Operation Flashpoint: Dragon Rising

www.codemasters.com/flashpoint

Kuten kaikki seksuaalineutraalisti kasvatetut lapset tietävät, sotaleikkejä ei voi koskaan olla liikaa. Dragon Rising liittyy jalkaväkisimulaattoreiden harvaan klaaniin.

Operation Flashpoint on niitä pelejä, joissa tekijä ja julkaisija menevät helposti sekaisin. Bohemia Interactive loi Operation Flashpointin (Pelit 6/01, 95 p), joka on paras jalkaväkitoimintaan keskittynyt sotilassimulaattori. Vapauduttuaan Codemastersin julkaisusopimuksesta Bohemia teki samalla idealla ja uudella nimellä Armed Assaultin (Pelit 4/07, 88 p).

Codemastersille jäi käyttöön Flashpoint-nimi. Neljän vuoden kehitystyön jälkeen brittifirmassa uskotaan, että se on viimein valmis haastamaan Bohemian mestariteokset. Codemastersin tekemä Flashpoint: Dragon Rising on vain alkuperäisen henkinen jatko-osa, sillä kaikki pelimoottorista tekijätiimiin on täysin uutta.

Silti fiilis on sama, sillä jopa teknotrillerin juoni muistuttaa alkuperäistä. Suurvallat kinaavat Skiran luonnonvaroista, kunnes kiinalaiset tekevät maihinnousun venäläisten hallitsemalle saarelle. Umpiyllättävänä käänteenä venäläiset pyytävät amerikkalaiset apuun. Jenkit lähettävät paikalle USS Iwo Jima -lentotukialusosaston ja pataljoonan verran merijalkaväkeä. Tarkoituksena on estää uhkaavaa kriisiä muuttumasta ammuskeluksi, mikä ei tietenkään jalkaväkisimulaattorissa onnistu.

Ryhmähenki

Pelisuunnittelija Clive Lindop aloittaa lupaavasti sotasimulaattorin pohjustuksen: "Nykypelit tuppaavat olemaan aina vain yksinkertaisempia, nopeammin omaksuttavia ja helpompia. Flashpoint taistelee sitä ajattelua vastaan, sillä Dragon Rising on sotilassimulaattori. Olemme tehneet töitä neljä vuotta, joten haluamme ihmisten pelaavan sitä vähintään yhtä kauan."

Pelin ikää lisää tehtäväeditori, jolla pelaajat voivat tehdä omia yksinpeli- ja moninpelikampanjoitaan kaikkien käyttöön. Työkalut ovat käytännössä samat kuin millä itse pelikin tehtiin, joten kaiken muokkaaminen kalustosta tekoälyn käyttäytymiseen onnistuu.

Tosin ominaisuus on mukana vain PC:llä, mutta muuten konsoliversioiden vakuutetaan olevan identtisiä: "Vuonna 2009 ei ole enää mitään syytä tehdä monialustapeleissä kompromisseja. PC-, Xbox 360- ja PS3-versiot näyttävät samalta ja toimivat samoin. Kontrolleissa on tietenkin eniten hienosäätöä, mutta ei PC-näppäimistö tarkoita, että meidän pitäisi käyttää jokaista nappia. Jostain syystä pelintekijät kuvittelevat usein, että konsolipelaajat ovat tyhmempiä kuin PC-pelaajat. Konevalinnassa kysymys on taloudellisesta ratkaisusta eikä älykkyystestistä. Pelintekijän näkökulmasta kysymys on pikemminkin siitä, sijoittaako pelaaja rahansa koneeseen vai peleihin."

Dragon Rising hakee innoituksensa sotaelokuvista ja varsinkin HBO:n Generation Kill (2008) -minisarjasta. Näkökulmana on yhden ihmisen kohtalo, mies pelkäämässä sodan kauhuja vain osana koneistoa, jossa tykistö, tankit ja taisteluhelikopterit iskevät kaukaa rynnäkkökiväärin tavoittamattomista. Toiminnan keskiössä on merijalkaväen pienin taktinen yksikkö, neljän hengen tuliryhmä. Mehukkaan kuuloisena ideana koko yksinpelikampanjan voi vetää läpi nelistään yhteistyössä kaveriporukan kanssa.

