NBA 2K14 (Xbox 360) – Susien sukua

Korispeli NBA 2K14 päästää matkalle LeBron Jamesin pään sisään, ainakin korvakäytävään asti.

NBA 2K -sarja on yksi tärkeimmistä urheilupelisarjoista, ellei tärkein. Take-Twon pelisarjallaan EA Sportsille heittämä haaste on niin tiukka, että NBA Liveä ei ole nähty useampaan kauteen. NBA Live 14 ilmestyy, mutta peli tehdään vain PS4:lle ja Xbox Onelle. NBA 2K -sarjalle jätetään suosiolla nykykonsoleiden massamarkkinat, minkä voi laskea luovutusvoitoksi.

Lajiaktiivien haaveissa syksystä tulee hyvä myös Suomessa, sillä Susijengin huimat suoritukset EM-kisoissa nostivat koko lajin arvostusta Suomessa. Oman suoritustason nostaminen kovassa paikassa, ei ole koskaan ollut suomalaisten vahvuus pallopeleissä, mutta koriksessa kaatui lajin mahtimaita sarjatulella.

DJ LeBron

NBA 2K -sarjaa kehutaan yhdeksi parhaista urheilupeleistä kautta aikojen ja syystä. Pelaaminen muistuttaa aitoa asiaa. Koriksen taktinen monipuolisuus, pelaajien erilaiset roolitukset ja suorituskyvyt näkyvät hyvin kentällä. Lähtökohta on hyvin simulaatiohenkinen. NBA-miehiä pystyy käskyttämään vain temppuihin, joihin he pystyvät.

Kikkaileva syöttö katseharhautuksella onnistuu varmemmin maailmantähdeltä kuin puolustuspelin erikoismieheltä. Andrei Kirilenkolla ei edes kannata yrittää kolmosta, vaan pallo kainalossa pusketaan väkisin korille. Oman joukkueen vahvuuksien ja heikkouksien tunteminen on yhtä tärkeää kuin kontrollien muistaminen. Juuri niin pitää urheilupelin toimiakin, sillä se tekee myös manageriosuudesta mielenkiintoisemman.

Kansikuvapoju LeBron Jamesilla on harvinaisen suuri rooli. James on nykykoripallon ylivoimaisesti suurin nimi, jonka tulevaisuus määrätään fanfictionmaisessa LeBron: Path to Greatness -pelimuodossa. Pelimuoto on tehtäväpohjainen, melkein tarinavetoinen seikkailu, sillä LeBronin pitää voittaa tärkeät ottelut ja edetä kohti jordanmaisia mittasuhteita. Pelimuoto on sikäli hassu, että edellisillä NBA 2K -kausilla keskityttiin todellisiin tapahtumiin, nyt luodaan vaihtoehtoista tulevaisuutta. Kun aikaisemmin yritettiin toistaa Jordanin ja muiden suurmiesten uran huippuhetkiä, LeBronissa toteutetaan pelintekijöiden keksimiä fantasioita.

Mikä mielenkiintoisinta, LeBron on suoraan vaikuttanut pelintekoon. Soundtrack on kansikuvapojun itsensä valitsema ja kuulemma paljastaa, millä biitillä LeBron James valmistautuu otteluihin.

Peliohjeita voi antaa lennosta.

Rooli- vai urheilupeli

Muut pelimuodot noudattavat Path to Greatnessin melkein roolipelimäistä fiilistä. NBA 2K14:ssä voi kehittää luomansa ukon NBA-tulokkaasta koripallomaailman legendaksi. Hahmoa luodessa saa vaikuttaa jopa animaatioihin. Rookieleirin suoritusten perusteella saa NBA-tarjouksen, mikä määrää joukkueen. Mukaan on tungettu tuotesijoittelua sponsorisopimuksina, mikä lähinnä huvittaa, kun Adidas, Nike tai Jordan lähestyvät lupausta. Pelimuoto laajenee hienosti kentän ulkopuolelle, sillä somessa saa hehkuttaa huippusuorituksiaan, kuten modernin urheilutähden kuuluukin.

Mukana on myös perinteisempää menoa, jossa voi johtaa kokonaista joukkuetta managerityyliin tai pelata kimpassa katukorista muita vastaan tai pelkkiä yksittäisiä matseja. Jatkuvuutta luodaan virtuaalikolikoilla, joilla avataan pelaajia, kuteita ja muuta rompetta.

Varsinkin joukkueen managerimainen rakentaminen toimii NBA 2K:sa hyvin, sillä pelisysteemi korostaa hienosti äijien ominaisuuksia. Tavoitteena on luoda varaustilaisuuksilla ja pelaajakaupoilla tasapainoinen koripallojoukkue, ei supertähtisikermää. Kentällä tarvitaan niin hyviä pallonriistäjiä, levypallomiehiä kuin varsinaisia pistenikkareita. Puhdas korintekokisan käyminen ei pidemmän päälle onnistu, tai sillä ei ainakaan menesty.

Myyntiversiossa todellinen NBA-kausi vaikuttaa pelaajien suoritustasoihin ja pelaajatietokantaa päivitetään loukkaantumisten ja siirtojen osalta, mutta ei sitä arvosteluversiolla vielä nähnyt.

