Metal Gear Solid - Osa 1

Vaikka peli onkin kohtuullisen helppo vetäistä läpi, ei kaikista pulmista selviä täysin hymyssä suin. Seuraavan runsaan vinkkipaketin ensimmäinen osa ei suinkaan tarjoa ratkaisuja pelin kaikkiin visaisiin tilanteisiin, vaan se onkin eräänlainen lisätietopakkaus, jonka avulla pelistä saa huomattavasti enemmän irti. Joukossa on tietenkin myös paljon kivaa hömppätietoa.

Osa 1, olkaapa hyvät:

Pieni temppu Metal Gearin hallintahuoneessa:

Tämän huoneen (Metal Gear Control Room, jonne laitetaan kolme lämpötilalle herkkää korttia) kamerat on mahdollista ampua säpäleiksi ilman kiinnijäämisen mahdollisuutta. Käytä siis uskollista Nikita-ohjusjärjestelmää ja kun kamerat ovat epäkunnossa, ei myrkkykaasusta ole vaaraa. Nyt korttien asentaminen on huomattavasti helpompaa. Huomaa kuitenkin, että lähtiessäsi huoneesta Metal Gearin majaillessa tiloissa, kamerat käyttävät kehittynyttä itsensä korjausjärjestelmää ja ovat jälleen toimintakunnossa saapuessasi samoihin maisemiin seuraavan kerran.

Tarkka-ampuja Wolfin nenäliina:

Tiputettuasi tämän yllättävänkin ammattitaitoisen kiväärinikkarin saat haltuusi nenäliinan. Aluksi hyödyttömän tuntuinen lisävaruste on kuitenkin varsin tarpeellinen, sillä nälkäiset susilaumat eivät jostain kumman syystä hyökkää Wolfin nenäliinaa kantavan eliittisotilaan kimppuun. Näin vältytään Merylin ampumiselta, mutta haittapuolena on se, että sudet saattavat luontonsa mukaisesti tehdä tarpeensa maastohousuillesi.

Muutamia vinkkejä Metal Gear -taisteluun:

1. Käytä Stinger-ohjuksia, sillä niitä käyttämällä voi nykyään osua myös maakohteisiin.

2. Pidä tietenkin runsaasti ratioita saatavilla ja pakkauksia kannattaa säästellä tätä kamppailua varten.

3. Ei kannata huolestua, jos otat pahasti turpaan ja ratiotkin alkavat käydä vähiin. Mysteerisen kaapumiehen saapuessa apuun ei Solidin enää tarvitse kestää höykytystä kauan.

FA-MAS-kikka:

Tarviset ensiksikin bandanan, jonka saat haltuusi seuraavasti. Älä salakuljeta revolveria Ocelotin kidusfestivaaleille. Vedettyäsi pelin lopulta läpi ja aloittaessasi alusta olet vihdoinkin tämän salamyhkäisen ja legendaarisen bandanan ylpeä omistaja.

Hiippaile toisella pelikerralla itsesi osuuteen, jossa saat tason 2 avainkortin. Siirry vikkelästi Armory Basement tasolle 2 ja nappaa Snakelle FA-MAS sekä tietenkin asiaankuuluvat ammukset. Huomaat, että luotilaskuri alaoikealla ruudulla näyttää viimeksi ammutut kolme patia punaisena. Paukuta aseella kunnes käytät kaikki keltaiset ammukset ja saavutat patruunoille punaisen värin. Nämä kohutut punaiset luodit toimivat hakeutuvien ammusten omaisesti, joten Snake on nyt hankkinut itselleen jäljitysjärjestelmällä ryyditetyn sarjatuliaseen. Käytä nyt bandanaa, sillä se huijaa tietokonetta niin, että mokoma luulee ettet ampunutkaan viimeisellä kerralla ollenkaan ja voit nyt käyttää FA-MAS:ia yhtä tarkasti kuin Socomia.

Nopeampi matkustaminen:

Jos haluat liikuskella sotilasalueella vikkelämmin ja vaivattomammin, piiloudu rahtirekkaan ja käytä C.Boxia. Älä hievahdakaan ja vahti ajaa lopulta laatikon sen osoittamaan määränpäähän. Pelissä on tarjolla kolme erilaista laatikkoa, joiden avulla voidaan matkustaa näiden kolmen pisteen välillä.

Merylin taajuus:

Viehkeän ja valitettavasti ajoittain hyvin ärsyttävän Merylin taktisen radion taajuus on 140.15. Tämä tiedoksi niille, jotka ovat esimerkiksi hukanneet pelin kotelon ohjeineen.

