Planescape: Torment [6]

Näin parannat Morten ja Dak'konin: Kysy Gracelta Mortesta ja hän kertoo Morten kummallisesta Baatorian Hajusta. Sen jälkeen on aika jutella Morten kanssa. Paapattelun lomassa ilmenee, että edellinen inkarnaatiosi vapautti Morten Pillar of Skull -kasasta. Kysy vielä Mortelta, miksi hän on pysynyt mukanasi kaikki nämä vuodet. Ansaitset näin yhteensä 46000 kokemuspistettä ja Morte saa +2 Str,+2 Dex ja +2 Con.

Kysy nyt Dak'konilta, josko hän voisi opettaa sinulle Way of Zerthimonin. Nyt pystyt käyttämään hänen inventaarioruudussa sijaitsevaa Unbroken Circle of Zerhimonia. Lopuksi ansaitset yhteensä 46300 kokemuspistettä ja erilaisia loitsuja, sekä Dak'kon paranee samaan tapaan kuin Mortekin. Huomaa, että jotta pystyisit oppimaan viimeisen kahdeksannen Zerthimonin opin, sinulla täytyy olla älykkyys ja viisaus melko korkea (noin 19 kummatkin).

Curst Gone -kartassa ei kannata hypätä suoraan portaaliin, vaan suunnata jonnekin pohjoislänteen, jossa sinua odottaa iloisesti Fiend from Moridor's Box. Jollet suorittanut Marilta saamaasi laatikon jakamistehtävää loppuun, niin paholainen ei ole täällä Curstissa. Helpoin tapa paholaisen teurastamisessa on loitsia ensiksi Annahiin loitsut, kuten Zerthimon Focus ja Power of One, jotta hän saa tehtyä Hide in Shadowsissa tarpeeksi vauriota. Voit myös yksinkertaisesti hyökätä suoraan kaikilla hahmoillasi ja vetäytyä nuolemaan haavojasi pelokkaasti, torkahtaa ja taas jatkaa taistelua. Ansaitset sen taposta muhkeat 500 000 kokemuspistettä sekä voimakkaan taikasormuksen.

Paholaisen jälkeen saavut Carceriin, jossa kannattanee kipaista entisessä varastotalossa, sillä voit löytää rakennuksesta mukavan toivomiskäärön. Se sijaitsee hieman alas ja vasemmalle ovesta.

Regret of Fortressissa kysy Hyvältä Inkarnaatiolta Ensimmäisestä Inkarnaatiosta. Voita hänet puolellesi ja saat 32000 kokemuspistettä sekä +1 viisauteen. Nyt voit käyttää Bronze Sphereä ansaitaksesi kaksi miljoonaa kokemuspistettä sekä Symbol of Tormentin.

Käyttääksesi PlaneScapen mahtavinta loitsua eli Celestial Hostia, joudut ensiksi herättämään kuolleista esimerkiksi Annahin aivan pelin loppumetreillä. Heitä Celestial Host Annahiin äläkä loppuviholliseen, koska sen taian sietokyky estää loitsua toimimasta. Loitsu kuitenkin kohdistuu loppuviholliseen ja voit ihastella hilpeänä Upper Planesien mahtavuutta.

Baldur's Gaten rungolle rakentunut hieno, tunnelmallinen ja etenkin erilainen peli tuntuu ottaneen ison osan pelaajia oitis omakseen. Alkuun pääsee, kunhan ottaa seuraavista vihjeistä vaarin.

Kun aloitat pelin ja sijoitat kykypisteitä, kannattaa miettiä, suuntautuako taistelijaksi, varkaaksi vai maagiksi. Sijoita taistelijalla voima maksimin pintaan ja loput ruumiinrakenteeseen ja/tai näppäryyteen. Varkaalla kannattaa sijoittaa suurin osa näppäryyteen ja loput mihin haluaa. Maagi puolestaan laittaa pisteet älykkyyteen ja viisauteen.

Mutta heti alussa Nimetön ei olekaan varas tai maagi vaan taistelija. Hänen pitää käydä erikseen kouluttautumassa varkaaksi tai maagiksi. Varkaan uralle pääsee, kun Ruumishuoneelta poistumisen jälkeen menee ihan vasemmassa reunassa olevaan Ragpicker's Squareen. Tuloaukosta vähän alaspäin on itsekseen höpisevä heppu, jonka kanssa puhumalla hän paljastuu palkattavaksi varkaaksi. Palkkaa hänet 100 kuparikolikolla opettamaan sinut varkaaksi.

Maagiksi haikailevat eivät Ragpicker's Squarelle tullessaan puhu palkattavalle varkaalle, vaan kävelevät länteen päin. Mene ensin Old Mebbethin, eli midwifen, taloon ja kysy häneltä onko hän noita. Puhu Mebbethin kanssa ja pyydä häntä opettamaan sinulle Taiteen salat. Mebbeth haluaa jotain vastapalvelukseksi, joten sinun pitää saada jostain marjoja hänelle. Mene torille (yksi ruutu itään ja yksi etelään).

Puhu marjakauppiaalle ja kysy, onko hänellä sitä mitä Mebbeth tarvitsee. Kun hän vastaa kielteisesti ja pyytää etsimään puutarhurin, mene itään yksi ruutu. Smoldering Corpse Barin yläpuolella on puille pölisevä tyyppi. Puhu hänelle marjasta ja kun tulee vaihtoehto, jolla voit ajatella marjan kasvamaan, valitse se. Kun marja kasvaa kädessäsi, mene Mebbethin luo takaisin. Puhu marjasta ja hän käskee sinun ajatella se irti. Tee näin, niin se irtoaa kädestäsi.

