Lost Planet 2

www.capcom.com

Scifiräiskintä Lost Planetissa seikkailtiin jääplaneetta E.D.N. III:lla, joka ilmastonmuutoksen ansiosta kukkii kakkososassa vehreänä paratiisina.

Capcomin Lost Planet (Pelit 2/07, 80 p) oli komea peli, jossa jääplaneetan kylmyys teki ohjaamisesta kankeaa. Hahmojen ylirauhallinen liikkuminen turhautti, sillä vastassa olivat hyönteismäisen vikkelät akrid-otukset.

Kakkososassa kaiken luvataan olevan paremmin. Tarina alkaa 10 vuotta Lost Planetin tapahtumien jälkeen. E.D.N. III -planeetta ei ole enää jäämöykky vaan maankaltaistamisprosessin ansiosta planeetalla on kaikki mahdolliset ilmastovyöhykkeet tundrasta viidakkoon. Valitettavasti luonnon mukana myös akridit lisääntyvät vaarantaen ihmisten siirtokuntaprojektin tulevaisuuden.

Kuin lumipiraatti aavikolla

Lost Planet lähestyy Call of Dutya ja Medal of Honoria, sillä taistelijat keräävät räiskinnässä kokemusta. Pisteillä voi muokata hahmon varusteita ja aseita, mikä vaikuttaa suoraan myös pelitapahtumiin. Länsimaisista esikuvista huolimatta kakkososan tekee sama japanilainen tiimi kuin ykkösen.

Hieman Left 4 Dead -tyyliin räiskintä suunnitellaan episodeista koostuvaksi kampanjaksi, jota pelataan neljän hengen kimpassa. Yksinäiselle sankarille tekoäly toimii pelikaverina, sillä pelaaja on aina vain yksi mies pienessä lumipiraattien taisteluryhmässä. Datapodit toimivat respawn-pisteinä, joissa matkalla kaatuneet taistelutoverit heräävät henkiin, ja seikkailu jatkuu niin kauan kuin yksikin nelikosta on pystyssä.

Tarinankuljetuksen idea on päinvastainen kuin ykkösosassa, jossa piinaavan ylidramaattiseksi menevä juoni näytteli vahvaa roolia. Jatko-osassa keskitytään kuuteen toisiinsa linkittyvään tarinaan, joissa pelaajien tekemiset ja tekemättä jättämiset vaikuttavat lopputulokseen. Samat tapahtumat saatetaan kuvata eri ryhmittymien näkökulmasta, mikä laittaa pelaajien aikaisemmat ratkaisut aivan uuteen valoon.

Lost Planet on mielenkiintoinen sekoitus uutta ja vanhaa. Loppumattomana virtana pesästään sikiävät vihollisotukset voisivat olla suoraan 80-luvun toimintapelistä, mutta grafiikka vain on muovisen modernia. Starship Trooper -henki on vahva, kun kimppuun kipittää kovakuoriaisia, valtavia sudenkorentoja ja tuhatjalkaisia, joita pelaajanelikko räiskii hengiltä piiput kuumina. Vaihtelua luodaan valtavilla pomohirviöillä ja kilpailevien ryhmittymien ihmistaistelijoilla.

Aseistuksena on konekiväärejä, haulikoita, raketinheittimiä, laserkivääreitä, kiikarikivääreitä, kranaatteja ja yhteistyössä käytettäviä aseita. Yksi pelaajista voi esimerkiksi maalata kohteen laserosoittimella, jonka opastamana toinen ampuu maaliin kranaatinheittimellä epäsuoraa tulta.

Suurimmat aseet kulkevat kahdella jalalla, sillä ykkösosan VS-taistelukävelijät ovat mukana. Yhteistyöidea toimii myös sotakoneissa, sillä osa VS-koneista on neljän hengen malleja, joissa yksi ohjaa kävelijää muiden hoitaessa aseita. Taistelukävelijöiden aseet voi ruuvata irti ja laahustaa konetykki kainalossa eteenpäin, jos kävelijästä loppuu polttoaineena käytettävä T-energia. T-energia toimii planeetalla myös valuuttana, jolla ostetaan tehtävien välissä uusia aseita.

Yhteisöprojekti

Päävalikossa pyörivä Lost Planet 2 -uutissyöte kertoo ladattavasta lisäsisällöstä ja pyörittää menestyneimpien pelaajien listaa. Tarkoituksena on luoda pelistä yhteisöpalvelin, jotta jokainen saataisiin osaksi moninpeliporukkaa ja toimimaan toisten pelikavereina kampanjassa.

Lumipiraattinsa ulkonäköä voi muokata vapaasti. Pään, ruumiin, jalat ja repun voi valita useista vaihtoehdoista, jopa hahmojen eleet ovat muunneltavissa. Uusia vaihtoehtoja avataan pelaamalla. Idea on samansuuntainen kuin roolipeleissä, joissa aktiivipelaajat palkitaan muita reteemmillä varusteilla. Asut eivät luo pelkkää fiilistä, sillä 16 hengen moninpelissä on taatusti etu, jos juoksee aavikolla kentän värisessä maastopuvussa.

Lost Planet 2 ilmestyy vasta alkuvuodesta 2010, mutta peli on jo nyt ajankohtainen. Capcom suunnittelee julkaisevansa E3-messujen esittelydemon kaikkien pelaajien iloksi. Jos kaikki menee putkeen, kimppapelattavan demon pitäisi olla ladattavissa jo kesäkuun alussa Xbox Livessä.

Capcom on ilmoittanut pelin ilmestyvän vain Xbox 360:lle, mutta demotilaisuudessa Xbox 360 -verkkoa ei saatu toimimaan. Niinpä tekijät järjestivät esittelyn PC-versiolla. Kiinnostavaa.

Arvostelu on luettavissa www.pelit.fi:ssä 31.7.2009.

Lisää aiheesta

  • Shogun 2: Total War

    Hjalliksen Diili ei ollut kaikkien aikojen työhönottohaastattelu. Se käytiin jo 1600-luvun Japanissa, jossa pyrittiin shoguniksi shogunin paikalle.

    Total War palaa Japaniin Shogun 2:ssa ja tuntuu tiukan teemansa ansiosta sarjan alkuaikojen erinomaiselta strategiapeliltä. Armeijan lisäksi…
  • Killzone 3

    www.killzone.com

    Helghast sai viimeksi ISA:n kädestä, mutta helghastilaiset tuntuvat olevan harvinaisen kovapäistä porukkaa, sillä scifisota jatkuu entistä rankempana Killzone 3:ssa.

    Killzonen avaruustaistelu jatkuu, vaikka Helghastin häikäilemätön diktaattori Visari ei enää väpätä.…
  • LittleBigPlanet 2

    Kun näytin LittleBigPlanetia kaverilleni, mies nauroi ensin hahmon nimelle, kunnes pääsi peliin käsiksi. Ääni loppui mutta hymy ei hyytynyt.

    Jo perinteet velvoittavat, että konsoli tarvitsee maskotikseen tasoloikkahahmon. PS3:lla roolin sai sympaattisen valloittava säkkipoika, jonka…