Lumines (PSP) – Tetriksen tappaja

Lisäsin juuri kotijumalieni listalle pelisuunnittelijaguru Tetsuya Mizuguchin. On pakko nostaa hattua miehelle, jonka cv:stä löytyvät sellaiset omaperäiset merkkiteokset kuin Space Station 5, Rez, Meteos ja nyt Lumines. Tiedän, että seuraava kommenttini on monista rienausta. Senkin uhalla: Lumines päihittää vetovoimassaan jopa Tetriksen.

Luminesin Tetrikselle sukua olevan idean oppii puolessa minuutissa. Ruudun ylälaidasta putoaa 2x2-kokoisia kaksivärisiä palikoita. Pelaaja voi muuttaa yksittäisen neljäsosan paikkaa myötä- tai vastapäivään. Tehtävänä on pinota palikat siten, että alhaalle muodostuu vähintään 2x2-kokoinen samanvärinen alue. Ruudun ylälaidassa kulkee edestakaisin pieni alus, joka ohi mennessään kerää poistuvat palikat mukaansa. Mitä enemmän lastia yhdellä reissulla kertyy, sitä enemmän tulee bonuksia. Kuvaruudun vasemmassa laidassa näkyy kolme seuraavaksi tippuvaa palikkaa. Lumines sopii PSP:hen kuin salarakas roskalehteen.

Luminesin viehätys ei ole pelkästään peli-ideassa. Lumines on kokonaisvaltainen audiovisuaalinen kokemus, täydellinen paketti sekä silmälle että korvalle. Vaikka pääpeli koostuu pelkästään neliön muotoisista palikoista, graafiset yksityiskohdat taustakuvaa myöten ovat viimeisen päälle harkittuja.

Musiikkityylinä on yleensä menevä rockpop, jossa toisinaan on mukana teknompia sävyjä. Biisi vaihtuu tason mukana, eikä mukaan ole sattunut yhtään täytekappaletta. Luminesin soundtrack-cd:n voi ostaa muun muassa Play-asia.comista.

Ainoa vika Luminesissa on, että kun pelin saa lopulta pois käsistä, sitä haluaa jatkaa minuutin kuluttua. Parisuhde kärsii ja muitakin pelejä pitäisi pelata.

5 tähteä