Neverwinter – Never Never Land

Mörpit

Neverwinter

Never Never Land

Ilmainen on kaunista myös mörppimarkkinoilla. Dungeons & Dragons -sääntöihin nojaava Neverwinter kurkottaa mörppien tähtitaivaalle muodikkaiden mikromaksujen voimalla.

Suurin osa kuukausimaksullisista mörpeistä korisee kuolintuskissaan. Blizzardin kultapossu World of Warcraft porskuttaa edelleen, mutta senkin suunta on alaspäin. Niche-markkinan valloittanut EVE Onlinekin jaksaa vielä, mutta Star Wars: The Old Republicin ja Warhammer Onlinen kaltaiset jättiläiset ovat vajonneet jo polvilleen.

Kuukausimaksut ovat katoava luonnonvara, free-to-play on nykypäivää. Cryptic Studios hyökkää mörppimarkkinoille Neverwinterillä, jonka betaversio julkaistiin huhtikuun lopussa. Käytännössä se on julkaisuversio, sillä luotuja pelihahmoja ei enää poisteta ja pelin mikromaksuihin perustuva talous pyörii jo täysillä kierroksilla.

Neverwinter pohjautuu Dungeons & Dragonsin neljänteen laitokseen. Monet Forgotten Realmsin fantasiamaailmaan pohjautuvat tietokoneroolipelit ovat vuosien varrella ansaitusti kohonneet klassikkoasemaan, mutta uudella Neverwinterillä on niukasti yhteistä Baldur’s Gaten tai Neverwinter Nightsin kanssa. Se muistuttaa enemmän Crypticin edellistä mörppiä Star Trek Onlinea sekä ArenaNetin kuuluisaa Guild Warsia. Niin hyvässä kuin pahassa.

Perusteet kunnossa

Neverwinterin asukkaat ovat nesteessä. Kaupungin hallitsija on kadonnut, epäkuolleet nousevat haudoistaan ja voimakas lich-kuningatar Valindra piinaa asukkaita. Kaupunki kaipaa kipeästi sankareita, joita ilmaantuikin toukokuun aikana kymmeniä tuhansia. Tuttuun tapaan rynnistys Neverwinteriin tukki serverit ja pakotti ihmiset jonottamaan, mutta sittemmin tilanne on helpottunut.

Pelihahmojen määrä on rajattu kahteen, mutta Visaa vinguttamalla hahmomäärän saa nostettua neljään. Sankarin luominen on tuttua kaikille Dungeons & Dragons -veteraaneille: aluksi valitaan rotu, sitten hahmoluokka ja lopuksi viilataan alter egon ulkonäkö mieleiseksi. Halukkaat voivat kirjoittaa hahmolleen myös taustatarinan rooliin uppoutumisen helpottamiseksi. Noppiakin tietysti heitellään hahmonluonnin yhteydessä.

Hahmoluokkia on tällä hetkellä viisi, mutta Cryptic on luvannut tuplata niiden määrän viralliseen julkaisuun mennessä. Luokissa ei ole suuria yllätyksiä. Soturit hoitavat tankkaamisen, varkaat tekevät vahinkoa, clericit toimivat parantajina, velhot ovat DPS:n ja kontrolliluokan yhdistelmä. Roolit eivät ole kuitenkaan kiveen hakattuja, mikä aiheuttaa etenkin tankeille ongelmia pelin loppupään sisällössä. Clericit keräävät vihollisten huomion tankkeja tehokkaammin ja kestävät myös runsaasti kuritusta, mikä tekee tankit usein turhiksi ryhmissä.

Onneksi ryhmässä pelaaminen ei ole pakollista, Neverwinterissä riittää sisältöä myös yksinpelaajille. Tehtävät ovat perinteistä laatua. Sankarit ramppaavat viemäreissä, muiluttavat rottamiehiä ja kapinallisia, keräävät sieniä ja toimittavat kauppiaille tavaroita. Myös monet luolastoista voi puhdistaa yksin. Urakkaa helpottamaan tasolla 16 mukaan tulee tekoälyn ohjaama apuri.

Tason 15 jälkeen voi tehdä ja jakaa omia seikkailujaan Foundry-työkalulla. Erilaisia tehtäviä on tarjolla jo tässä vaiheessa satoja, niin sooloilijoille kuin ryhmillekin. Tehtävien suorittaminen ja hirviöiden viipaloiminen palkitaan kokemuspisteillä ja roinalla. Foundry-tehtävien laatu vaihtelee umpisurkeasta erittäin hyvään, yleensä pahimmat pökäleet pystyy välttämään uskomalla muiden pelaajien antamia arvosanoja. Vinkki: yksi tähti ei tarkoita ykkösluokan laatua.

Alkupään tasot kertyvät nopeasti, mutta tasolle 60 nouseminen vaatii jo huomattavaa urakointia. Aluksi naurettavan helpolta tuntuva taistelu ja tehtävät myös vaikeutuvat nopeasti. Huomasin sen karvaasti tasolla 32, kun astelin Lair of the Mad Dragon -luolastoon ja sain kuonooni niin että haltiakorvat tutisivat.

