Miehet rautaa, autot hiilikuitua: Formulapelien MM-kisat

Jos viimeisen päälle mallinnettu digitaalihornet on lentopelien eliittiä, virtuaaliautoissa sitä ovat formula 1 -simulaattorit.

Ajopelejä, rälläyksiä, tai miksi niitä haluaakin kutsua, on julkaistu pilvin pimein, eikä koko tietokonepelien historian aikana ole viimeisten gladiaattorien taistoon mieltyneitä pelaajia hellitty kuin muutamalla vakavasti otettavalla simulaattorilla.

Taivaanrannassa nousee jo F1 Grand Prix 3, josta on ensimmäiset fiktiiviset arvostelut varmaan jo julkaistu. Vaikka se tulisikin aikataulussa, on ainakin korkea aika ottaa selvää, mikä peli sen pitää voittaa. Niinpä pistämme tähän mennessä kolme varteenotettavinta formulasimulaattoria armottomaan kisaan keskenään.

Ehei, ei meille riitä 60 kierrosta ja 309 kilometriä. Ei laisinkaan. Jokainen kova luu, piilaakson suuri mies joutuu käymään läpi armottoman taistelun kokonaisen maailmanmestaruuskauden kattavissa osakilpailuissa. Suuttimet tulta syösten nämä sankarit syöksyvät surmaa uhmaten yhteensä seitsemääntoista GP-kisaan, jossa punnitaan jokaisessa erikseen ne formulasimulaation ominaisuudet, jotka erottavat miehet pojista ja naiset varikkopimuista.

Paraatikierros

Karsinnat olivat kovat, ja tälle vuoden 2000 kaudelle suoriutui vain kolme simulaattorien F1-luokkaan kelpuutettavaa peliä. Ennenkuin tuhannet hevosvoimat pääsevät valloilleen, on paikallaan esitellä nämä tuhannen taalan taistelijat. Tai miljoonissahan heidän palkkapussinsa keikkuvat, hehheh.

F1 Grand Prix 2

Brittiläisen Crammond-tallin pääsponsorina päsmäröivä MicroProse julkaisi tähtikuskinsa jo armon vuonna 1996. Vanha ratakettu on osoittanut kykynsä pysyttelemällä yhä näihin päiviin asti tietyn tifosoryhmän suosikkina. Vaikkei 3D-kiihdytyksestä ole tietoakaan, grafiikan suhteellinen karuus uudempiin tulokkaisiin (tai rookieihin, kuten meillä on piireissä tapana sanoa) verrattuna ei ole vähentänyt pelin ajotuntuman ja vauhdin viehätystä.

Suurimpana heikkoutena ikääntyneen ulkoasun lisäksi GP2:ssa on sen sijoittuminen kaudelle 1994. Formulafanit kun tunnetusti pitävät suuressa arvossa nimenomaan pelin ajankohtaisuutta. Tämä on kuitenkin helposti korjattavissa Netistä löytyvillä fanien tekemillä päivityksillä. Viimeisin kokonainen kausi uusine ratoineen, autoineen, kuskeineen ja mainoksineen on vuodelle 1999, ja nyt meneillään olevalle kaudellekin löytyy jo osittaisia virityksiä.

Crammondin itsensä räätälöimä fysiikkamallinnus on kuitenkin tehty vuoden 1994 autot ja sileät renkaat esikuvana, ja ajaessa se myös tuntuu, vaikka kuinka laittaisi vuoden 2000-maalaukset McLareniinsa.

Toinen ongelma vaanii pelin DOS-geeneissä: voi olla, että koneessa on uusi,

hieno rattisysteemi, mutta GP2 ei olekaan samaa mieltä. Sama koskee muitakin

oheislaitteita, kuten äänikorttia.

Gallian korskea kukko, Ubi Soft -tiimi esitteli tämän parannellun jatko-osan FIA:n siunaamalle Formula 1 Grand Prix Racing Simulationille vuonna 1998. Vaikka virallinen superlisenssi menikin, Monaco on pyristellyt passelin fysiikkamallinnuksen ja herkullisen grafiikkansa ansiosta F1-simulaattorien kärkipäässä.

