdanneensa vain

keskivertoa pahemman välivastustajan, ja listi sen ilman vaikeuksia.

Hämmennys olikin valtaisa, kun ruudulle pamahti onneton loppuanimaatio ja

teksti "The End".

Kertakäyttöhubaa

Legendin suurin puute on peliajan lyhyys. Vaikeustasoja on kylläkin kolme,

mutta kun vaikeustaso vaikuttaa vain aiheutettuun vahinkoon, merkitsee

kerran läpipelattu peli sitä, että kaikki on nähty.

Legend vaatisi ehdottomasti paljon suuremman kartan, mielellään siten, että

käytetyn kulkureitin saisi valita. Nyt kentästä toiseen mennään tiukan

lineaarisessa järjestyksessä. Yllätyksiäkään pelissä ei ole, lukuunottamatta

viimeisen vastustajan yhtä erikoista temppua.

Aseita on vain muutama. Miekkoja on pariakin mallia, suosikkini olivat

lyhyet, nopeakäyttöisen äärityylikkäät käyräterät tuplana. Toista äärilaitaa

edusti pitkämiekka, joka painoi niin paljon, että hahmot raahasivat sitä

maata pitkin perässään. Ei ihme, ettei se pysy kauan terässä.

Kanuuna on hyvä loikkaavia eläinvastustajia, kuten tiikereitä ja

velociraptoreita vastaan. Toinen pitkänmatkan ase on varsijousi. Sen ainoa

huono puoli on, että vihollisillakin on mokomia vekottimia.

Maaginen hanska eroaa muista aseista, sillä se ampuu energialatauksia ja comboina upeita sähkösalamoita ja energiapalloja. Keihään kanssa en tullut koskaan sinuiksi, aseessa tuntuivat yhdistyvän tehottomuus ja hitaus.

Säätövaraa on surkean vähän. Pelitilannetta ei voi tallentaa, ainoastaan

asetukset. Veren saa päälle tai pois, mutta irtoraajoihin ja -päihin asetus

ei vaikuttanut. Hahmot voi asettaa kääntymään taistelutilanteessa

automaattisesti vihollista kohti, mikä helpottaakin rykelmiä vastaan

tappelua huomattavasti.

Legendissä on myös kaksinpeli, jossa kaksi pelaajaa kulkee samat radat läpi

rinta rinnan. Vihollisia ei ole sen enempää kuin yksinpelissäkään, joten

peli muuttuu aivan naurettavan helpoksi.

Jos kestää sen, että kallis peli on samana iltana läpipelattu, ei Legend ole

ollenkaan huono. Jos kaipaa kestävämpää hupia, voi Legendin unohtaa. Peli on

teknisesti upea, rungoltaan vankka, lihat vain puuttuvat. Toivottavasti

Legendin siirtymä Platinum-sarjaan on nopea.

75