Madden NFL 2001 (PSone) – Kasan alkua

EA:n Madden NFL 2001 on yksi kehutuimmista PS2-julkaisuista. Hype ei osoittautunut katteettomaksi, sillä peli on loistava.

EA:lla on runsaasti eri urheilupelisarjoja, joista jenkkifutispelit Madden NFL, NCAA Football ja Front Office Football ovat meillä tuntemattomampia. Madden oli kuitenkin yksi niistä harvoista PS2-julkaisupeleistä, joita amerikkalaiset kehuivat, joten laji muuttui meilläkin kiinnostavammaksi.

Pelaaminen tahtoo mennä pelkäksi grafiikoiden tuijottamiseksi, kuten aina uuden konsolin kohdalla. Madden kestää tarkkailun hyvin, sillä se on yksi komeimmista jenkkifutispeleistä, ellei komein. Vaikka pelikenttä on pelkkiä jaardiviivoja, sahalaitoja ei huomaa lainkaan. Ainoastaan maalialueet ja -tolpat villkkuvat varsinkin matalilla kuvakulmilla.

Lähikuvissa on paljon hyviä kikkoja, kuten kameran "tarkentuminen" vain yhteen pelaajaan. Etualalla tai takana olevat miehet näkyvät hieman epäselvinä kuin televisiolähetyksissä ikään. Myös hahmojen animaatiot loistavat, sillä pelissä on muikeita taklauksia ja törmäyksiä, jotka jopa näyttävät kivuliailta.

Tapahtumia on valtavasti. Yhden hyökkäyksen aikana keskushyökkääjä voi kuljettaa palloa, linjamies taklaa miehen ja iskee kypärällään pallon käsistä, sentteri nappaa pallon vain yhdellä kädellä ja lähtee löntystelemään kohti maalia, horjahtaa ensimmäisestä taklauksesta, raahaa pelinrakentajaa niskassaan ja kompastuu joukkuekaverin jalkaan.

Massa vaikuttaa

Koulukirjafysiikka näyttää kerrankin pätevän. Täydellä vauhdilla kohti maalialuetta säntäävä laitahyökkääjä ei pysty kääntymään yhtä ketterästi kuin painopiste matalalla liikkuva puolustaja. Liian nopeilla suunnanmuutoksilla oman pelaajansa voi jopa kaataa, jos ravaa sateisella kentällä. Internetin perusteella kaikki eivät pidä siitä, että pelaajilla on massa, joka vaikuttaa ohjaukseen "hidastavasti". Minua realistinen tuntuma miellytti.

Ohjauksessa ei ole valittamista. Syöttöpeli toimii yksinkertaisesti, sillä ensimmäisellä napinpainalluksella pelinrakentaja valmistautuu heittoon ja toinen painallus määrää, kenelle pallo syötetään. Taklaukset, harhautukset ja muut perusliikkeet saa yhdellä painalluksella, joten kokonaisuus on toimiva. Ainoastaan nappien suuri määrä vähän arveluttaa, sillä alussa napit ovat hukassa. Esimerkiksi blokkiin olisi hyvin riittänyt vain yksi nappi, nyt on erikseen määrättävä, huitooko vasemmalle vai oikealle.

Muihin jenkkifutispeleihin verrattuna Maddenin tempo on verkkainen. Hitaan vauhdin takia juoksupelit toimivat paremmin kuin kilpailijoissa. Linjanläpipeleissä blokkien onnistumiset sekä aukkojen syntymiset puolustuslinjaan ehtii juuri katsoa, ennen kuin tekee päätöksen, mistä raosta yrittää tunkea.

Jos vertaa vaikkapa EA:n FIFAan tai NHL:ään, Maddenin tekoäly on suorastaan loistava. Amerikkalaisen jalkapallon tekoälyn ohjelmoiminen on tosin paljon helpompaakin, sillä laji perustuu ennalta suunniteltuihin kuvioihin eikä kone joudu tekemään yhtä paljon itsenäisiä päätöksiä kuin muissa urheilulajeissa.

Ainoastaan pelinrakentajan älynlahjoissa olisi paikkaamista, sillä mies heittää pallon aina sinne minne vastaanottajan nenä osoittaa syöttöhetkellä. Nyt koukkukuvioista menee koko idea. Puolustaja erehtyy juoksemaan äkkikäännöksen jälkeen hetken väärään suuntaan, mutta ehtii aina hyökkääjään kiinni kun tämä odottaa vielä syöttöä. Palloa ei voi heittää ennen käännöstä kuten pitäisi, koska se lentäisi suoraan puolustajan siepattavaksi.

Maddenin kausipelissä pelaajia siirretään vaihtokaupoilla, uusia lupauksia hankitaan varaustilaisuuksissa ja miesten taitotasot muuttuvat vuosien saatossa. Runkosarjaotteluden piristeeksi annetaan tavoitteita, joiden täyttyminen palkitaan Madden-korteilla. Niillä saa joukkueeseensa jo uransa lopettaneita legendoja, uusia stadioneita ja muuta lisäsälää.

Suomessa suurin kynnys Maddenin menestykselle taitaa olla lajituntemus, mutta peli auttaa vasta-alkajaa yllättävän paljon. Pelitaktiikoiden valinnat ja jopa kaikkien pelaajien ohjauksen saa jätettyä tietokoneen harteille. Peliasetuksia voi muuttaa vapaasti säätämällä vaikkapa kuinka paljon tietokone auttaa seuraavan taktiikan valinnassa tai kuinka tarkasti pelinrakentajat syöttävät.

Jos minun pitäisi valita kolme ostettavaa PS2-peliä, kärjessä olisivat Dead or Alive, Madden ja SSX. NHL putoaa pois vain siksi, että sen satun jo omistamaan PC:llä.

90