Virallinen lisenssi on faneille tärkeä, ja siinä suhteessa Monaco olisikin altavastaajana, ellei sitä olisi jo alusta lähtien suunniteltu helposti ja vapaasti muokattavaksi niin grafiikaltaan kuin autojen suoritusarvoiltaankin. Tuloksena Monacosta saa aivan yhtä virallisen kuin virallisetkin formulasimut. Erityisvalttina Monacolla on sarjan parhaat telemetriaraportoinnit auton käytöksestä ja säätömahdollisuudet sen mukaan.

Monet pitävät ajotuntumaa hieman liian levottomana, ja kieltämättä se tuntuukin välillä kuin jäällä luistelisi. Mutta niin kauan kun kokemusta todellisesta F1-luokan autoista ei ole, tämä pieni ero menee makuasioiden piikkiin. Toisaalta voisi myös todeta, että Monacon fysiikkamallinnuksessa on jo uritetut renkaat. Joten ei ihme jos rassi lähtee helpommin omille teilleen kuin vaikkapa GP2:n slickseillä.

F1 2000

Nuori haastaja F1-sarjassa on amerikkalaisyhtiö EA Sportsin rahoittama, mutta tiimin henkilökunta koostuu enimmäkseen pesunkestävistä briteistä. Veikeästi BAR-talliin verraten voisi todeta, ettei isolla rahalla välttämättä pääse heti huipulle, mutta osaamistakin löytyy. Peli julkaistiin selvästi keskeneräisenä, ja niinkin olennainen jännitysmomentti kuin sääolosuhteet jäivät PC-versiosta kokonaan pois.

Pelin suurin valtti on EA:n filosofian mukainen ajankohtaisuus, mutta sekin on vain silmänlumetta. Kaudelle 2000 sijoittuvat autot ovat vain arvailuja niiden todellisesta suorituskyvystä. Ajotuntuma on myös eittämättä kohdallaan, ja temperamentissaan jää jonnekin GP2:n ja Monacon välimaastoon. Pari rankkaa ja silmiinpistävää mokaa rampauttavat peliä kuitenkin kipeästi. Grafiikka on kohtuuttoman raskasta, ja tekoäly on ala-arvoinen.

Mutta kuten kahden muunkin kohdalla, F1 2000:a voi muokata helposti. Jo nyt löytyy useita harrastajien tekemiä patseja muun muassa tekoälyyn, ja ne parantavat uskottavaa tunnelmaa GP-kisassa pöristelystä huomattavasti.

Herrasmiehet, käynnistäkää moottorinne!

Ankaran seulonnan ja alan parhaiden asiantuntijoiden kanssa järjestin kaikkiaan 16 osakilpailua, joissa punnitaan jokaisen kilpakumppanin paremmuus nimenomaan siinä mikä tekee pelistä hyvän simulaattoripelin. Paino on sanalla simulaattori, mutta toki silkka pelattavuus- ja hauskuustekijät otetaan huomioon. Maailmanmestaruuskisa on pyritty järjestämään niin, että kunkin on helppo karsia pois omasta mielestään merkityksettömät osakilpailut, ja näin vaikka laskea paremmuusjärjestys uudestaan pienellä vaivalla.

Kaikki kisan osanottajat ovat alansa ehdotonta eliittiä. Nyt puhutaan kuninkuusluokasta, joten viimeiseksikin jäävä ruiskuttaa kuohuvaa palkintopallilla. Ja pisteet jaetaan luonnollisesti FIA:n sääntöjen mukaan. Myös erikoisluvalla lisenssittömänä kilpailevalle Monacolle.

Osakilpailut

1. Ajomallinnus

Kuinka todentuntuisesti auto käyttäytyy ääritilanteissa? Se maankuulu perstuntuma.

10 F1 2000

6 GP 2

4 Monaco

Muista puutteistaan huolimatta EA:n tulokas kiri yllätysvoittoon tasaisen varmalla suorituksellaan. GP2 saattaa olla aivan yhtä tarkka, mutta perustuu vanhentuneiden formuloiden fysiikkaan, eikä ollut täysin vertailukelpoinen kilpakumppani.

