Martian Dreams (ratkaisu)Marsista Unimaailmaan

On vuosi 1893, tapahtumapaikkana Chicago, USA. Tiedemies Percival Lowellin johdolla suunnitellaan tutkimusretkeä Marsiin. Valitettavasti avaruuskapseli laukaistaan sabotaasin ansiosta pari päivää liian aikaisin, mukanaan ajan kuuluisimpia merkkihenkilöitä aina Leninistä Mark Twainiin saakka.

Pelastusretkikuntaa suunnitellaan ja niinpä vuonna 1895 päätetään laukaista uusi kapseli kohti punaista planeettaa. Tietenkin sankarillamme Avatarilla on sormensa pelissä ja hän joutuukin mukaan seikkailuun hypättyään ensin ajassa taaksepäin..

Nämä ohjeet antavat vinkkejä pelin ratkaisun kannalta olennaisiin ongelmiin, kaikkea ei ole kerrottu, ja niinpä osa ongelmista jää teidän itsenne ratkaistavaksi.

Punainen planeetta

Kapselin laskeuduttua Marsiin alkaa varsinainen seikkailu. Murra ovi sorkkaraudalla, kerää kaikki mahdolliset tavarat parempaan talteen ja suunnista ulos. Ulkona on tietenkin kylmä, joten vaatteita on hyvä laittaa runsaasti päälle.

Vuoden 1893 laskeutumispaikka on idässä, siispä suuntaamme kulkumme sinne. Paikalla asuva Dibbs liittyy mukaan joukkoon ja häneltä saat paljon tietoa vuoden 1893 retkikunnasta ja muusta mielenkiintoisesta.

Marsissa hengittäminen on vaikeaa, mutta apua löytyy Trading Postista. Siellä saat kuulla, että oxium-nimistä kiveä _ jota tarvitaan hengittämiseen _ louhivasta veikosta ei ole kuulunut mitään pitkään aikaan. Sinua käsketään tutkimaan tilanne ja lisäksi saat mukaasi outoja marjoja. Cooterin kaivos sijaitsee Noctisin Labyrintissä ja sieltä löytyvien paperien avulla tapaat hepun Coprates Chasmasta. Marjoillekin löytyy käyttötarkoitus. Cooter antaa sinulle kartan, jonka avulla oxium-huolet väistyvät toistaiseksi.

Sähköä, vaadin!

Ikävä kyllä, paikallinen sähkönjakelu ei oikein toimi ja se aiheuttaa suunnattomasti harmia, sillä estyyhän kulku useisiin paikkoihin. Käväisy paikallisella sähkölaitoksella (power plant) osoittaa, että hiilenkuljetushihna on poikki. Korjaaja asuu Olympuksessa, mutta kaupunkiin et pääse, ellet hae nimiä kolmelta tutkimusretkeilijältä lännestä, kaivoksesta läheltä Elysiumia. Yksi heistä liittyy pyydettäessä mukaan ryhmääsi. Asenna korjattu hihna paikalleen ja sytytä uunit, lisäksi tarvitset vielä sähkömiehen taitoja. Oxium-huolesikin poistuvat kertaheitolla.

Nyt onkin jo paljon helpompi liikkua, sillä kaikki ovet ja sillat toimivat ja voit käyttää kaupunkien välisiä "siirtotuubeja".

Puutarhanhoitoa ja vähän muutakin...

Pikkuhiljaa pelin juoni alkaa ratketa: kauan sitten Marsissa asusti kasveja muistuttava rotu, joka tuhoutui tappavan viruksen levittyä ympäri planeettaa, marsilaisten henget tosin pakenivat niin sanottuihin unikoneisiin. Retkikunnan jäsenien käytettyä koneita marsilaiset siirtyivät heidän ruumiisiinsa ja orjuuttivat nämä, ihmisten olisi tietysti päästävä takaisin maahan ja ratkaistava siinä sivussa paikallisen väestön ongelmat.

Elysiumissa asuvat "marsilaiset" etsivät siemeniä, joista kasvattaa uudet ruumiit kansalleen, eli: Hellaksesta löydät tarvitsemasi siemenet (vihreät) ja lannoitteet, vettä saat napajäätiköiltä. Sitten vaan kasvihuoneeseen istutuspuuhiin. Ota kuoriutunut marsilainen mukaasi, sillä ruumiiseen pitää vielä siirtää henki Hellaksen unikoneesta _ joka on tietysti rikki: Radiumia löytyy Olympus-vuorelta, kuten myös Olympuksen unikonetta vartioivan Jeanin veli, jolta saat merkin. Vie merkki Jeanille ja hän avaa ovet vartioimaansa taloon, ota "luuri" mukaasi. Tarvittava paneeli löytyy myös Olympuksesta, tosin sitä on ensin hiukan muutettava. Kun kaikki osat ovat mukana, voidaan unikone korjata ja astua unien ihmeelliseen maailmaan.