Kamera:

Peli on täynnä Kodak-hetkiä ja ne voidaan tietenkin ikuistaa kameraa käyttämällä. Tarvitset tason kuusi avainkortin ja siirry sen saatuasi ensimmäiseen rakennukseen (Tank Hangar) ja liiku hissin avulla Basement kakkoseen. Hiippaile Ocelotia edeltävään halliin, josta näet paikan johon voi räjäyttää reiän C4-muoviräjähteen avulla. Pistä rakenteet palasiksi ja sisältä löydät kaksi huonetta, joista ensimmäisestä löytyy tuo paljon puhuttu kamera. Muista, että toisesta huoneesta voit kaapata itsellesi myös ratioita ja ammuksia.

Pako vankilasellistä:

Kidutuksista selvittyäsi odottelet uutta sessiota pienessä vankisellissä. Vahdin sairastaessa ja pinkoessa veskin puolelle voit ryömiä sängyn alle ja kuumehoureinen pönttö luulee sinun karanneen vankilasta. Käytä tilaisuus hyväksesi ja vapaus koittaa. Jos päätät ottaa yhteyttä Otaconiin vahdin poissaolessa, mies antaa sinulle ketsuppia muttei viitsi päästää pois sellistä.

Käytä Felixiä ja kun vahti saapuu tarkistuskierrokselle, on tilaisuus jälleen koittanut. Väkivallalla pääsee taas pitkälle.

Sairastaminen:

Jos mokailet Revolverin kidutushuoneessa ja kohtaat läheisesti Sasakin (miekkonen, joka partio sellin ympäristössä), sairastut ikävään flunssaan. Tämä on sikäli haitallinen juttu, että Snaken pitää aivastella joka minuutti ja sekös vasta hankaloittaa raa'an sotilaan pyrkimyksiä. Onneksi elämme antibioottien aikakaudella ja siksi jopa Solidin nuhapöpön voi hoitaa varsin huolettomasti. Lääkepakkauksen tunnistaa vihreästä laatikosta, jonka yläpuoliskoa koristaa yllättäen punainen risti.

Flunssan voi hankkia myös toisella tavalla. Oleillessasi odotussellissä vahti valittelee nuhaansa ja ryntää nopeasti saniteettitiloihin. Tässä vaiheessa useimmat ryntäilevät ulos sellistä holtittomasti. Jos päätät jäädä majailemaan sellin liepeille etkä käytä ketsuppia, saat jälleen maistaa Ocelotin kyseenalaista vieraanvaraisuutta. Pidä itsesi hengissä, jolloin vietät taas aikaasi kaltereiden takana. Jostain syystä vahti painaisee kuin kopiona edellisestä tilanteesta WC:n puolelle ja Solidin tilaisuus koittaa jälleen. Vietä aikaa lumisissa maisemissa ja vahvinkin sotilas rupeaa pian aivastelemaan. Pyydä tällöin Otaconia auttamaan sairastunutta Snake-poloa. Gezundheit!

Hullu Mei Ling:

Näin saat aivottoman Mei Lingin raivostumaan täysin. Älä tallenna peliä ja kutsu Mei Lingiä radiolla kerta toisensa jälkeen. Kärsivällisyys palkitaan, sillä noin kymmenen kerran jälkeen nainen saa hepulit eikä suostu enää puhumaan Snakelle. Menetys ei kuitenkaan ole suuri.

Psycho Mantiksen höpötykset:

Pelin oma suosikkihahmoni, Psycho Mantis, on kielellisesti varsin terävä. Selvä sosiopaattitapaus naljailee sinulle muistikorttisi muita Konamin pelien tallenuksia koskien. Parhaimmat tilanteet saa aikaan ISS-futiksen, Castlevanian, Suikodenin tai Silent Hillin tallennuksilla. Täytyyhän hienossa pelissä olla paljon pieniä upeita yksityiskohtia.

Merylin alusvaatteet:

Asiasta kiinnostuneille on hyviä uutisia. Naisten pukuhuoneessa tavatessasi Merylin ennen Psycho Mantisin kohtaamista, voit seurata ja varjostaa Meryliä tarkasti. Neidille ei jää riittävästi aikaa vaihtaa vaatteita ja innokkaimmat tirkistelijät hihkuvat riemusta huomatessaan, ettei tällä ole täyttä vaatekertaa yllään. Ja ei! Kameralla ei tilaisuutta voi ikuistaa.

Lisää aiheesta