Pelaajaa ei heitetä kylmiltään pedon kitaan, sillä kampanja käy taistelijan peruskoulutuksen pikakurssista. Alussa soditaan tekoälyn komennossa ja saadaan lisää vastuuta, kun on nähty, miten kussakin tilanteessa yleensä toimitaan. Moninpelissä pelikokemus määrää arvoasteikon, ellei skenaariontekijä halua erikseen pakottaa pelaajia tiettyihin rooleihin.

Ryhmän- ja joukkueenjohtajien käskyt toimivat PC:llä pikanäppäimistä ja konsoleilla arvotaan tilanteen mukaiset todennäköisimmät vaihtoehdot. Jos osoittaa etumaastoa, kone ehdottaa suojatulen ampumista suuntaan, etenemistä paikkaan tai määrää suunnan tärkeimmäksi ampumasektoriksi, jolloin miehet havaitsevat käytännössä kaikki suunnasta lähestyvät uhat.

Parempi kuin aito

Codemastersilla on tutkittu Arma-sarjaa tarkkaan, sillä hypepuheissa keskitytään kilpailijan pahimpiin heikkouksiin. Dragon Risingin tekoälyn vakuutetaan toimivan inhimillisesti, jopa vetäytyvän toivottamaksi näkemissään tilanteissa. Vetäytymisen lisäksi se voi tehdä suoranaisia virheitä, esimerkiksi ajaa panssarivaunulla liian eteen, jos se arvioi väärin PST-aseistuksen. Kone ei myöskään ammu puskien tai aitojen läpi, vaan tekoälyukoillekin lasketaan todellinen näkyvyys.

Tekoälyn käytös perustuu valmiiksi skriptattuun toimintaan eli niin sanottuun pelikirjaan. Tekoälyjoukoille on määritelty valmiita toimintavaihtoehtoja tiettyihin tilanteisiin. Mukana on oikeista jalkaväkitaktiikoista napattua koukkausta, vetäytymistä, pihtiliikettä, motittamista, alasinta ja vasaraa. Tekoäly toimii inttioppien mukaisesti karsien vaihtoehdoista huonoja pois. Lopulta jäljelle jää yksi: jos et tiedä mitä tehdä, koukkaa. Jos et tiedä mistä, oikealta.

Tosin esitellyssä alpha-versiossa (ensimmäinen pelattava versio pelistä) tekoälyn dynaaminen toimivuus oli vielä sanahelinää. Taistelun aikana helikopteri laskeutui keskelle kiivainta tulitaistelua. Virallinen selitys kuului, että kone erehtyi rintamalinjan sijainnista ja laskeutui evakuoimaan haavoittuneen asetoverin.

Sota tappaa

Dragon Risingissa ei toivuta huohottamalla, vaan yleensä taistelu päättyy jo ensimmäiseen osumaan, joten pelaajakin yritetään saada kunnioittamaan vihollista ja heittäytymään ajoissa suojaan. Äänimaailma tukee ideaa. Omien ja kiinalaisten aseet tunnistaa jo äänestä. Kullakin konekiväärillä on persoonallinen rytminsä. Saman aseen laukauksen ääni on erilainen, jos sen kuulee piipun tai perän suunnasta.

Ajoneuvojen vauriomallinnus ei perustu pelkkään osumapistesysteemin, jossa riittävästi käsikranaatteja heittelemällä saa tuhottua vaikka T-72:n. Dragon Risingissa huomioidaan mitä ammutaan, mihin osutaan ja millä vehkeellä. Ammuksille lasketaan läpäisy eivätkä kimmokkeet ole pelkkää animaatiota. KK-sarja miehistönkuljetusvaunun kylkeen saattaa kääntyä vaunun kyljestä suoraan vieressä makaavan ryhmän niskaan. Aseiden läpäisykyky huomioidaan myös maastossa, joten henkilöautot ja pensaat paljastuvat nopeasti pelkäksi näkösuojaksi.

