Oni [3]

Erikoisliikkeet

Tässä ovat vain taisteluliikkeet tai liikkeet, joilla voi vahingoittaa. Tavallisia lyöntejä tai potkuja ei ole listattu (tai niiden hyppy-/kyykistymisversioita). Ensin liikkeen nimi, sitten tekotapa ja lopuksi vaikutus.

Jump Flip (kyykisty hypättäessä): kätevä pakenemisliike, huonompi taisteluliike. Voi koittaa hypätä vihollisten päälle, vaikka ei kyllä yleensä onnistu.

Slide (spurtin aikana paina kyykistymisnappia): kun vihollinen on maassa, mutta ei kuollut, tee tämä äkkiä. Vihollinen pystyy puolustautumaan tältä vain noustessa. Ninjat voivat torjua maassakin.

Throw (vihollisen vieressä + potku/lyönti): heiton tekemistä ei kannata ryhtyä sen enempää harkitsemaan, vaan sokeasti tehdä se, kun itse rynnii vihollisten päälle. Silloin onnistuu melkein aina.

Running Throw (juokse vihollista päin ja lähellä paina potkunappia): edellisen tempun useammin onnistuva serkku, joka on myös ihan kätevä.

Sledgehammer Heel (lyönti, lyönti, potku): hidas mutta tehokas. Tulee kuitenkin liian hitaaksi loppuvaiheessa.

Backbreaker (vihollisen takana eteenpäin + potku: tappava. Tätä pitää koittaa jokaiselle viholliselle, joka on selkä sinua päin. Hiipimällä pääsee helposti taakse.

Triple-Hit Haymaker (lyönti, lyönti, lyönti): korvaa Sledgehammer Heelin loppuvaiheessa. Kolmas isku kaataa lähes aina.

Spinning Sidekick (potku, potku, potku): hidas, mutta kunhan osuu, niin sattuu.

Willow Kick (taakse, eteen + potku): liikkeen tekeminen vaatii tarkkuutta (siis sormilla) ja yleensä sitä ei ehdi taistelun kiireessä tehdä. Hyvä liike kuitenkin onnistuessaan.

Devil Spin Kick (kyykkyyn, päästä irti ja nopeasti potku: onnistuu hyvin, kun hiipii. Hyökkää yleensä kaikkiin ympärillä oleviin.

Running Lariat (juostessa paina lyöntiä lähellä vihollista): omia suosikkejani, jota näkee joskus elokuvissa. Onnistuu lähinnä vahingossa.

Rising Fury Punch (kyykkyyn, päästä irti ja nopeasti lyönti): Devil Spin Kickin nyrkkivastine. Pätee samat säännöt kuin siihenkin.

Twister Kick (vasen/oikea, eteen + potku): väistö ja potku yhdessä. Tulee ehkä käytettyä vähän vähemmän, mutta hyödyllinen silti.

Aseet

Ensin aseen nimi, sitten tietoa. Tarkempia tietoja ei ole luetteloitu, koska se on tehty kattavasti pelin ohjekirjassa.

Campbell Equaliser Mk4: perusase, joka kannattaa vaihtaa heti johonkin parempaan. Voimakas rekyyli haittaa pahasti.

Hughes Black Adder SMG: pieni kantomatka ja rekyyli tekevät tästä lähinnä alkupään aseen. Loppupuolella ei kannata ottaa mukaan (erinomaisen tehokas ase kuitenkin ahtaissa tiloissa -mä).

Phase Stream Projector: tähtäimen puuttuminen tekee aseesta huonon pitkän matkan aseen. 300 ammuksen lipas voi kuulostaa isolta, mutta se hupenee nopeasti. PSP:ssä on myös kimpoamisefekti.

SML3 Plasma Rifle: plasmakivääri soveltuu pitkän matkan sotiin. Lähellä räjähdyksen aiheuttama roiske saattaa vahingoittaa (oma suosikkini: tehokas, vakaa ja riittävän iso lipas -mä).

SBG Man-Portable Mortar: Sinko voi kuulostaa hyvältä tappoaseelta, mutta kun viholliset hönkivät lähelle, ja tulitusnopeus on jotakuinkin hidas, siitä tulee turhaa painolastia.

VDG Pistol: Tainnutuspistooli voi olla vihollisilla erittäin tehokas, mutta muuten ase ei tee paljon vahinkoa ja sen kantomatka on pieni. Omien mieltymyksien mukaan.

Scram Cannon: Yksi parhaista. Sen lisäksi, että se voi osua moneen viholliseen samaan aikaan, se tekee myös erittäin paljon vahinkoa yhteen kohteeseen. Vaikka ohjukset tarvitsevatkin ison tilan kytkeytyäkseen ja jotkut ohjukset pamahtavat seiniin, SC on kuitenkin yksi parhaista aseista.

