NBA 2K15 - Heittämällä voittoon

NBA-2k15-PS4

Pimeää, synkkää, kylmää: syksy on kamalaa aikaa. Pallo, kori, Kevin Durant: syksy on ihanaa aikaa.

Koripallokenttien parhaat pelaavat NBA-parketeilla. Asiaan saatiin jälleen varmistus koripallon MM-kisoissa Espanjassa syyskuussa. NBA-pelaajien täyttämä Yhdysvallat voitti kaikki ottelunsa näytöstyyliin, vaikka joukkueella ei ollut käytössään suurimmat tähtensä, kuten LeBron James ja NBA 2K15:n kansikuvapoika Kevin Durant. Suomi on hyvä eurooppalainen koripallojoukkue, mutta Yhdysvallat teurasti susijengin kisojen alkusarjassa 114-55.

Visual Concepts on omalla alallaan yhtä ylivoimainen ykkönen kuin Yhdysvallat koripallossa. 2K Sportsin alla toimiva kehittäjä tehtailee NBA 2K -korispelejä, jotka ovat niin hyviä, että EA Sports ei tehnyt vuosina 2010-2012 lainkaan NBA-pelejä. EA nosti kädet pystyyn antautumisen merkiksi ja antoi 2K:n mellastaa itsevaltiaana koripallokentällä.

NBA 2K -pelien menestys perustuu realistiseen ja näyttävään toteutukseen, veitsenterävään pelattavuuteen ja lähdemateriaalin kunnioitukseen. Visual Concepts ymmärtää lajia ja sen, että NBA:n hienous on näyttävissä suorituksissa ja tähtipelaajissa, monipuolisia taktiikoita unohtamatta. Olenkin toivonut jo useamman vuoden ajan, että kehittäjä palaisi myös NHL-jääkiekon pariin.

Visual Conceptsin koris on nimittäin niin hyvä, että muut urheilupelit jäävät sen myötä paitsioon. FIFA 15 huutaa takarivistä vastalauseen, mutta jatkan nahkapallon pomputtamista.

 

2K Sports – Not Connecting People

Kaksi asiaa ei muutu. NBA 2K -pelit ovat sisällöltään täyttä timanttia, mutta niitä riivaavat nettipelin yhteysongelmat. Valitettavasti NBA 2K15 ei tee jälkimmäisessä kohdassa poikkeusta tänäkään vuonna. Ongelmaa pahentaa se, että tällä kertaa myös yksinpeli on osittain riippuvainen nettiyhteydestä. Esimerkiksi uratilaa ei pysty pelaamaan lainkaan, jos 2K Sportsin palvelimet ovat alhaalla.

Verkkopelin ongelmat tiivistyvät MyPark-pelimuodossa. Periaatteessa MyParkissa pelataan katukorista muita ihmisiä vastaan, kerätään otteluista kokemusta ja kamppaillaan katujen herruudesta, käytännössä pelisessiot täyttyvät odottelusta, lagisuudesta ja linjoilta tippumisesta. Suuret pelaajamäärät eivät voi olla 2K:lle yllätys, sillä NBA:t ovat vuodesta toiseen yrityksen suositumpia tuotteita.

Tekniset pulmat olivat pahimmillaan lokakuun puolivälissä, onneksi ne helpottivat kuun loppua kohti. Loppu hyvin, kaikki hyvin, mutta on vaikea ymmärtää, miksi osa yksinpelisisällöstä tehtiin alun alkaenkaan riippuvaiseksi nettiyhteydestä. ”Always online” oli Microsoftinkin mielestä hyvä idea Xbox Onen julkaisun alla, mutta kuinka siinä kävikään?

NBA:n suurimmat tähdet kuten Anthony Davis, näyttävät pelissä aivan itseltään.

