MAG (PS3) – Puhemiehen opit

Virtuaalisotafanit saavat MAG:iaa mahan täydeltä, kun nettiräiskintä komentaa kilpailijat ruotuun.

Komennot, komennot ja komennot. Siinä kolme seikkaa, jotka erottavat voittajat häviäjistä MAG:in taistelukentällä. Voittoon pääsee vain sotilaallisella järjestyksellä ja yhteistyöllä, sillä sooloilevat lumihiutaleet hukkuvat hankeen. Jos johtoporras unohtaa komentaa alaisiaan tai hukkaa tilannetajunsa, taistelut päättyvät rökäletappioon.

MAG-massiiviräiskintä ei ole taistelukenttäsimulaatio vaan noudattaa Battlefield-oppeja, joten tunnelma ajaa äärimmäisen realismin edelle. Massiivinen 256 pelaajan katto on rautaisen tunnelman tärkein ainesosa. Satojen konetuliaseiden nakutus ja räjähdykset luovat tauottoman kakofonian, jota puhkovat ainoastaan panssariajoneuvojen murina ja medic-huudot. Komeat räjähdysefektit, maaleja osoittavat valojuovavanat ja raunioista kohoavat savupatsaat nostavat taistelukentän intensiteetin hengästyttäväksi.

Yes, sir

Tavoitteet ovat aina selkeät, sillä tehtävissä joko hyökätään tai puolustetaan eikä välimuotoja ole. Hyökkääjät yrittävät tuhota kohteet tai varastaa prototyyppiajoneuvot, minkä puolustajat pyrkivät estämään. Ajoneuvojen korjauskeikat ja haavoittuneiden pelastaminen tuovat vajaan puolen tunnin taisteluihin spontaania otetta.

Koordinoinnista (ja varsinkin sen puutteesta) johtuen hyökkääminen on selvästi puolustamista vaikeampaa. Taistelualueen sotilaskohteet tukevat puolustajia niin kauan kuin ne ovat pystyssä. IT-tykki pudottaa spawnipaikkoina toimivat helikopterit, kranaatinheitin antaa tulitukea ja toimiva tutka-asema paljastaa vihollisten liikkeet. Joukkojen edetessä hilautuvat myös spawnipisteet eteenpäin, mikä nopeuttaa hyökkäysrytmiä. Asiaa ei helpota se, että puolustajat pystyvät korjaamaan kaiken tuhotun, jos halu kohtaa taidot.

MAG sijoittuu vuoteen 2025, jolloin sotimisen ulkoistaneet valtiot kilpailuttavat puolustussopimuksia yksityisyrityksillä. Markkinaosuudesta kamppailevat jenkkien Valor Company, tekniikkaorientoitunut eurolafka Raven Industries ja itäblokin raunioista noussut S.V.E.R. (Seryi Volk Executive Response). Menestys kentällä näkyy ryhmittymien välisessä metasodassa kolmesta puolustussopimuksesta. Sopparit tuovat taistelijoille muun muassa bonuksia spawniaikoihin.

Pelaajan arkeen saadaan massiiviroolipelimäistä otetta puolipysyvällä armeijavalinnalla, kokemuspisteillä ja -tasoilla. Kokemuspisteitä irtoaa vähän kaikesta: tapoista, korjauksista, kaverien parantamisesta, viholliskohteiden ja ajoneuvojen tuhoamisesta. Pinnat muuttuvan ajan myötä tasoiksi, joiden kykypisteillä hankitaan taitopuusta parempia ominaisuuksia ja uusia aseita.

Taitopuu on suunniteltu siten, että kykyjä ja omia vahvuuksia joutuu miettimään tosissaan. Hahmon tuunaaminen tuo touhuun pitkäjänteisyyttä ja kiinnostavia henkilökohtaisia tavoitteita. Kykyrumba ei vaikuta ratkaisevasti tappotehoon, sillä alokkaan luoti on yhtä kuolettava kuin veteraanin. Vetskun luoti on vain karvan verran tarkempi.