Levottomasti ja schumimaisesti vikuroiva Monaco sopii joillekin, mutta pelillisesti auton säätäminen balanssiin on kuitenkin todella hankalaa.

2. Muu fysiikkamallinnus

Ulkoisesti auton käyttäytymiseen vaikuttavat todellisuuden tekijät. Kuten renkaiden kuluminen ja lämpötila, auton paino, radan pinta ja lämpötila.

10 F1 2000

6 GP2

4 Monaco

Ainoa, jossa renkaiden lämpötilaa on edes mallinnettu, on EA:n tulokas. Tämä on niin olennainen osa modernia formula-ajoa, että muilla ei ollut juuri mahdollisuuksia. Tylsää jonossa ajoa paalupaikalta ruutulipulle.

3. Vauriomallinnus

Kuinka monipuolisesti auto voi hajota, ja miten vauriot todella vaikuttavat auton käyttäytymiseen?

10 GP2

6 Mona

co

4 F1 2000

Muuten simumainen F1 2000 sortui tässä kisassa suoranaiseen arcaderälläilyyn. Autolla pystyy ajamaan lähes romurallia pelkäämättä muuta kuin pientä etusiiven vääntymistä. Monaco mälläili näyttävimmin, mutta sortui elvistelyssään päästämään loppusuoralla takaa vaanineen GP2:n ohitseen.

4. Ratojen mallinnus

Miten uskollisia pelin radat ovat oikeille esikuvilleen? Onko erot asfalttipinnassa otettu huomioon? Entä korkeuserot ja epätasaisuudet?

10 GP2

6 F1 2000

4 Monaco

Veteraani näytti jälleen kyntensä. Varsinkin harrastelijoiden itse parantelemilla radoilla Interlagosin pomputkin voi lähes tuntea persauksissa. F1 2000:n mukavasti hahmottuvat korkeuserot takaisivat paikan toiseksi korkeimmalle.

5. FIA säännönmukaisuus

Oikeiden formulafiilisten kannalta on tärkeää, että sekä pelaaja että tietokonekuskit noudattavat muun muassa lippusääntöjä. Rikkomuksista pitää tulla myös seuraamuksia. Kuinka hyvin pelissä ylipäätään hahmottui kokonaisen GP-viikonlopun tunnelma?

10 GP 2

6 Monaco

4 F1 2000

Kyllösen Matin puutteesta huolimatta, ei ole toista niin hyvin GP-viikonlopun huumaan uppoonnuttavaa kuin wanha uskollinen. Sitäpaitsi kuulin naton kälyn pikkuserkulta, että oikeat kuskit käyttivät peliä ratojen harjoitteluun.

6. Sää

Onko pelissä erilaisia säätiloja ollenkaan? Jos on, miten uskottavasti ne vaikuttavat auton käyttäytymiseen eriasteisen märällä radalla?

10 Monaco

Diskattu: GP2

Diskattu: F1 2000

Kilpailu ratkesi ennenkuin alkoikaan. Eivät säättömät formulapelit ole enää sääntöjen mukaisia, pojat. Katsokaa nyt vähän mistä kaikki suurin jännitys ja taktikointi formulakisassa tulee!

7. Autojen suorituskyvyn totuudenmukaisuus

Eroaako McLaren oikeastaan mitenkään Minardista? Voiko puolen tunnin harjoittelun jälkeen kellottaa 3 sekuntia parempia kierrosaikoja kuin Häkkinen?

10 GP 2

6 Monaco

4 F1 2000

Kärkikaksikko kävi kerrassaan huikean kaksintaistelun ruutulipulle asti. Lähes kierroksella jäänyt F1 2000 jäi ihmettelemään, kun simufanien ennätyslistoilla alkoi jo päivien jälkeen ilmestymisestä tulla viidettä sekuntia parempia kierrosaikoja kuin Häkkisellä!

8. Tekoäly

Ovatko tietokonekuskit mistään kotoisin? Joutuuko peli turvautumaan petkutukseen nostamalla virtuaalipilottien kärryjen suorituskykyä?

