Lovers in a Dangerous Spacetime - R-A-K-A-S

Pelastamassa sateenkaariplaneettaa valloittajien ikeestä.

Siirry syrjään sylettävine avaruusbordelleinesi, Shepard! Täältä tulee viisisataa tuhatta tonnia kieppuvaa teräksistä tosirakkautta!

Valtakunnassa ei ole kaikki hyvin. Kun rakkautta ympäri universumia pumppaavan Ardor-reaktorin suojaus petti, XOXO-matriisi meni sekaisin ja aukaisi vahingossa League Of Very Empathetic Rescue Spacenautsien päämajassa portaalin rakkauden sekä antirakkauden universumien välille. 
Antirakkautta edustavat pahikset käyttivät tilaisuutta hyväkseen ylittämällä laittomasti universumien välistä rajaa. Hyökkäys onnistui, saaliiksi jäi satoja rakastajia sekä rikki menneen reaktorin palaset. Viime hetkellä muutama rakkausnautti ehtii sujahtamaan prototyyppialukseen, ja tästä alkaa seikkailu Ardorin kokoamiseksi, ystävien pelastamiseksi ja rakkauden palauttamiseksi universumiin.

Diskotykitys vie vihollisilta elämänhalun. Ei eloonjääneitä.

Rakasta naapuriasi

Loversissa ohjataan kahta eri rakkausnauttia avaruusaluksen sisällä. Aluksessa on yhteensä kahdeksan asemaa: neljä tykkitornia, moottori, navigointi, kilvet ja ylivoimaisen tehokas, mutta rajallisesta energiamäärästä kärsivä Yamato-tykki. Juju on vajavaisessa miehistössä, sillä tykkitornit eivät ammu itsekseen eikä alus liiku ruoria vääntämättä. 
Oman lihallisen rakkaan puute ei ole ylivoimainen haitta, sillä tarvittaessa temput voi hoitaa myös lemmikkieläimen kanssa. Silloin tekoäly hyppää koiran tai kissan puikkoihin ja elukkaa voi käskyttää eri asemille. Tekoäly suoriutuu tehtävästä ihan kiitettävästi, mutta homma maistuu soolona puulta.
Kampanjassa on neljä tähdistöä, jokaisessa viisi eri tehtävää. Tehtävissä on tarkoitus pelastaa vähintään viisi kappaletta vangeiksi jääneitä ystäviä, jotka kentän lopussa lasketaan pisteiksi seuraavaan tasonnousuun. Tasojen noustessa avautuu päivityksiä esimerkiksi eri asemiin. Tykkitorneihin voi perustasolla pultata asetyyppiä muuttavia kiviä. Voimakivellä tykkien määrä per torni kasvaa, sädekivi muuttaa aseen raidetykiksi ja metallikimpale antaa käyttöön hervottoman moukarin. Päivittämällä tykkitornit tasonnousun yhteydessä saa mahdollisuuden tunkea tiskiin kahta erilaista voimakiveä kerralla. Miten olisi sädekivi ja metallikimpale, joka överinä pulttaa moukariin vielä lataavat laserit? Jotta muutamaan tiettyyn päivitettyyn aseeseen ei jumituttaisi, resetoidaan voimakivet tähdistön loputtua.

Sukkula Venukseen

Peli on parhaimmillaan jouluruuhkia muistuttavaa, äärettömän hektistä paikasta toiseen ravaamista ja priorisointia. Samaan aikaan pitäisi väistää tusinan verran kohti tulevaa kuulaa, tykittää pikkuötöt nopeasti alta ja vielä yrittää liikuttaa suojaus oikeaan suuntaan, samalla kun sukkuloi pieniä käytäviä eteenpäin.
Paineen kasautuessa kommunikointi (eli huutaminen) ja tiimipeli (eli huutaminen kovempaa takaisin) ovat ensisijaisen tärkeitä. Pieni argumentointi Yamaton käyttämisestä oikeaan aikaan ja siitä aiheutunut viivästys tiukassa paikassa on kriittinen. Siinä tanssitaan nuoralla elämän ja kuoleman välillä. Tämä toimii pelin ehdottomana suolana, ja se valitettavasti puuttuu kokonaan yksinpelistä.
 

Vaihtelu virkistää

Kampanjassakin on hieman vaihtelua. Esimerkkinä madonreiästä toiseen pomppiessa on tarkoitus suojella erikoismoottoria, jolloin peli muistuttaa enemmän tornipuolustusta. Mukavasti tavallisetkin tehtävät tarjoavat ajoittain tiukkaa haastetta, ne muistuttavat hieman bullet hell -pelejä. Erilaisia lentelyä muovaavia mekaniikkoja kannattaa hyödyntää. Planeettojen ja muiden taivaankappaleiden kiertoradalle voi asettautua taktisesti, mikä vapauttaa toisen rakastajan hoitelemaan jotakin muuta pistettä kuin moottoria, mutta alus pysyy silti liikkeessä ja vaikeampana maalina.
Jokaisen tähdistön loppuhuipennus on pomotaistelu, ja ne ovat ylivoimaisesti koko pelin parasta antia. Helppohan se olisi Gradiusmaisesti vetää jotain pomoa turpaan, mutta entäs kun samalla pitäisi väistellä, torjua ja vielä ampuakin pariin eri suuntaan, mutta vain kahta asiaa voi tehdä kerrallaan? Pomotaisteluissa on aivan eri fiilis ja vaihde silmässä.
 


Yhden illan juttu

Mutta silti peli tuntuu hieman vajavaiselta: käsittämättömintä on täydellinen nettimoninpelin puute. Jäin myös kaipaamaan lisää sisältöä ja erilaisia pelimekaniikoita. ja lisää pomotaisteluja: neljä pomoa koko pelissä ei ole paljon. Vaikka Loversiin pätsättiin vaikeampi vaikeustaso, minun käsissäni sekin oli yhdessä illassa läpäisty. Kalibroinnin nimissä pelin normaaliakin vaikeustasoa ovat jotkut pitäneet vaikeana.
Mutta mukavia co-op-pelejä ei ole liikaa. Jos aina peliin valmis kakkospilotti löytyy, Lovers on rakastettavan hauska räiskintäpeli.

 

Lovers in a Dangerous Spacetime

Arvosteltu: PC 
Asteroid Base / Asteroid Base
Versio: 1.2.0
Minimi: 1.7 Ghz Core 2 Duo, 2GB RAM, 256 MB VRAM
Moninpeli: 2 pelaajaa samalla koneella

83