Mebbeth pyytää kuitenkin lisää palveluksia. Sinun pitää hakea hänen vaatteensa pesusta, joten mene takaisin torille ja puhu sieltä löytyvälle vaatteiden myyjälle. Hän hakee sinulle ne ja voit palata takaisin Mebbethin luo. Anna vaatteet Mebbethille, jolloin hän pyytää sinua hakemaan vielä mustetta torilta. Mene torille, puhu vanhalle naiselle, joka myy kalaa, ja hän kertoo, että mustetta saa etelässä kalaa myyvältä naiselta. Kävele etelään ja puhu naiselle, jonka luokse sinua kehotettiin menemään. Hän antaa mustetta, jos saat astian, johon sen laittaa. Käy ostamassa astia kalanmyyjän lähistöllä olevalta naiselta (tunnistat kyllä, kunhan seisot siellä). Hae muste ja palaa Mebbethin luo, jonka jälkeen hän opettaa sinut maagiksi.

Smoldering Corpse Barissa on heppu nimeltä Dak'kon, hän liittyy ryhmääsi, kun puhut hänelle ensin ja sitten hyvästelet. Tällöin hän pyytää mukaan joukkoosi.

Kun pääset katakombeihin, mene Crypt of Dismembermediin ja lampsi pitkän huoneen perälle. Leiju Mortella veitsi ansan yli ja avaa vasemmanpuoleinen luukku maassa ja laskeudu sinne. Kun kuljet verilammikon idänpuoleista reunaa pitkin, löydät ruumiin, jolta voi ottaa käden. Ota tämä käsi, se on sinun omasi, ja vie se Fellille, samaan paikkaan missä Smoldering Corpse Bar on.

Katakombeista löydät myös Decanter of Endless Waterin, josta käy tarjoamassa huikka kiveen hakatuille kasvoille. Kasvot kertovat, että nainen Clerk's Wardissa tietää sanan, jolla sen saa toimimaan. Lampsi Clerk's Wardiin ja puhu naiselle baarin lähellä. Saat sanan tietoosi. Mene Smoldering Corpse Bariin ja puhu palavalle hepulle. Käytä karahvia ja palava mies liittyy joukkoosi.

Kun katakombeissa olet löytänyt Pharodin haluaman esineen ja vienyt sen hänelle, Annah liittyy ryhmääsi.

Clerk's Wardin keskustan lähellä on pyöreä rakennus, jonka sisältä löydät Fall-From-Grace nimisen succubuksen. Hän tulee mukaasi kunhan olet puhunut kaikille yhdeksälle naiselle talossa (ja kysynyt kuka kymmenes on). Voit myös suorittaa (ja kannattaa suorittaa) naisten tehtävät, koska silloin kokemusta ropisee, ja paljon.

Alussa on helppo tapa kerätä kokemusta. Hae Dak'kon ryhmääsi ja mene Ragpicker's Squarelle ja opettele varkaaksi. Tämän jälkeen puhu Dak'konille ja pyydä häntä opettamaan sinut taistelijaksi. Tätä voi toistaa ties kuinka kauan. Jos rahat loppuvat, käy lahtaamassa muutamia Hive Thugeja ja myy niiltä saadut tavarat.

Ruumishuoneen alakerrassa kannattaa puhua Deiorannalle, jonka jälkeen muistat kyvyn herättää kuolleita ystäviäsi. Ruumishuoneen 2. kerroksessa kannatta Ei-Venelle viedä neula ja lankaa ja palsamointiainetta, jolloin hän nostaa maksimihitpointtejasi 1:llä.

Alimmassa kerroksessa on zombie, joka kantaa kirjaa. Kirjan voi ottaa zombien kädestä ja sen jälkeen käyttää sitä isojen luurankojen tuhoamiseen. Ylimmässä kerroksessa etsi Luuranko 42 ja puhu sille. Kun se ristii kätesi, tee samoin. Pistä kätesi Luuranko 42:n sisälle ja ota mitä sieltä löydät.

Jos naksautat dustmenin niskat poikki ja lähdet kaapupäissä hiipimään pois päin ja portilla oleva Soego alkaa höpistä ettet ole yksi heistä, sano että olet herännyt yläkerrassa ja haluat pois, niin Soego avaa portin.

Ennen tärkeiden NPC:iden kanssa puhumista kannattaa yleisesti ottaen tallentaa. Joskus keskustelun tulos saattaa olla hyvinkin vaarallinen tai ainakin tärkeä pelin kannalta, joten toinen tilaisuus keskusteluun on aina hyvä olla olemassa.

Älä unohda jatkuvasti pitää silmällä journalia. Joskus siellä on vinkkejä, jotka auttavat sinua jos olet jumissa. Tai voit tietysti aina kysyä muilta ryhmäläisiltäsi vähän vinkkejä.

Vanhan kunnon Baldur's Gaten malliin taisteleminen on tärkeää. Älä kuitenkaan ylläty, jos joissakin tilanteissa taistelun välttäminen on huomattavasti kannattavampaa.

Mortuaryn ulkopuolella käyskentelee paljon ihmisiä. Yksi näistä ihmistä on Old Lady. Puhu hänen kanssaan seikkailijoista, jos haluat kuulla hauskaa irvailua AD&D:stä.

Lisää aiheesta