NBA 2K8 (Xbox 360) – Hyökkäyksen kautta

Koripallossa ei tunneta nollapelejä eikä otteluita voiteta peruuttelemalla. NBA 2K8:ssa hyökkäys on paras puolustus.

Realistisen koripalloviihteen nimeen vannovan NBA 2K -sarjan uutukainen asettelee hyökkäyspelin palaset uusiin uomiin. Pussituspaikkojen rakenteluun on lukuisia työvälineitä, jotka nojaavat paitsi oivaltavaan syöttöpeliin myös aktiiviseen liikkumiseen parketilla. Kikkatatille on sanottu tylysti ei kiitos, harhautukset tehdään ohjaustattia eri suuntiin nitkuttamalla. Käytännössä kikkailu on aiempaa luonnollisempaa, joskin kaikennielevät animaatiot ottavat toisinaan ohjat ja pakottavat miekkoset harhateille.

NBA 2K8:n syöttöpelioptiot saavat korisukan heilumaan ja pelisukat pyörimään jaloissa, sillä erilaisia vaihtoehtoja on roppakaupalla. Uutuutena peliä voi rakentaa valmiiden kuvioiden pohjalta, jolloin syöttö- ja juoksulinjat piirtyvät hetkellisesti parketille. Oman joukkueen kuviot alkavat vähitellen iskostua selkäytimeen, mikä helpottaa huomattavasti pistetehtailua. Hyökkäyspeliin tuovat syvyyttä myös mahdollisuus käskeä kavereita hakeutumaan tyhjään tilaan, säntäämään korille tai tekemään skriiniä.

Pelinrakentelun voi jättää kokonaan tekoälyn harteille ja kaapata komentoonsa jonkun pallottomista sankareista. Vapaan heittopaikan löydyttyä pelinrakentajaa käsketään syöttämään, ellei kaveri ole ehtinyt itse yrittää korintekoa tai rähmännyt palloa vastustajalle. Hyökkäyksiä sommitellessa voi turvautua myös tuttuun ja turvalliseen ikonisysteemiin, jolloin jokaisen pallottoman pelaajan pään päälle ilmestyy syöttönappia kuvaava ikoni.

Hyökkäyspelin uusista työkaluista kannattaa ottaa kaikki ilo irti, sillä puolustuspäässä vaihtoehdot ovat rajallisemmat. Tekoäly pussittaa kovalla prosentilla, eikä sen pysäyttämiseksi ole paljon tehtävissä. Pallollista vastustajaa voi varjostaa painamalla vasemman liipaisimen pohjaan, mutta skriininteon hallitseva tekoäly irrottautuu päällystakistaan aina halutessaan. Koneen toinen bravuuri on napakka syöttö korin alla päivystävälle elämää suuremmalle sentterille, joka murjoo pallon sisään ja blokkaajan lattiaan.

Parkettien partaveitsi

Kausipeli tallaa tutuksi tulleita polkuja. Pallottelun lisäksi vastuualueeseen kuuluvat muun muassa pelaajakaupat, harjoittelu ja joukkuekemiasta sekä pelaajien moraalista huolehtiminen. Mikäli äijät eivät saa heille luvatun roolin mukaisesti peliaikaa ja vastuuta, mökötys alkaa ja taitoarvot tulevat ryminällä alas. Neuvottelupöydässä ei tarvitse kuunnella turhaa kiukuttelua, sillä pelaajat joko hyväksyvät tai hylkäävät sopimusehdotukset. Pelkistetty toteutus jäi vaivaamaan, sillä saman julkaisijan NHL 2K8:ssa sopimusneuvottelut hoituvat huomattavasti värikkäämmin.

Tylsäntavallisen kausipelin, näytösotteluiden ja harjoittelun vastapainoksi on nippu minipelejä, joita tahkoaa ilokseen etenkin kaverin kanssa. Katukorista voi jauhaa erisuuruisilla miehistöillä ja kolmoskisassa saa testata paitsi hermojen kestävyyttä myös tattirytmitajua. Näyttävyydestä pitää huolen donkkikisa, jossa donkeille jaetaan pisteitä ilmavuuden ja kikkailun perusteella. Donkkeja kannattaa treenata erillisessä donkkikoulussa, ennen kuin lähtee nöyryyttämään itseään Liveen.

Koripallopeleissä puikoissa lienee aina se sama tumpelo kameramies, sillä kilpailijansa ja edeltäjiensä tavoin NBA 2K8 kärsii kammottavista kuvakulmaongelmista. Kamerakulmia on kolmisenkymmentä, joista vain yksi on täysin pelattava. Sekin vaihtuu syystä tai toisesta kesken pelin hetkeksi johonkin toiseen. Onneksi ottelutunnelma on riehakas: yleisö ja vaihtopenkki reagoivat hauskasti pelitapahtumiin ja kommentaattorit sekä taustatoimittaja osaavat hommansa. Ottelun jälkeen voi ihastella huippuhetkiä ja katsoa yksittäisten pelaajien onnistuneita suorituksia.

Jos koripallo olisi oikeassa elämässä pelkkää hyökkäyssotaa, NBA 2K8 olisi miltei täydellinen korisvääntö. Puolustuspelin ja kameratyöskentelyn laiminlyömistä ei kuitenkaan voi virtuaalimaailmassakaan painaa villaisella.

85