MX Unleashed (PS2) – Pappatunturiralli

Kumpi on kätevämpi: helikopteri vai kaksipuolikas monttukone? Molemmilla pääsee lujaa ilmassa, mutta vain toinen vaatii lentolupakirjan.

MX Unleashed taistelee olohuonemotoristien sieluista yhdessä MTX Motoraxin kanssa. Vaikka molemmissa ajetaan crossiprätkillä, MX Unleashed käsittelee aihetta vähemmän ryppyotsaisesti. Kilvanajon ohella välillä leikitään maastureiden, helikoptereiden ja muiden härveleiden kanssa.

Hauskanpidosta huolimatta pääpaino on vahvasti kaksipyöräisten rääkkäämisessä kilpa-areenoilla ja erilaisilla temppuradoilla. Hallintalaitteet noudattavat ajopelien standardia, tosin prätkää hyppyytetään tattia taakse vetämällä.

Rainbow Studios on tehnyt aikaisemminkin moottoripyöräpelejä Motocross Madness -sarjassa ja panostaa edelleen kuljettajan mallintamiseen. Kuski liikkuu mopon päällä aidon oloisesti vaihtaen painopistettä ohjaimen tahdissa. Räsynukkefysiikka takaa näyttävät ilmalennot, jos ote kirpoaa sarvista.

Valitettavasti hieno tekniikka ei takaa automaattisesti hyvää ajotuntumaa. Prätkät reagoivat tatin vääntöön liian ärhäkästi ja kääntyvät mutkissa luonnottoman terävästi. Hyppyjä on liioiteltu, mikä tekee ajamisesta lähinnä lentämistä. Jarruun ei tarvitse koskea eikä kytkimestä ole hyötyä.

Kuminauha venyy ja paukkuu

Kisat ovat aina tiukkoja, sillä rykelmässä ajavat konekuskit jäivät odottelemaan, jos rämmin moponi kanssa viimeisenä. Vastaavasti pojat kiristivät tahtia, kun viiletin tuulispäänä etulinjassa. Sen takia tosissaan kannattaa ajaa vasta viimeisellä kierroksella, mikä vie terän pidemmistä kisoista.

Pitkien lentojen aikana ehtii tehdä mukavasti temppuja. Niksejä ei tarvitse opetella ennakkoon, joten sain nappeja rämpyttämällä uskomattoman hienoja kuvioita aikaan. Temppuareenalla on lisäksi muita aktiviteetteja, kuten kisailua muita kulkuvälineitä vastaan tai tarkkuuspompintaa.

Musiikki on genreen sopivaa rokkia, mutta prätkien äänet kuulostavat sääsken ininältä. Visuaalisesti MX Unleashed ei säväytä, radat ovat muovisen näköisiä ja hiekka muistuttaa halpaa veluurikangasta. Laihana lohtuna ruudunpäivitys soljuu asiallisella nopeudella.

Nettipeliä ei ole, mutta jaetulla ruudulla pääsee kisailemaan kaveria vastaan. Piristävästi myös konekuskit ovat menossa mukana. Kaatumisia ainakin riittää, sillä tekoäly ei juuri edellä ajavan ajolinjoja kunnioita ja valitettavan usein matka katkeaa, kun taivaalta putoaa motoristi niskaan.

MX Unleashed on hauska, mutta ei innosta hiomaan ajolinjoja pikkutunneille saakka. Kisoissa on liikaa arpapeliä ja temput onnistuvat ilman ihmeempää harjoittelua. Satunnaiskuskille tekemistä piisaa pitkään, sillä avattavia ratoja ja muita herkkuja on ruhtinaallisesti. Pieneen huviajelunälkään MX Unleashed sopii kuin öljy ruosteisiin ketjuihin.

* * * * *

Osto-ohje: MX Unleashed vai MTX Mototrax

Kaksikon suurin ero on ajotuntumassa. MTX Mototraxin prätkä on selvästi aliohjautuva, eli mutkat menevät helposti pitkiksi ja motskaria saa tosissaan kammeta kurviin. Jarrun ja kytkimen käyttö on pakko opetella, mikäli meinaa pärjätä kisoissa.

MX Unleashedissa motskarit yliohjautuvat ja kääntyvät vaivattomasti mutkiin kovassakin vauhdissa. Liian jyrkkä käännös rangaistaan usein kaatumisella, mikä on ihan oikein. Varjopuolena myös suorilla meno vaappuu ja ajolinjat heittelevät herkästi puolelta toiselle.

MTX Mototraxissa kuski ja pyörä ovat yhtä samaa massaa, kunnes ukko lennähtää satulasta etukäteen animoidusti. MX Unleashed on tässä edistyksellisempi, sillä prätkä ja mies ovat aidosti kaksi eri objektia. Unleashedin räsynukketekniikalla tehdyn kuskin painopisteen siirto vaikuttaa pyörän ajo-ominaisuuksiin ja kaatuessa mies lentää rajun näköisesti raajojen lepattaessa valtoimenaan.

Molemmat vaativat prätkämäisen ajotyylin opettelua, sillä muhkuraisilla radoilla pääsee lujaa vain, jos osaa ponnistaa nyppylältä toiselle. Mototraxissa hypyt ovat selvästi lyhyempiä ja vaikeampia tehdä, Unleashedissa ajaminen muistuttaa unenomaista liitelyä.

MTX Mototraxin lyhyen ilmalennon aikana kikan tekemisessä on kiire. Lisäksi temput pitää ensin oppia. MX Unleashedissa temppuilu on rentoa ja sätkiä voi myös kisan tiimellyksessä ilman pelkoa sijoituksen huononemisesta. Temppupisteillä voi shoppailla lisäkivaa, kuten oman lentokoneen.

MTX Mototrax on melko vaikea, sillä mestaruus edellyttää taitojen hiomista ja samojen ratojen sinnikästä toistamista. Konekuskit antavat kelpo vastuksen ja ajavat rehdisti. MX Unleashedissa kisat ratkeavat usein vasta viime metreillä, sillä tekoäly myötäilee pelaajan suorituksia.

Kimppapelissä MTX Mototraxin jaettu ruutu häviää MX Unleashedin vastaavalle, jossa on pelaajien lisäksi myös tietokonekuskit. Nettipeli ja jämäkät ajo-ominaisuudet ovat MTX Mototraxin valtti, joten se saa kokonaisuudesta motoristi suosittelee –leiman.

76