NBA-joukkueiden lisäksi mukana on myös euroliigan joukkueet. Joukkuelista kuulostaa jalkapallopelistä reväistyltä: Barcelona, Bayern, Realmadrid, Panathinaikos, Milano, Fenerbahce ja CSKA. Europelaajien kiusaksi rosteripäivitykset eivät koske eurooppalaisia joukkueita vain NBA-jengejä.

Missä on heittonappini

Visual Concept muuttaa kontrolleja vuosittain, mikä on vain turhaa pelaajien kiusaamista, muutosta muutoksen vuoksi. Perussysteemi kuitenkin pysyy samana, sillä heittäminen toimii kuin rytmipeleissä. Jos päästää napin hypyn lakipisteessä, heittää todennäköisimmin korin. NBA 2K14:n vahvuus piilee siinä, että myös kenttätilanne vaikuttaa lopputulokseen. Korin saa varmimmin, jos pystyy pelaamaan miehensä vapaaksi. Pelkkä vieressä seisova puolustaja haittaa heittoa, kuten todellisuudessakin, joten syöttöpelin rooli korostuu korinteossa.

Palloa ja miestä pystyy liikuttamaan erikseen kuten ennenkin, mutta kontrolleissa pohjassa pitäminen vaihtui napautukseksi, mikä nopeuttaa kikkailua ja animaatioita. Tatinheilautuksella syntyy esimerkiksi heittoharhautus vasemmalle ja nosto oikealla koriin. Tatista lähtevät heittoharhautukset, olantakaa syötöt ja muut kikat luovat tilaa heittopaikoille.

Valitettavasti pallon saa kikkailtua välillä vastustajasta läpi, koska peli perustuu animaatioihin eikä todellisuutta hakeviin fysiikoihin. Systeemi myös perustuu puhtaasti valmiisiin kikkoihin, joten hyvää pelaajaa vastaan pelkkä animaatio riittää paljastamaan, mitä on tekemässä. Pelaajien sijoittuminen tuntuu olevan aikaisempaa tärkeämpää myös puolustaessa. Pallonriistoyritys selän takaa johtaa vain virheeseen. Syötönkatkoon kurottaminen toivottomassa tilanteessa vie miehen väärään paikkaan ja todennäköisesti pois pelin alta.

Tekoäly pelaa korin alla oudosti. Puolustuspäässä kone torjuu turhan usein putoavia palloja ja blokkaa nostoja kuin kyse olisi kauden huippuhetkivideosta, mutta hyökkäyspäässä jää passiivisesti odottamaan levypallotilanteissa, että pelaaja ottaa ukon haltuun ja hakee itse  pallonsa. Aikaisemmissa versioissa korille ajaminen oli turhan helppoa, mitä korjattiin heittoprosentin laskemisella. Ilmeisesti tekoälyn blokki-into on uusi korjausyritys ongelmaan. Muuten kone pelaa hyvin. Sen kanssa voi rakentaa skriinejä, ukot hakevat hienosti heittopaikkaa ja huitovat korin alla, että vapaana ollaan. NBA:sta nauttiakseen ei tarvitse kavereita, mikä on aina onnistuneen urheilupelin merkki.

Eurojengeillä voi pelata myös NBA-joukkueita vastaan. Tasoero on niin iso, että Olympiacos vastaan Heats ei ole kaksista viidettä.

EA repi pelihousunsa

Audiovisuaalisesti NBA 2K14 on huiman hieno ja osa loistosta menee suomalaispelaajalle vähän hukkaan. Selostajakaarti, otteluesitykset ja monet muut yksityiskohdat ovat kuin suoraan amerikkalaisten ottelulähetyksistä. Uusintojen tilannekuvausten hienouden tajuaa ilman ESPN-taustaakin. Samoin pienet yksityiskohdat kuten Koben heittoa matkiva animaatio, lähikuvissa tuomareille mussuttavat miehet tai yleisön Aaaairbaall-pilkkahuudot, jos vierasjoukkueen tähti heittää helan.

NBA 2K14:ssa maistuu monen muun urheilupelien tapaan välityön maku. Uuden konsolisukupolven kynnyksellä on turha lähteä uudistamaan pelimoottoria rajulla kädellä, joten tekijät ymmärrettävästi vain tyytyvät hienosäätämään vanhaa. Tosin Visual Conceptin kunniaksi on sanottava, että tiimi nosti konsolisukupolven aikana korispelisarjansa tasoa tasaisesti. NBA 2K11 on yksi kaikkien aikojen parhaista urheilupeleistä.

Jopa kilpailija EA Sports tuntuu ajattelevan samoin. EA Sports julkaisi edellisen kerran NBA Live -pelin syksyllä 2009, ja vasta tänä vuonna ilmestyy seuraava NBA Live, sekin suoraan PS4:lle ja Xbox Onelle. Vastustajan paniikkia voi pitää Visual Conceptin onnistumisen merkkinä. 

NBA 2K14:n runko on erinomainen yhdistelmä viihdettä ja realismia, NBA 2K -sarja on urheilupeli minun makuuni. Pelistä säteilee intohimo lajiin.

Tuukka Grönholm

84