Valitse marsilaisia kuvaava obeliski. Kysy unimaailman marsilaisilta TRANSFERiä ja poistu koneesta. Siirrä kasvattamasi marsilainen koneeseen... ja paljastuu, että siemenet ovat saastuneita, marsilainen menehtyy. Saat tietää salaisesta laboratoriosta, josta saattaisi ehkä löytyä puhtaita siemeniä. Laboratorion sisäänkäynti on valitettavasti jäätynyt umpeen ja sisälle ei näytä pääsevän, muista kuitenkin viedä ruumis Elysiumiin.

Vesille venhosen mieli

Olympus-vuorelle rakennetaan kanuunaa, jotta kotiinpaluu mahdollistuisi. Rautamalmi on kuitenkin loppunut, eikä tykkiä näinollen voida rakentaa valmiiksi. Malmia löytyy läheltä Elysiumia, mutta kuljetus tuottaa ongelmia, kanaaleihin olisi saatava vettä, jotta veneet pääsisivät liikkumaan.

Paljastuu, että pohjoisnavan jäänsulatussysteemi on mennyt epäkuntoon. Moottorin korjaus ja köynnöksien tuhoaminen ei tuota ongelmia. Linssin korjaaja on mieleltään marsilainen, joten lampsitaan Elysiumiin ja pyydetään Lowellilta (Tekapesh), että hän kumppaneineen suostuisi siirtymään takaisin unimaailmaan. Mukavana heppuna hän suostuu heti, mutta ensin on vapautettava retkikuntalaisten henget odotussaleihin. Käy Hellaksen ja Elysiumin unikoneissa suorittamassa tehtävät ja käy uudelleen juttusilla Lowellin luona. Retkikuntalaisten henget siirtyvät omiin ruumiisiinsa ja voit korjauttaa linssin.

Vie linssi paikoilleen ja syötä itäisimmän linssitornin luota löytyvään kontrollipöytään koordinaatit seuraavasti: katso kelloa, esimerkiksi kello 12 (keskipäivä) on koordinaatteina 1200 jne. Jäävuoret alkavat sulaa, mutta kanavat eivät täyty. Vierailtuasi turhaan pumppuasemalla päätät suunnistaa pohjoiselle laboratoriolle. Suuaukko on nyt auki ja sisältä löydät marsilaisille sopivan kehon. Azurite Stonen saat Olympuksesta Hearstilta, kunhan teet hänelle ensin pienen vastapalveluksen. Asenna sydänkivi ruumiiseen ja vie se Hellaksen unikoneeseen.

Ryhmääsi liittyvää Chsheketiä ei pumppuaseman höyryvuodot haittaa, joten käy vääntämässä pyörää _ kanaalit täyttyvät. Louhi tämän jälkeen Elysiumista TÄYSI kärryllinen malmia ja kuskaa se Hellaksesta löytyvällä veneellä kanuunan rakennuspaikalle. Carnegie pyytää sinua vielä hakemaan Phlogistonite-kanisterit vuoden 1893 kapselista, tosin paikalle päästyäsi huomaat, että ne on varastettu!

Vie kapselista löytyvä raudanpala Olympukseen Rooseweltille, niin varkaan henkilöllisyys selviää: Rasputin, joka asuu Argyressä.

Viimeinen koitos

Argyreen päästäksesi sinun täytyy murtaa portit, mutta lauttojen tykit ovat tarkoitukseen liian heppoisia. Terästettynä teräksisillä kuulilla jälkeä kuitenkin syntyy. Hae Argyrestä kimppu rouge marjoja ja vie ne Bernhardtille Olympukseen. Pumppuasemalla käydään vielä viimeisen kerran, jotta Chsheket saataisiin näyttämään enemmän ihmiseltä. Tämän jälkeen mene Segalin juttusille ja palaa Argyreen.

Raxachk, kaiken pahan alku ja juuri on kuitenkin tällä välin surmannut lähes kaikki Argyren asukkaat ja paennut unimaailmaan. Ko. marsilainenhan oli vallannut Rasputinin ruumiin ja käyttänyt tätä hyväkseen enemmän ja vähemmän laittomissa puuhissaan.

Viimeinen seikkailu käydään Argyren unimaailmassa. M60 lopettaa pahan aikeet ja kanisterit toimitetaan Olympukseen - kotimatka voi alkaa ja Martian Dreams on ratkaistu!

Lisää aiheesta