Neverwinterin taistelu on kiivastempoista ja toiminnallista. Hyökkäykset joutuu tähtäämään hiirellä, hengissä selviäminen vaatii väistelyä. Kokemustasojen karttuessa hahmot keräävät uusia kykyjä, mutta wowimaiselle kymmenien nappien käytölle ei ole onneksi tarvetta. Hyökkääminen hoidetaan hiiren napeilla ja noin puolen tusinan näppäinkomennon avulla. Taistelu muistuttaa hieman Dragon Agea: perushyökkäyksiä voi paukutella huoletta jatkuvalla syötöllä, mutta encounter- ja daily-erikoishyökkäykset vaativat pidemmän latausajan.

Ilmainen lounas on myytti

Neverwinter on monessa mielessä asiallinen mörppi. Tuotantoarvot ovat kohdallaan, tekemistä riittää ja sujuva taistelujärjestelmä nousee selvästi keskivertomörppien yläpuolelle. Pelaajien välinen taistelu (PVP) on vielä lapsenkengissä, mutta 5 vs. 5 -areenaväännöt ovat jo tässä vaiheessa yllättävän nautinnollisia. Kaiken uhkaa romuttaa pelin sekava, heikosti toimiva mikromaksumalli.

Neverwinterissä käytetään kolmenlaista valuuttaa. Tehtävistä ja esineiden myynnistä npc-hahmoille saa kultaa, jolla voi ostaa standardilaatuista tavaraa ja terveyspulloja. Oikealla rahalla voi puolestaan hankkia Zen-pisteitä, joilla voi ostaa muun muassa ratsuja ja astraalitimantteja. Timantit ovat Neverwinterin talouden kivijalka: huutokauppa pyörii timanttien varassa, pelin parhaat varusteet maksavat timantteja. Lisäksi timantteja voi muuttaa Zen-valuutaksi ja päinvastoin.

Neverwinter ei pakota maksamaan mistään, mutta käytännössä kaikki maksaa. Haluatko pyyhkiä kykypuusi ja asetella kykypisteesi uudelleen? Maksa kuusi dollaria. Tarvitsetko hahmollesi lisää repputilaa? Sijoita kymmenen taalaa uuteen kassiin. Kiinnostaako ratsastus? Pulita 40 dollaria hevosesta. Putosiko luolastosta harvinainen arkku, joka on lukittu? Osta oikealla rahalla avain.

World of Tanks on näyttänyt pc-pelaajille, että mikromaksukonsepti voi toimia erinomaisesti. Tankkisodan tunnelmasta pystyy nauttimaan ilmaiseksi eikä rahastus tunnu rahastukselta. Jos haluaa kiivetä tankkipuun korkeimmalle oksalle, kannattaa suosiolla raottaa kukkaroaan, sillä oikea raha säästää ennen kaikkea pelaajan aikaa. Cryptic ei tätä ole oivaltanut.

Bugeja ja hyväksikäyttöä

Neverwinterin alkutaival on ollut muutenkin ohdakkeinen. Mörppi on vielä täynnä porsaanreikiä ja bugeja, joita huijarit ovat hyödyntäneet armotta. Betan alusta saakka pelaajat ovat esimerkiksi voineet nostaa hahmonsa tasolle 60 jakamalla tehtävää, jonka pystyy palauttamaan uudestaan ja uudestaan. Eri hahmojen kyvyissä on myös bugeja, ja tietyillä kyvyillä on voinut tappaa ihmisvastustajat yhdellä iskulla.

Ongelmista karmein paljastui kuitenkin toukokuun puolivälissä. Neverwinterin huutokaupassa on nimittäin bugi, jonka ansiosta huutokaupan voittaja saa peliltä huutonsa verran rahaa. Tieto porsaanreiästä levisi kulovalkean tavoin,  ja pian huutokauppa oli täynnä miljardien timanttien arvoista tavaraa. Niistä saamillaan voitoilla pelaajat myllersivät oikean rahan vaihtopaikan, pelin sisäisen huutokaupan ja hankkivat hahmoilleen pelin parhaat tavarat. Huijarit saivat kenkää servereiltä, mutta Neverwinterin talous on tällä hetkellä täysin kuralla.

Tilanteen voisi korjata nollaamalla serverit ja niiden hahmot, mutta Cryptic tuskin uskaltaa tehdä näin rajuja toimenpiteitä. Yritys on myynyt Neverwinterin aloituspaketteja ja Zen-valuuttaa betan avaamisesta lähtien. Lukuisat pelaajat ovat sijoittaneet peliin jo tuntuvasti dollareita, eikä Cryptic halua suututtaa heitä.

Neverwinterissä on rutkasti potentiaalia, mutta mörpin vahvuudet uhkaavat hautautua ongelmien alle. Tärkeintä tässä vaiheessa olisi tilkitä pelin suurimmat bugit nopeasti, potkia huijarit ulos Neverwinteristä ja tasapainottaa pelin talous. Muussa tapauksessa me rehelliset, pelistä maksaneet pelaajat tunnemme itsemme täydellisiksi idiooteiksi ja poistumme takavasemmalle muiden pelien pariin.

Cryptic, aikanne käy vähiin. Mikä on seuraava siirtonne?

Markus Lukkarinen

Lisää aiheesta