I can boogie

Varusteilla ja niiden lisäosilla on tietty arvo tai paino, joka määrittää sen, mitä saa mukaan. Pääaseita, kuten kiikarikivääri tai konepistooli, voi olla vain yksi. Panssarien, kranaattien ja työkalujen suhteen valinnat ovat vapaampia.

Ilmainen vinkki! Ota aina mukaan joko korjaus- tai ensiapulaukku tai olet joukkueellesi lähinnä painolastia. Minä otin molemmat, vaikka jouduin luopumaan singosta ja keventämään panssaria. Etenkin lääkintämies on aloittelijalle loistorooli, sillä parannuspiikin voi tökätä omaan käteensä ja kaverin hoivaamisesta irtoaa tuplasti enemmän kokemuspisteitä kuin vihollisen tappamisesta.

Kun tasoja kertyy tarpeeksi, soturi pääsee johtotehtäviin. Kaksi 128 taistelijan armeijaa jaetaan neljään 32 hengen joukkueeseen, jotka puolestaan jaetaan neljään kahdeksan taistelijan ryhmään. Johtajat kutsuvat tulitukea ja valitsevat maaleja. Annetuista kohteista irtoaa alaisille tuplasti kokemuspisteitä, mikä kannustaa tottelemaan komentoja. Käyttöliittymä näyttää kohteet kaikille, joten upseerin puheliaisuus ei ole pakollista vaan ainoastaan suotavaa, koska puhe selkeyttää tilannetta.

Pelaajamaksimista johtuen kentät ovat harvinaisen laajoja. Luulin pariin otteeseen olevani täysin uudella areenalla, mutta aloitusbunkkerini oli vain alueen toisella laidalla. Kahakat käydään taivasalla, sillä ainoastaan suuriin teollisuushalleihin pääsee sisälle. Rähjäiset rauniokaupunkimiljööt tarjoavat runsaasti suojaa. Avomaastossa oppii nopeasti juoksemaan, sillä satojen soturien matseissa lähes joka paikassa päivystää aina joku.

Milla MAG:ia

Miten koko hoito sitten pyörii? Hyvin. En odottanut enkä huomannut peli-iloa pilaavia lageja ainakaan 24 megabitin yhteydellä. Ruutua päivitetään sen verran letkeästi, että osuminen tai osumattomuus ovat taidoista kiinni. MAG jumitti vain kaksi kertaa automaattisen matsinhaun tuloksia odotellessa, mutta ongelma ratkesi uudella käynnistyksellä.

Ainoa suurempi pulma liittyy pelin opetteluun. Koska MAG on puhdasta nettimättöä, kenttien, tehtävien ja eri asioiden harjoittelumahdollisuudet ovat rajalliset. Varsinkin aloittelijoille virtuaalitaistelukenttä voi olla turhauttava maailma, kun kartta on uppo-outo eikä komentajakaan ohjaa puheella oikeaan suuntaan.

Toinen puute on pelisuunnittelun mielikuvituksettomuus, sillä tekijät luottavat korkean pelaajakaton riittävän MAG:in oikeutukseksi. Onneksi määrä korvaa laadun, vaikka pelissä ei ole pelaajamaksimin lisäksi mitään, mitä Battlefieldissä tai Modern Warfaressa ei olisi jo tehty. Taistelukenttä on tosin niin vakuuttava, että PC-kamuni päätti hankkia PS3:n nähtyään MAG:in.

MAG on ensimmäinen nettiräiskintä vuosikausiin, jota taioin kahdeksan tuntia putkeen eikä maratonsession jälkeen edes etäisesti kyllästyttänyt. Valtava pelaajamäärä ja addiktiivinen kokemusrumba imevät tiukasti taisteluun. Mikä parasta, MAG:issa piisaa teknikko- ja ensiapumiestehtäviä B-miehille, jotka eivät syntyneet padi kourassa.

90