Offworld Trading Company - Marsin mogulit

Iske sinne missä se tuntuu! Vastustaja pysäyttää ruoka- ja polttoainetuotannon räjäyttämällä niiden tarvitsemat vesipumput.

Jos M.U.L.E. tehtäisiin tänään, sen nimi olisi Offworld Trading Company.

Civilization IV:n pääsuunnittelijan Soren Johnsonin lapsuuden suosikkipelejä olivat kaksi taloussimulaatioklassikkoa: Raildroad Tycoon ja M.U.L.E. Hän halusi siirtää kokemuksensa nykyaikaan, ja siitä syntyi tuotantopeli Offworld Trading Company.

Offworld Trading Company jopa noudattaa EA:n alkuperäisideaa, jossa tarina sijoittuu Marsiin. Kyse ei ole hiilikopiosta, vaan modernisoidusta ja alkuperäistä monipuolisemmasta pelistä, mikä on aina toimiva lähtökohta.

Kunnia esikuvalle.

Avaruuden kauppamiehet

Maassa tapahtuneen katastrofin jälkeen yhtiöt kamppailevat Marsin herruudesta. Marsissa menestyäkseen firma ei tarvitse palavereja ja organisaatiouudistuksia, vaan perustarvikkeita kuten vettä, energiaa ja rautaa. Ne jalostetaan teräkseksi, lasiksi tai vaikka ruoaksi. Mitä paremmin yhtiöllä menee, sitä kalliimpia sen osakkeet ovat. Tavoitteena on ostaa kilpailijat pois ja jäädä yksin Marsin valtiaaksi.

Osa säännöistä napataan suoraan M.U.L.E:sta. Jos esimerkiksi rakentaa samoja tuotantolaitoksia kuten aurinkopaneeleja tai kasvihuoneita vierekkäin, niiden tuottavuus paranee. Markkinoilla myös vallitsee kysynnän ja tarjonnan laki. Ylituotanto laskee hintoja rajusti ja jonkun avain raaka-aineen puute voi pysäyttää pelin etenemisen. Pelissä on paha edetä, jos tarvitsee lasia, mutta ei tuota sitä itse, eikä ole varaa ostaa markkinoiltakaan.

Eri yritykset toimivat vähän eri säännöillä, mikä vaikuttaa suoraan pelitapahtumiin. Yoshimi Roboticsin yksiköt kulkevat sähköllä polttoaineen sijaan, robotit laajentavat tukikohtaansa elektroniikalla lasin sijaan ja saavat muita yhtiöitä paremman tuotantobonuksen vierekkäisistä rakennuksista. Kilpailijoiden kannattaa siis pysäyttää Roboticsin sähköntuotanto ja/tai hyödyntää suurempaa sähkön- ja elektroniikan kysyntää omassa tuotannossaan.

Pelaajien välillä on runsaasti vuorovaikutusta, vaikka firmat taistelevat vain pörssissä. Vastustajan tuotantolaitoksia voi suoraan sabotoida, rakennuksia räjäyttää, masinoida lakkoja, manipuloida hintoja ja muuta mukavaa, mutta hienovaraisempiakin tapoja on.

Menestyksen avain on vastustajan tekemisten seuraaminen ja ennustaminen, mistä Dani Bunten olisi todennäköisesti pitänyt. Jos pelissä tuotetaan liikaa vettä, voi omat vesipumput skipata kokonaan ja alkaa rakentaa vettä hyödyntäviä jatkojalostuslaitoksia, kuten kasvihuoneita. Rakennuspaikat ovat rajalliset, joten kaikkia asioita ei pysty tuottamaan itse vaan on osattava ostaa ja myydä resursseja muilta oikeaan aikaan.

Mukana useita pelivaihtoehtoja kampanjamoodista yksittäisiin peleihin, mutta Offworld Trading Company on sielultaan ennen kaikkea moninpeli. Yksittäiset matsit ovat suhteellisen nopeita. Yleensä peli on ohi noin parissakymmenessä minuutissa ja ratkennut vielä vähän aikaisemmin. Rytmi on erinomaisen toimiva, sillä päätökset on tehtävä nopeasti ja otteluissa erottuu silti taktiikoiltaan alku-, keski- ja loppupeli.

Mukana on M.U.L.E:sta tutut satunnaistapahtumat. Auringon soihtu tuplaa hetkeksi aurinkopaneelien tehot. Olen tietenkin panostanut maa- ja tuulivoimaan.

Tunkekaa innovaatiot tehtaisiinne

Tyypillisessä matsissa jokainen koittaa kilpaa haalia itselleen kartan avainresurssit alkupelissä. Pulaa voi olla hiilestä, vedestä tai raudasta. Alkupelin jälkeen valitaan muutama resurssi, joihin yhtiö panostaa, ja tuetaan niiden tuotantoa tutkimusosaston keksinnöillä.

Vaihtoehtoisesti voi yrittää rynniä suoraan loppupeliin ja päivittää tukikohta mahdollisimman nopeasti, jolloin taktiikoita on muutama. Laukaisualustan rakennettuaan voi myydä kalliilla ruokaa ja happea asteroidivyöhykkeen pakolaisille. Vaihtoehtoisesti voi panostaa siirtokunnan palveluihin ja pystyttää viihdekuplia, joiden virtuaalitodellisuuden marsilaiset voivat paeta. Varsinkin rakettitaktiikka on suosittu, koska se on tehokas ja esitellään erinomaisissa tutoriaalipeleissä.

Kaikki päätöksiin vaikuttava data on selvästi ruudulla nähtävissä ja ratkaisut ovat loogisia. Nyt porukka tuntuu käyvän sutena heikoimman kimppuun ja jatkavan siitä seuraavaan ilman suurempaa vuorovaikutusta. Ehkä juuri siksi moninpelikokemus jää makuuni vähän kliiniseksi. Veikkaan, että peli toimisi paremmin kaveriporukan kanssa laneilla tai puheyhteyden päässä.

Toinen syy olen minä. En ole pelannut vielä läheskään riittävästi. Offworld Trading Company on pelejä, jotka muuttuvat sitä kiinnostavammiksi, mitä paremmin osaa. Vaikka tutoriaaliosuudet ja yksinpelivaihtoehdot ovat kattavat, pelin sielu on nettipelissä. Siellä pärjätäkseen pitää hallita tuotantoketjut raaka-aineista lopputuotteisiin, muistaa firmojen ominaisuudet ja vielä reagoidakin niihin.

Offworld Trading Company kaipaisi vähän glitteriä karun tuotantotalousrunkonsa päälle. Peli kaipaisi samaa kepeyttä ja tarinallisuutta kuin firmojen sarjakuvamaiset valintaruudut ja alkuvalikon pianokappale lupaavat. Offworld Trading Company itsessään on erinomainen modernisointi M.U.L.E:sta. Peli kunnioittaa alkuperäistä, päivittää osan ideoista nykyaikaan ja lisää riittävästi omaa ansaitakseen paikkansa.

 

M.U.L.E

Arvosteltu: PC

Versio: 1.2.13360

Suositus: Quad-Core

3,2 GHz, 4 Gt, GTX 460/HD 7850

Testattu: i7 4,0 GHz, 16 Gt, GTX 970

Moninpeli: 2-4 netissä

Ikäraja: 7

3/5