Ninja Blade (Xbox 360) – Kolme miekkaa ja beibi

Ninja Bladessa ninjat hakkaavat mutantteja miekoilla. Muita kysymyksiä?

Maailmanlopun virus muuttaa tokiolaiset verenhimoisiksi mutanteiksi. Paikalle lähetetään pommikonelaivueen sijasta vain pieni taistelulajien erikoisjoukko, jolla on edessään pitkä ja hikinen yö.

Rämpytä kuin se olisi muodissa

Kun aloituksen aiheuttamasta tahattomasta hihityksestä pääsee yli, isketään sankarininja suoraan toiminnan keskelle. Samalla päästään heti käsiksi pelin perusluonteeseen, eli nykyään niin ihanan muodikkaaseen reaktionappulan rämpytykseen. Tasaisin väliajoin ruudulle ponnahtaa nappula, jota painamalla sankari viipaloi vastaan syöksyvän mutantin tai väistää varman kuoleman nopealla sivuaskeleella.

Ilmeisesti kyselytutkimuksen tulos reaktiorämpytyksen vanhenemisesta ei ole ehtinyt vielä ninjatiimille asti, sillä nappuloita hakataan usein ja hartaasti. Onneksi tilanne ei ole aivan katastrofaalinen, sillä Ninja Bladen reaktiokohdat ovat harvinaisen inhimillisiä. Vaikka nappulan kuva ilmestyykin ärsyttävästi aina samaan kohtaan, ei ajoituksen kanssa olla niin tarkkoja. Niinpä padin hakkaajalle jää yleensä hyvin aikaa miettiä, missäs päin se Y-nappi nyt oikein olikaan.

Toinen pelastava tekijä on anteeksiantava tallennuspaikkasysteemi. Jos sormi lipsahtaa väärälle painikkeelle, yleensä palaa vain rämpytyskohdan alkuun ilman sen suurempia menetyksiä. Parhaimmillaan pitemmät taiteilut on jopa pätkitty useampiin pieniin osuuksiin, jolloin virheen merkitys on minimaalinen. Lisähelpotuksena vaadittavat nappulat pysyvät aina samoina, eivätkä muutu uudelleenkelauksilla satunnaisesti erilaisiksi. Vaikeimmankin reaktiokohdan pääsee läpi ilman suurempaa tuskaa.

Nykyään saan reaktiokikkailusta vain näppylöitä, mutta Ninja Blade ei onnistunut nostamaan verenpainettani, vaan rämpytyksessä voi kerrankin ihailla tyylikkään vauhdikkaita liikkeitä pelkän yhden pisteen herkeämättömän tuijottamisen sijasta. Juuri näin reaktio-osuudet pitää tehdä.

Iso osa pelistä kuluu reaktio-osuuksissa, mutta välillä päästään mättämään miekalla ja juoksemaan pitkin seiniä. Tavallisia rivihirviöitä mätetään vähän, ja taistelu keskittyy erilaisten jättikokoisten pomohirviöiden kellistämiseen. Kohtaamiset eivät pääty vain yhteen rysäykseen, vaan sankari taittaa peistä kunkin otuksen kanssa useaan otteeseen, väsyttäen kohdetta, ajaen takaa ja välillä paeten itse tuli hännän alla.

Kokonaisuutta ei voi haukkua vaikeaksi vaan pääpaino on vauhdikkaan elokuvamaisella menolla. Haaste on sopiva ja osa huvista tulee oikean aseen valinnasta. Miekkojen välillä vaihtaminen onnistuu sulavasti lennossa, joten iskusarjan voi aloittaa isolla kahden käden aseella ja lopettaa kevyemmällä peruskatanalla. Lisäksi arsenaaliin kuuluu erilaisia tehosteita kylvävä heittoase, mutta se on käytössä turhan kankea. Hahmo pysähtyy ärsyttävästi aina tähtäyksen ajaksi, jolloin lätty lätisee helposti etenkin pomotaisteluissa. Moinen ei sovi pelin muuten vauhdikkaaseen henkeen.

Ninja Blade -reaktiorämpytysmässäily on tehty hyvin, mutta nappihakkauskohtauksia on todella, todella paljon. Näyttävä ulosanti ja vaihtelevat pomotaistelut pitävät mielenkiintoa yllä, mutta vain parin elementin varaan rakennetussa mätössä iskee helposti vauhtisokeus. Terä puree parhaiten pienissä otoksissa.

80