Puolustuksen puheenvuoro

Onneksi se tärkein eli pelattavuus on edelleen erinomaista. Myös tekoäly on terävöittänyt otettaan. Pelaajat liikkuvat kentällä järkevästi, pallottomat miehet tekevät hyökätessä screenejä ja hakeutuvat tyhjiin tiloihin. Sentteri hallitsee korinalusta, laitahyökkääjät operoivat keskietäisyydellä ja takamiehet liikkuvat kolmosrajan tuntumassa. Tulokkaita varten peliin on lisätty heittomittari, jonka avulla heiton rytmi ja ajoitus on helpompi hallita. Konkarit kytkevät tietysti tällaiset apuvälineet pois päältä.

NBA:n pistetilastoja hallitsevat fyysisesti ylivertaiset tähtiyksilöt, mestaruudet voitetaan kuitenkin tiiviillä joukkuepelaamisella. Viime vuoden mestari San Antonio Spurs on tästä mainio esimerkki. Gregg Popovichin valmentama joukkue hyökkää monipuolisesti: riiston tai puolustuspäässä voitetun levypallon jälkeen Spurs hyökkää ja heittää nopeasti, hitaissa hyökkäyksissä Tony Parker tuo pallon varmasti vastustajan päätyyn ja rakentaa hyökkäystä rauhassa. Spursilla on ratkaisuvoimaa sekä korin alla että kolmosviivalla, joten joukkue voi heittää kentän kaikilta alueilta.

Pärjätäkseen NBA 2K15:ssa on pelattava kuin Spurs. Avainasemassa on tarkka puolustaminen. Ryntäämiset ja epätoivoiset riistoyritykset johtavat vain virhevaikeuksiin, sen sijaan on puolustettava vastustajan iholla ja pakotettava tämä heittämään huonosta asennosta ja mahdollisimman kaukana korista. Suurimpia staroja vastaan sekään ei välttämättä riitä. Kevin Durant ja Kyrie Irving pitivät puolustustani pilkkanaan, vaikka puolustin heitä kovaa ja puhtaasti.

Erilaiset heitot lähtevät luontevasti sen mukaan, mihin suuntaan hyökkääjä liikkuu ja millä etäisyydellä hän on korista. Valmiit harhautusanimaatiot ovat kaksiteräinen miekka. Ne näyttävät komeilta, mutta ihmisvastustaja oppii nopeasti tunnistamaan harhautukset jo ensimmäisen askeleen perusteella. Tässä Visual Conceptsilla olisi kehittämisen varaa.

 

Altavastaajan yllätyshyökkäys

NBA:n ovet avautuvat vain harvoille ja valituille. Aina edes ykköskierroksen varaus ei takaa paikkaa auringossa, kysykää vaikka Petteri Koposelta. Vain ani harva varaamaton pelaaja pääsee edes kokeilemaan siipiään koripallon kuningassarjassa. NBA 2K15:ssa uraa lähdetään kuitenkin rakentamaan märkäkorvaisena amatöörinä, jolla ei ole edes NBA-varausta.

Pelipaikasta haaveilevan tulokkaan ensimmäinen koetinkivi on testiottelu. Jos kamppailussa onnistuu, saa 10 päivän NBA-sopimuksen ja mahdollisuuden vakuuttaa seurajohdon potentiaalistaan. Uratila ei keskity pelkästään otteluihin, sillä korisammattilaisen elämää kuvataan myös parketin ulkopuolella. Tulokas keskustelee joukkuekavereidensa kanssa, seuraa valmentajien taktiikkapalavereita ja antaa haastatteluja otteluiden erätauolla. Ja tietysti Twitter-päivitykset kuuluvat ammattilaisen arkeen.

Roolipelimäiset elementit tuovat uratilan tahkoamiseen tervetullutta vaihtelua, mutta niiden toteutus on jäänyt puolitiehen. Jotkut oikeista pelaajista vetävät ääniroolinsa täysin vihkoon, toisinaan haastattelija juttelee näkymättömälle pelaajalle tai hahmojen huulisynkka on pielessä. Lisäksi itse luotu pelaaja puhuu ja elehtii kuin tummaihoinen Brooklynin katujen kasvatti, vaikka Pete Pelimies olisi kalpea ja maitopartainen oululainen.