Mercury Bow: Omasta mielestäni pelin paras ase (samaa mieltä -mä). Plussana ovat muun muassa pitkä kantomatka, iso teho (suurin osa vihollisista yhdellä osumalla!) ja tarkka tähtäin. Miinuksina pieni lipas ja kammottavan hidas tulitusnopeus. Sniputtajan unelma, joka sopii myös pomojen tappamiseen (kun pomo on maassa, ammu). Ei kannata heittää pois vaikka ammukset olisivatkin loppu.

Screaming Cannon: Ampuu viheltäviä pölypilven tapaisia otuksia, jotka tappavat kaiken, mihin koskevat. Painajainen vihollisten käsissä, mutta ase tappaa myös vihollisia (ja myös kanuunaa käyttävän, jos ase syöstään hänen käsistään ja "pilvi" on lähellä).

Wave Motion Cannon: Tämän saa vain kahdessa kohdassa peliä. Vaikka ase onkin murhaavan tehokas, sen kanssa Konoko pystyy kävelemään vain hiipimisen nopeudella. Ampuu potkunapista kranaatteja.

Pomot

Barnabas, 1. erä: unohda pistoolisi (taistelu on heti kentän alussa) ja käy lähitaisteluun. Wave Motion Cannonia on turha poimia. Tippuu nopeasti kun vain jatkaa lähitaistelua. Ruumiit auttavat tavaroillaan.

Barnabas, 2. erä: Tässä vaiheessa sinulla pitäisi olla Mercury Bow (jos et ole heittänyt sitä pois), mutta se ei ole pakollinen. Käy taas lähitaisteluun ja kun saat Barnabaksen kaadettua, ammu häntä Bow'lla tai jollakin muulla (Bow tekee eniten vahinkoa).

Mukade: pelin inhottavin pomo. Mukade on ninja, joten hän on erittäin nopea. Tähän taisteluun tarvitaan paljon healthia ja Mercury Bow olisi myös hyvä olla mukana.

Muro, 1. erä: Ensimmäisessä taistelussa Muro on erittäin helppo. Ahdista hänet nurkkaan ja käytä Triple-Hit Haymakeria.

Griffin: Vaikka Griffin onkin vain hallusinaatio tässä taistelussa, hän on erittäin vaikea. Hän nimittäin kantaa VDG Pistolia ja mukana on kaksi SWAT-miestä. Helpoiten voittaa, kun ensin tappaa SWAT-miehet ja sitten Griffinin. Taistelu helpottuu pylväiden takana löytyvillä hypoilla ja näkymättömyydellä (antaa hyvä suojan Backbreakerille).

Konoko: joudut taistelemaan itseäsi vastaan. Konoko on nopea ja hyvä taistelemaan. Jos poimit VDG Pistolin Griffiniltä ja siinä on ammuksia, sitä on hyvä käyttää nyt (koska se on ainoa ase koko kentässä).

Muro, 2. erä, vaihtoehto 1: Jos et tappanut Griffiniä toiseksi viimeisessä kentässä, hän tulee auttamaan sinua miehineen ja Muro on normaali (tosin hänelläkin on kamuja). Sinun kannattaa keskittyä Muroon, kun Griffin miehineen tappaa muita. Mercury Bow auttaa tässäkin.

Muro, 2. erä, vaihtoehto 2: Jos tapoit Griffinin, joudut kohtaamaan Muron yksin, vaikka hän on myös yksin. Hän tosin on nyt iso mutantti. Ison kokonsa ansiosta häntä ei voi kaataa ja hänellä on tehokkaita hyökkäyksiä. Mercury Bow auttaa jotenkuten, joskin enemmän tarvitset onnea. Kun hän menee kyykkyyn, juokse poispäin. Taisteluun voit tarvita parikin yritystä...

Sekalaisia vinkkejä

Griffiniä ei kannata tappaa toiseksi viimeisessä kentässä (vrt. edellä mainitut Muro-taistelut).

Hiivi paljon. Viholliset eivät huomaa ja voit tehdä parempia yllätyshyökkäyksiä.

Tutki kaikki isojen koneiden takaosat tavaroitten takia. Samoin laatikoiden taka- ja yläosat ja kaikki muukin, joka on piilossa silmiltä.

Hypoja ei kannata käyttää täysissä voimissa. Vaikka tuloksena onkin lisää voimia ja kestoa, se on vain väliaikaista. Säästä hypoja parantamistarkoituksiin ja pomotaisteluihin.

Jos kuolleelta viholliselta tippui sama ase kuin sinulla on käytössä, poimi se katsoaksesi lippaassa jäljellä olevia ammuksia. Valitse aseeksi se, kummassa on enemmän ammuksia.

Ninjat kannattaa eliminoida nopeasti. Punaiset ninjat vaikkapa Mercury Bow'lla.

Jos vihollisella on suojakenttä, älä ammu sitä. Lähitaisteluiskut eivät kuluta suojaa ja kuoltuaan vihollinen tiputtaa täyden veroisen suojakentän (siis jos et ampunut).

Kun menet tarpeeksi lähelle jotakin estettä (esimerkiksi jättimäistä laatikkoa) ja kääntelet hiirtä, voit nähdä sen läpi. Hyvä keino tarkkailla vihollisia.

Lisää aiheesta