10 GP2

6 Monaco

4 F1 2000

Kolme tietokoneen ulosajoa lämmittelykierroksella F1 2000:ssa. Tuskin tarvitsee sanoa enempää. Ajosuoritus oli jo hylkäämisen partaalla, mutta tekoälyn helppo paranneltavuus harrastelijapatseilla auttoi pelin linkuttamaan maaliin asti. Park fermeelle tarvittiin jo työntöapua.

9. Auton säätäminen

Kuinka yksityiskohtaisesti peliauton eri nippeleitä ja nappeleita voi säätää. Koska säätömahdollisuudet ovat kaikissa enemmän kuin kattavat, nyt kisataan siitä miten selkeästi säätöjen vaikutus on esitetty pelin käyttöliittymässä, mahdollisissa telemetriatiedoissa, ja ohjekirjassa.

10 Monaco

6 GP2

4 F1 2000

Monacon keskinkertaisesta ohjekirjasta huolimatta, erinomainen telemetria ja säätöjen pilkuntarkkuus veivät patonkimaan miehet voittoon. Tasainen kilpailu, mutta tässä armottomassa kamppailulajissa ei tasapeliä tunneta.

10. Grafiikan näyttävyys

Miten kaunis se on katsella?

10 Monaco

6 F1 2000

4 GP2

Kun lähes kauden 2000 vaatimusten mukainen 3D-kiihdytys puuttuu, niin minkäs teet. Mainio suoritus kuitenkin vapaastihengittävältä vaarilta.

11. Grafiikan suorituskyky

Kauniin pitää myös liikkua kauniisti. Ikävä kyllä näin ei aina ole asia. Formulassa jos missä vauhdin pitää näkyä ja tuntua.

10 Monaco

6 GP2

4 F1 2000

Monacon mylly on ennen ja nyt pyörinyt vallan vauhdikkaasti. Vaikka GP2:n grafiikka on karua nykyisiin standardeihin verrattuna, vauhdin tuntu on aitoa. Jos se saikin aikansa koneet polvilleen, nyt kisataan samoilla ehdoilla kuin edellisessäkin osakilpailussa. F1 2000:n suoritus oli masentava. GP-kisan ajaminen kaikkien 22 auton seassa on mahdotonta suosituskokoonpanolla.

12. Äänet

Ei ole elämää ilman pörinää. Mutta onko veekympin juttelu mahtavaa moikunaa vai ankeaa ininää. Entäpä audiopalaute renkaiden lipsumisesta ja kanttareilla kurvailusta?

10 F1 2000

6 GP2

4 Monaco

Jälleen tiukka taistelu paikasta auringossa, kolmannen jäädessä statistiksi. Muuten muhkeasti moikuva F1 2000 sortui vain muutamaan pikkuvirheeseen, mutta selvisi tunnelmaa tiivistävän varikkoradionsa suoman etumatkan ansiosta. Vaikkei se toimikaan nikottelematta, varsinkaan suomeksi.

13. Käyttöliittymä

Paraskin peli voi mennä pilalle, jos suuri osa illasta menee hankalasti kahlattavien valikoiden ja säätöjen kanssa kiroiluun.

10 Monaco

6 GP2

4 F1 2000

Tuomaristo on tupakilla eikä kommentoi. Taisi mennä tämän kisan voitto puhtaan mutun varaan.

14. Oppiminen

Mitään tosissaan tehtyä formulasimua ei voi kylmiltään ajaa ilman ajoapuja. Kuinka joustavaksi on huippukuskiksi opiskelu toteutettu erinäisin jarru-, vaihde- ja ohjausapuineen?

10 GP2

6 F1 2000

4 Monaco

Monacon ajoavut ovat helpoimmillaan samaa tasoa kuin muissakin. Kaasu pohjaan ja rattia vähän sinne päin. Mutta kynnys ajoapujen ja niiden poistamisen välillä on valtava, ja ajaminen on vaikea oppia niitä vähitellen karsien. GP2:n systeemi on legendaarinen ja alan standardi, mistä EA:n talli koppaa kakkostilan ottamalla oppia mestarista.

15. Muunneltavuus

Paraskin simu jättää aina jotain parantelemisen varaa. Tämä kisa ei niinkään mittaa sitä kuinka helppoa peliä on itse lähteä virittelemään, vaan sitä kuinka kattavia ja laadukkaita kausipäivityksiä ja virittelypaketteja netissä on tavalliselle sukankuluttajalle tarjolla.

