Vietin koko viikon San Franciscon Game Developers Conferencessa. Tällaiset terveiset twiittasin maailmalle.
Maanantai
Matkajännitystä ilmassa!
Matkalla San Franciscon Game Developers Conferenceen. Keittoakin on jo otettu pahimpaan matkajännitykseen! pic.twitter.com/e1LXzovxd6
— Tuomas Honkala (@TuomasHonkala) 2. maaliskuuta 2015
Tiistai
Kaikkea sitä joutuu pelien takia kestämään:
San Franciscossa viime yönä 7 C lämmintä. Siltä se tuntui myös huoneessa: nukuin merinovillakerrastossa ja villasukat jalassa = Kalifornia.
— Tuomas Honkala (@TuomasHonkala) 4. maaliskuuta 2015
Ai miksikö pakkasin villakerraston mukaan Kaliforniaan? Olen palellut kaupungin hotellihuoneissa ennenkin... Ilmastointi pelaa, lämmitys ei.
— Tuomas Honkala (@TuomasHonkala) 4. maaliskuuta 2015
En kuitenkaan palellut turhaan.
Hyvältä vaikuttaa tän vuoden GDC:n ohjelma. Erikoisuus: Ihan sikana Ubisoftin sponssaamia luentoja Far Cry 4:n ja AC: Unityn teknologioista.
— Tuomas Honkala (@TuomasHonkala) 4. maaliskuuta 2015
DeNA on "Japanin Electronic Arts", ainakin liikevoitossa mitattuna.
Japani on suurempi mikromaksumarkkina kuin länsimaat yhteensä, sanoo DeNA:n Barry Dorf. Kiinan odotetaan ohittavan länsimaat IAP:ssä pian.
— Tuomas Honkala (@TuomasHonkala) 4. maaliskuuta 2015
Yhteenveto.
GDC eka päivä takana. Hauskin luento: fanservice peleissä. Sexy time! Tulipa muuten käveltyä: mittariin 14305 askelta pic.twitter.com/xJDRlx9ok0
— Tuomas Honkala (@TuomasHonkala) 4. maaliskuuta 2015
Keskiviikko
Historiaa.
Tajunnanräjäyttävän hienoa settiä Video Game History Museumilla. Kuvassa v1971 Computer Space -peliautomaatti. #pelit pic.twitter.com/HRNWWLKZUR
— Tuomas Honkala (@TuomasHonkala) 4. maaliskuuta 2015
Aikamatka 1970-luvulle jatkuu. Pong-arcade. #pelit pic.twitter.com/fDqpn7FpXx
— Tuomas Honkala (@TuomasHonkala) 4. maaliskuuta 2015
Tunnista peli. Vaikeusaste: helppo. #pelit pic.twitter.com/9RCoinuOm6
— Tuomas Honkala (@TuomasHonkala) 4. maaliskuuta 2015
Voisiko Atari 800 -kotimikro olla oikea Minulle? Voisin pelata, arkistoida jääkaappini sisältöä, säveltää musiikkia.. pic.twitter.com/3QX68N6Czl
— Tuomas Honkala (@TuomasHonkala) 4. maaliskuuta 2015
Makein. Takki. Ikinä. pic.twitter.com/IdmM4e1wqJ
— Tuomas Honkala (@TuomasHonkala) 5. maaliskuuta 2015
Tässä paidassa on sanomaa, josta me kaikki voisimme ottaa oppia. #pelit #retrogames #atari pic.twitter.com/Ow9qqj3IxL
— Tuomas Honkala (@TuomasHonkala) 5. maaliskuuta 2015
Star Controlin tekijöiden lupaus.
Paul Reichen & Fred Fordin lupaus: jos heidän lastenpelibisneksensä vielä karahtavat karille niin he tekevät Star Controlille jatkoa! #pelit
— Tuomas Honkala (@TuomasHonkala) 5. maaliskuuta 2015
Askelia.
Askelmittarissa tänään: 14 144. GDC:ssä tulee käveltyä yllättävän paljon, kun konferenssi on levällään 3:ssa eri korttelissa (+lähihotellit)
— Tuomas Honkala (@TuomasHonkala) 5. maaliskuuta 2015
Torstai
Howard Warshaw teki tiliä E.T.-menneisyydestään.
Atarin parjatun E.T.-pelin luoja Howard Warshaw: ei maailman huonoin, vaan maailman paras 5vkossa devattu Atari-peli pic.twitter.com/KUTZVJMVcq
— Tuomas Honkala (@TuomasHonkala) 5. maaliskuuta 2015
Howard Warshaw E.T.-pelistään: on OK, jos pelaaja turhautuu, mutta ei ole OK, jos pelaaja ei ymmärrä tavoitteitaan. pic.twitter.com/k4zOHV4NU1
— Tuomas Honkala (@TuomasHonkala) 5. maaliskuuta 2015
Virtuaalitodellisuuden lumoissa.
GDC-torstai takana. Kohokohdat löytyivät virtuaalitodellisuudesta: Pollen Oculuksella ja London Heist Sonyn Morpheuksella olivat seksivau!
— Tuomas Honkala (@TuomasHonkala) 6. maaliskuuta 2015
Perjantai
Loomin luoja haaveilee jatko-osasta. Hänellä on kolme sopivaa seikkailupelifirmaa mielessä.
Loomin luoja prof. Brian Moriarty katuu, ettei tehnyt Loomille jatkoa. "Telltale, Double Fine, Wadjet Eye...call me!" pic.twitter.com/AK5BfUDKzd
— Tuomas Honkala (@TuomasHonkala) 6. maaliskuuta 2015
Rajanveto peer-to-peer-moninpelaamisen ja dedikoitujen servereiden välillä ei ole niin selvä kuin maallikkonäkökulmasta voisi tuntua.
GDC päättyi Destinyn moninpeliarkkitehtuuriin. Kiehtovaa! Toinen jalka peer-to-peerissä (physics), toinen serveripilvessä ("critical path").
— Tuomas Honkala (@TuomasHonkala) 7. maaliskuuta 2015
Kirsikkana kakun päällä.
Illan jälkiruoka oli jopa amer. mittapuulla absurdi. Neljän "snack sized" minijälkkärin lautasessa ei ollut mitään "snack sized". >2000 kcal
— Tuomas Honkala (@TuomasHonkala) 7. maaliskuuta 2015
Game Developers Conference vuosimallia 2015 on päättynyt. Sanoisin, että se oli paras pelinkehittäjien konferenssi vuosikausiin.