Apple muutti AppStoren sääntöjään free-to-play-pelien suhteen.
Mikromaksupelejä eli free-to-play-pelejä ei saa enää väittää nettikaupassa ilmaisiksi. Esimerkiksi suomenkielisessä AppStoressa mikromaksullisen pelin kohdalla lukee nykyään Hae eikä Asenna, kuten jo ostetuissa tai ilmaisissa peleissä. Free-sana ei saa jatkossa näkyä myöskään pelin kauppasivun grafiikoissa, jos kyseessä on mikromaksupeli.
Android-käyttäjien Google Play -nettikaupassa sääntö otettiin käyttöön jo aikaisemmin.
Taustalla on viranomaisten tiukempi suhtautuminen mobiilimarkkinoiden mikromaksupeleihin. Tärkeimmistä markkina-alueista ainakin Yhdysvallat ja EU ovat jo puuttuneet mikromaksullisten pelien markkinointiin ilmaisina. Eri maiden kilpailu- ja kuluttajaviranomaisten silmissä pelintekijöiden käyttämä free-to-play-nimi on harhaanjohtava.
"Free-sanaa pitäisi käyttää vain peleistä, jotka ovat täysin ilmaisia. Toisin sanoen niissä ei voi mitenkään tehdä pelinsisäisiä ostoksia, ei edes vaihtoehtoisia", kuuluu kuluttajasuojakysymyksistä vastaavan EU-komissaari Neven Mimican kanta asiaan.
Viranomaisten lisäksi muutoksesta saa todennäköisesti kiittää South Park -tv-sarjaa, jonka mikromaksupelejä pilkkaava Freemium isn't Free -jakso esitettiin Yhdysvalloissa marraskuun alussa. EU esitti kantansa jo helmikuussa.