10 Monaco

6 GP2

4 F1 2000

Monaco suunniteltiin alun alkujaankin viriteltäväksi. GP2:ta ei, mutta se ei ole hakkerimielisiä formulasimufriikkejä estänyt. F1 2000:n virityspaketteja tulee tappavaa tahtia, mutta elämme tässä ja nyt. Niitä ei ole vielä läheskään yhtä kattavasti kuin vanhemmissa peleissä. Varsinkin pätevää tekoälypatsia kaivataan pikaisesti. Yritykset ovat olleet hyviä, mutta homma on vielä kesken.

16. Pelattavuus

Peli kokonaisuutena on aina enemmän kuin osiensa summa. Joku yksinkertaisesti kolahtaa räikeistäkin pikkupuutteista huolimatta. Jossain voi olla kaikki kohdallaan, mutta peli ei vain säväytä. Tätä voi pi

tää kisana vaikkapa vihoviimeisistä tyylipisteistä. The final insult.

10 GP2

6 Monaco

4 F1 2000

Legenda on aina legenda, ei siitä mihinkään pääse. F1 2000:n raivostuttavat mokat ja keskeneräisyydet jättivät sen kisassa vihoviimeisestä sanasta hännille. Kun selvä ykkönen ja kolmonen on kellotettu, on helppo päätellä mihin väliin vähän tasapaksusti miellyttänyt mutta ärsyttämättä jättänyt Monaco tipahtaa.

MM-pisteet

Monaco GP Racing Simulation: 108

Grand Prix 2: 108

F1 2000: 84

Ja maailmanmestari on: Monaco GP Racing Simulation aivan huikeassa kamppailussa vanhan ratakettu GP kakkosen kanssa vihoviimeiseen kisaan asti! Voi tuhannen tulimmaista, voiko tämä olla edes mahdollista? Kaksi gladiaattoria tasapisteissä kauden päätyttyä, ja Monacon kuusi ykköstilaa GP kakkosen viittä vastaan joutuivat ratkaisijan rooliin. Tuomariston näkemys on luonnollisesti puhtaan subjektiivinen, mutta tulos oli kaikille melkoinen yllätys. Kisaan ei lähdetty ennakkosuosikki mielessä eikä pisteitä edes laskeskeltu ennen kauden päätöstä.

Yllätys oli myös vanhan legendaarisen rataketun, GP2:n selkeä kiilaus tuoreimman EA:n tulokkaan edelle, joka monilta osa-alueiltaan kuitenkin on selvästi parempi. Jos EA Sportsin heput osaisivat suomea, he voisivat ehkä tästä ottaa opikseen miten vaarallista pelin keskeneräiseksi jättäminen on lopputuloksen ja kokonaisuuden kannalta.

Gallian kukko kiekuu tunkiolla korkeimmalla! Mutta hyvänä ja uskomattoman sisukkaana kakkosena suoriutunut GP2 teki todellisen vanhan veteraanin taidonnäytteen. Sen pikkuveljen, GP kolmosen ratadebyytti ensi kaudella ei ennusta kilpailijoille hyvää ja voi pojilla jo vähän puntti tutista ennakkoon. Ei pidä väheksyä lastentaudeista ja pienoisesta kokemattomuudesta kärsivää EA:n talliakaan. Jos ensi kaudelle saadaan uusi, tehokkaampi grafiikkamylly tehdassopimuksella ja kisoja käydään vaihtelevassa säässä täysijärkisten tietokonekuskien parissa, voi kaudesta tulla kutkuttavan jännittävä.

Ja pienenä vinkkinä autopelejä rakastaville, joille formuloiden ajankohtaisuus ei ole niin tärkeää: Grand Prix Legends olisi voittanut nämä kaikki nuoret nousukkaat mennen tullen autosimulaattorina lähes jokaisessa osakilpailussa. Mutta eihän vuoden 1967 ykkösiä voi päästää nykypäivän säännöillä kisaamaan. Sehän olisi silkkaa murhaa.

Lisää aiheesta