Pelaajaa kehitetään otteluista ja onnistuneista suorituksista ansaituilla kolikoilla. Hahmonkehitystä on suoraviivaistettu aikaisemmasta, sillä yksittäisen ominaisuuden nostamisen sijaan taitoja kehitetään ryppäinä. Ratkaisu on hölmö: sen sijaan että pienikokoinen pelinrakentaja voisi keskittyä aluepuolustamisen parantamiseen, pisteitä on pakko ripotella myös torjumiseen ja post-puolustamiseen. Vielä typerämpää on se, että kolikoita voi ostaa oikealla rahalla. Verkkomatseissa vastaani asteli tuon tuosta supermiehiä, jotka olivat ostaneet oikotien onneen.

Jos haluaa hallita yksittäisen pelaajan uran sijaan suurempia kokonaisuuksia, katse kannattaa suunnata MyGM-pelimuotoon. Toimitusjohtajan saappaissa on vastuussa joukkueen taloudesta, kykyjenetsinnästä, harjoittelusta, valmentamisesta ja pelikirjasta. Voitot kerryttävät pomon tilille kokemusta, joilla voi parantaa pelaajien moraalia, harjoitteluolosuhteita ja manipuloida muita managereita.

Toimivan organisaation kehittäminen vaatii syventymistä ja aikaa. Sopimusneuvottelut ja olosuhteiden kehittäminen ovat kovaa työtä. Myös henkilöstö ja lehdistö kannattaa pitää tyytyväisenä, jotta joukkueessa säilyy työrauha. Eikä tehtyjä lupauksia kannata rikkoa. Toimittajilla on tunnetusti norsun muisti.

Pelaajat elehtivät lähikuvissa todella ilmeikkäästi.

Suora lähetys

NBA 2K15 audiovisuaalinen anti on ensiluokkaista. Pelaajat liikkuvat ja elehtivät kuin esikuvansa eikä illuusio rikkoudu edes lähikuvissa. Peli näyttää ja tuntuu hämmentävän paljon aidolta NBA-ottelulta kamerakulmia ja kuvassa pyöriviä tilastoja myöten.  Ja vaikka ruudulla on paljon tavaraa, ruudunpäivitys pysyy tasaisen hyvänä. Pelimuodosta toiseen siirryttäessä latausajat tosin voisivat olla lyhyempiä.

Yleisön meteli, tauoilla pauhaava musiikki ja tanssitytöt luovat tunteen suuresta urheilujuhlasta. Ernie Johnson ja Shaquille O’Neal kommentoivat peliä asiantuntevasti ja tilanteeseen sopivasti. Pitkän kauden mittaan herrojen tarinat tulevat tutuiksi, mutta toiston määrä pysyy kohtuullisena.

Pharrellin Williamsin kasaama loistava musiikkiraita ansaitsee erityismaininnan. Odotin pelkkää hiphoppia, soulia ja R&B:tä, sain The Black Keysia, Depeche Modea, Death from Above 1979:ää ja Red Hot Chili Peppersiä.

Verkkopelin takkuisuus, serveriongelmat ja pienet tekniset kömmähdykset latistavat hieman NBA 2K15:n arvosanaa, mutta muilta osin Visual Conceptsin kruununjalokivi on edelleen erinomaisessa iskussa.

Minua puraisi jälleen koriskärpänen. Miksi kesän pitää olla jo ohi?

 

Markus Lukkarinen

NBA 2K15

Visual Concepts/2K Sports

Arvosteltu: PS4

Saatavilla: Xbox One, PC, PS3, Xbox 360

Versio: Arvostelu

Moninpeli: 2-4 pelaajaa samalla koneella, verkossa 2-10 pelaajaa

Ikäsuositus: 3

 

NBA 2K15 on parketilla lyömätön, mutta tekee pelikentän ulkopuolella liikaa teknisiä virheitä.

83