Jos piilottelet laatikon alla, pidä huolta, että se on alueelle kuuluva laatikko. Muussa tapauksessa jäät kiinni.
Niskojen napsauttaminen ei pidä paljonkaan ääntä, joten se on räiskimistä parempi vaihtoehto. Säästele myös ammuksia, sillä ne saattavat välillä olla tiukassa.
Ole kärsivällinen, koska vartijat liikkuvat partioissa ja kamerat pyyhkivät alueita tietyissä kuvioissa. Kärsivällisyydellä löydät aina välin, jolloin kukaan ei katso.
Suorita seuraavat moodit järjestyksessä: Training, Time Trial, Gun Shooting, Survival. Jokaisen moodin suorittaminen avaa aina seuraavan. Näiden suorittamisen jälkeen avautuu tekninen näytös -moodi. Käytä sitä katsoaksesi, miten konepelaaja näyttää parhaan aikansa aseen kanssa.
Loputtomat ammukset saat, kun läpäiset pelin alistumatta Ocelotille, kun sinua kidutetaan Merylin pelastuksessa. Pelin lopussa saat bandanan. Tallenna peli ja aloita sen jälkeen uusi peli käyttäen samaa tallennusta. Tämän jälkeen voit käyttää bandanaa, jolloin sinulla on loputon määrä ammuksia eikä sinun tarvitse ladata asettasi.
Ocelotille alistumatta jättämisestä on myös toinen hyöty. Pelin lopussa voit saada myös piilotteluasun. Tallenna siis peli ja aloita uusi peli käyttäen samaa tallennusta. Sen jälkeen pystyt käyttämään naamioitumisvälineitä, jonka seurauksena sinua ei huomata (paitsi loppupahikset), eivätkä kameratkaan noteeraa sinua.
Kameran löydät seuraavasti. Mene ensin alueelle B2 tankkihangaarissa. Käytävän päässä oikealla huoneesta, jossa taistellaan Ocelotia vastaan, on salahuone, jonne pääsee käyttämällä C4-räjähdettä. Huoneessa on turvakorttitason 4 ja 6 ovet. Kamera on tason 4 oven takana. Toinen vaihtoehto on jättää alistumatta Ocelotille kidutuksessa. Kameran saamisen jälkeen päävalikossa on Album-vaihtoehto, jota pystyt käyttämään katsoaksesi otettuja kuvia.
Jos haluat uusia tekstuureita, läpäise peli kaksi kertaa käyttäen samaa tallennusta ja siten, että molemmilla kerroilla on eri loppu, jotta saat bandanan ja naamioitumisvehkeet. Kolmannella pelikerralla saavuta Ninja ilman, että käytät kumpaakaan bandanasta ja naamiovehkeistä. Jos homma menee putkeen, Ninja on punainen. Sen jälkeen Snakelle ja Ninjalle on uudet tekstuurit ja lopun aikana soi uusi bonusmusiikki.
Uudenlaisen asun saat Snakelle, kun läpäiset pelin kaksi kertaa käyttäen samaa tallennusta ja niin, että molemmilla kerroilla on eri loppu. Kolmannen pelin kerran aikana Snake pukeutuu hississä smokkiin.
Codec-taajuudet
Campbell/Naomi: 140,85
Mel Ling: 140,96
Master: 141,80
Otacon: 141,12
Meryl: 140,15
Nastasha: 141,52
Deepthroat: 140,48
Piilotettuja haamuja löydät, kun otat kameralla kuvia seuraavissa paikoissa. Piilottelevat hahmot ovat KCEJ-kehitystiimin jäseniä.
Fujimura: Comm Tower B -kompleksin hissi
Fukushima: heliport, katsoo merelle kukkulan päältä
Hirano: Comm Tower B -kompleksin hissi, syvällä yläkerroksen kuilussa
Ishiyama: heliport rakennuksen yläosassa
Ito: tankkihangaarin hissin sisällä
Jerem Blaustein: Sniper Wolfin ruumis
Kaneda: naisten wc:ssä oleva peili
Kimura: MG:n maanalainen tukikohta, Metal Gearin railgunin päässä
Kinbara: portaiden pimeä kohta
Kitao: väärän Octopuksen ruumis
Kobayashi: kivi kanjonissa
Kobayashi: Johnny Sasaki sellissä, lähellä DARPAn pomoa
Kojima: Otacon laboratorio, oikealla oleva taulun kehys
Korekado: miesten wc
Kozyou: kanjonissa olevan vesitankkirakenteen takana
Kutome: havainnointihuone
Makimura: piilossa panssarivarastossa, heikentyneen seinän takana
Matsuhana: ruumiita täynnä oleva käytävä, Otaconin laboratorion ulkopuolella
Mizutani: Metal Gear -taistelun aikana
Mori: hissin alin paikka, Comm Tower B
Mukaide: heijastus susikoiraluolan lammikossa
Muraoka: vesi rahtisatamassa
Nakamura: Merylin verilammikko, missä häntä ammutaan
Negishi: likavesiputous
Nishimura: Bakerin ruumiin vieressä
Okajima: madot oikean DARPA-pomon sellissä
Onoda: paikassa, jossa Baker on sidottuna
Sasaki: taulukehykset komentajan huoneessa
Sato: Comm Tower A, Hind D -ohjusten tuhoama katto
Scott Dolph: alhaalla pimeässä käytävässä Comm Tower A:n ja B:n välissä
Shigeno: heliport, turvakamera portaikossa
Shikama: sähköinen lattia
Shimizu: susikoiraluola, ensimmäinen ryömintäkohta
Shinkawa: syvällä Sniper Wolfin käytävässä toisen pylvään takana
Sonoyama: kidutuslaite
Takade: Ninja-huone, lasijuttu
Tanaka: heliport, nukkuva sotilas
Tougo: boilerihuoneen lopussa, Blast Furnacessa, jossa höyryä
Toyota: laatikko keskellä Ravenin varastoa
Uehara: hissin reuna paikassa, jossa ravenit ovat
Yamashita: ydinkärjen kärki varastossa
Yoshimura: ilmakanavan umpikuja
Yoshioka: silta blast furnacen kolmannessa kerroksessa.