Jalkaväkimies on taistelukelvoton, napsahti luoti käsivarteen tai päähän, mutta ajoneuvojen vahinkomallinnus menee tarkempiin yksityiskohtiin. Osuma saattaa tuhota vain osan järjestelmistä. Helikopterista pyrstöroottori vaurioituu haitaten helikopterin lentämistä ja pakottaa koneen vetäytymään. Tankista saattaa hajota tähtäinjärjestelmät tai telapyörästö. Laitteen kuntoa joutuu vain arvailemaan, jolloin jo tuhottu tankki kerää osumia, jos se näyttää päällisin puolin toimintakykyiseltä.

Tehtävästä riippuen käytössä on epäreilua tulta tykistöstä lentokoneiden laserohjuksiin. Tulituki vaihtelee tehtäväkohtaisesti, mutta yleensä käytössä on ainakin pari korohorokeskitystä tehtävänannossa määriteltyihin maaleihin. Pieneen tiedustelutehtävään voi olla alistettuna esimerkiksi yksi ainoa tuli-isku, jossa neljä putkea ampuu neljä ammusta.

Suuremmissa operaatioissa on varaa ampua ensin tähtäyslaukaus, korjata maaliarvoja osuman perusteella ja aloittaa keskitys vasta sitten. Tosin vihollinen heittäytyy suojaan jo ensimmäisestä vihellyksestä, joten tähtäily saattaa syödä iskun tehoa. Tykistöammukset vaihtelevat vetäytymistä suojaavasta savusta sirpalekranaatteihin ja erilaisiin siroteammuksiin. Maasto vieläpä tuhoutuu tulituksessa. Rakennuksen vauriot vaihtelevat sen mukaan, onko siihen osunut 120 millimetrin kranaatinheittimen ammus vai 500-kiloinen sirpalepommi.

Pelkkää puhetta

Dragon Risingista demottiin lyhyesti vain jalkaväkitoimintaa, ja esimerkiksi miehistönkuljetusvaunuilla, helikoptereilla ja tankeilla huristelua ei edes näytetty. Kaiken pelissä esiintyvän kaluston pitäisi olla myös pelaajien ohjattavissa. Tarkkuus vastaa kuitenkin alkuperäistä Flashpointia, joten simulaatiomaisuus koskee vain jalkaväkeä. Ajoneuvojen käyttäytyminen on vauriomallinnusta lukuun ottamatta varsin suurpiirteistä.

Codemasters tuntuu oivaltaneen, mihin Flashpointin suosio perustuu. Dragon Risingin kehutaan nimenomaan keskittyvän jalkaväkitoimintaan ja nettimoninpeliyhteisöön, jonka toimivuutta täysverinen tehtäväeditori tukee.

Lindop ei edes pelkää Bohemian Arma-sarjan aiheuttamaa kilpailua vaan naurahtaa epäilijälle: "Jos sotilassimulaattoreita on ilmestynyt tasan yksi melkein kymmenen vuotta sitten, plus Bohemian uusi peli, niin jotenkin tuntuu, että markkinoilla olisi vielä tilaa Dragon Risingillekin."

Arvostelu on luettavissa www.pelit.fi:ssä 5.5.2009.

Lisää aiheesta

  • Shogun 2: Total War

    Hjalliksen Diili ei ollut kaikkien aikojen työhönottohaastattelu. Se käytiin jo 1600-luvun Japanissa, jossa pyrittiin shoguniksi shogunin paikalle.

    Total War palaa Japaniin Shogun 2:ssa ja tuntuu tiukan teemansa ansiosta sarjan alkuaikojen erinomaiselta strategiapeliltä. Armeijan lisäksi…
  • Killzone 3

    www.killzone.com

    Helghast sai viimeksi ISA:n kädestä, mutta helghastilaiset tuntuvat olevan harvinaisen kovapäistä porukkaa, sillä scifisota jatkuu entistä rankempana Killzone 3:ssa.

    Killzonen avaruustaistelu jatkuu, vaikka Helghastin häikäilemätön diktaattori Visari ei enää väpätä.…
  • LittleBigPlanet 2

    Kun näytin LittleBigPlanetia kaverilleni, mies nauroi ensin hahmon nimelle, kunnes pääsi peliin käsiksi. Ääni loppui mutta hymy ei hyytynyt.

    Jo perinteet velvoittavat, että konsoli tarvitsee maskotikseen tasoloikkahahmon. PS3:lla roolin sai sympaattisen valloittava säkkipoika, jonka…