Ratchet & Clank - Dynaaminen duo

Ammuksia ei ole lähimainkaan rajattomasti.

Ratchet & Clank -kaksikko on sisäistänyt työelämän vaatimukset täydellisesti: tiimi aloittaa uransa alusta viidentoista vuoden jälkeen. 

Rovion Vihaiset linnut eivät ole ainoa iso pelileffasatsaus tänä vuonna. Änkkärit saavat kivikovan vastuksen epävirallisista Pleikkamaskoteista, parivaljakosta Ratchet ja Clank.
Leffan kunniaksi Ratchet & Clank -pelisarja rebuutataan uudelleen elokuvaelementeillä tuunattuna tasoloikkaseikkailuna. Tarinaa on rukattu sieltä sun täältä sopimaan elokuvan kuvioihin, mutta eron huomaaminen vaatii vankkaa fanitaustaa. Muun muassa Tohtori Nefarious paljastuu Johtaja Drekin blarg-kaartin aivoiksi jo nyt.

Räiskintää rytmitetään Clankin simppeleillä gadgetbot-pulmakentillä.

Boltcamp

Tarina alkaa alusta. Galactic Rangers -testileiriltä hylsyn saanut Ratchet tapaa kotiplaneetallaan robotti Clankin, joka tekee pakkolaskun lombaxin korjaamon lähelle. Epäonnistunut roistojen sotarobotti Clank paljastaa blargien galaksia uhkaavat suunnitelmat, joiden estämiseksi kaksikko aloittaa vastatoimet.
Työnjako on vanha tuttu: Ratchetin vastatessa toiminnasta, Clankille jää lähinnä tarinaa kuljettava puherooli. Pikkurobotti touhuaa sen verran mukana pulmakentissä, että nimi otsikossa on perusteltu.
  Vauhdikkaat taistelut ovat sarjan tavaramerkkejä jopa suuremmassa määrin kuin tasokas loikkiminen. Nykystandardien mukaiseksi päivitetty tähtäys muistuttaa räiskintäpelejä, sillä näkymä pysyy Ratchetin poukkoilusta huolimatta pyssyn piipun suuntaisena.
Meno on tiiviin räväkkää. Kahakoiden vaikeuskäyrän kiristäjinä toimivat ahtaat tunnelit tai pienet, korkealla sijaitsevat tasot.  Yhden suoraviivaisen hyökkäystaktiikan osaavat viholliset eivät yksinään olleet minulle uhkia, mutta laumat ja erityyppiset monsut sikin sokin tarjosivat kiharaisen tilanteen poikineen.
Kun pienet ja isot, juoksevat ja lentävät mörrit yhdistävät voimansa, jatkuva liikkuminen ja joukkojen harventaminen sopivalla aseella nousevat tärkeiksi taidoiksi. Kookkaille, komeille ja kiukkuisille bosseille riitti suurin piirtein sama lääke. Ammuskelun ja väistelyn lomassa ei juuri tarvitse keksiä kikka kolmosia.
Ase-arsenaali on Ratchet & Clankin viihdyttävin aspekti. Aseita koko sarjan ajalta lainaava pyssypaletti kattaa normaalit peruskanuunat ja kranaatit, mutta myös todella oudot härvelit, kuten vastustajia tanssittavan diskopallon ja hengenvaarallista säteilyä hehkuvan jättiatomin. Vaihdoin vänkiä aseita ihan vain huvin vuoksi, vaikka työkseni pelasinkin.
Kestosuosikkini on mainio Mr. Zurkon, lakonisen mahtipontisesti vihollisia solvaava henkivartijarobotti. Huumorin polttopisteenä puolestaan toimii rangerien johtaja, pöljä muskelisankari, kapteeni Qwark, joka ottaa katteettomasta maineestaan kaiken irti.
Monsuilta tippuvaa ja maastoon kätkettyä raritaniumia hyödyntävä aseiden päivityssysteemi on tyystiin uusi viritys. Käyttö nostaa aseen tasoa ja avaa päivityskarttaan heksalokeroita, joihin sijoitetaan raritaniumia. Jo yksi heksa buustaa jotain ominaisuutta ja värikkäiden mysteeriheksojen ympäröinti palkitaan tuntuvilla bonuksilla. Systeemi toimii hyvin, eikä se tunnu jälkikäteen mukaan teipatulta idealta.

Nykypelit ovat yhtä elämysrataa.

 
Korttitalo kaatuu

Eteneminen on suhteellisen suoraviivaista, sillä näyttävässä toimintaputkessa on aika vähän liikkumavaraa, jos paria bonusten, kuten kultaisten ruuvien, metsästykseen keskittyvää poikkeusta ei lasketa. Toisinaan toki irrotellaan: rakettireppulentelyssä laavaplaneetan tulisen meren saarekkeiden yllä suunta, korkeus ja aivohirviöiden etsintäjärjestys oli vapaa. Samalla löytyivät myös kentän näkymättömät sivu- ja ylärajat.
Ainoa selkeästi päälleliimatun oloinen osa on korttien keräily. Kortteja putoaa vastustajilta ja niitä on kätketty pitkin kenttiä. Kokonaiset kolmen kortin setit avaavat sankarille pikkuetuja, kuten raritaniumin kasvaneen tippumistodennäköisyyden. Selvästi mielenkiintoisempia korttietuja ovat aseiden erikoisversiot läpäisyn jälkeen aukeavaan challenge-tilaan, joka on pitkälti new game+.
14 vuotta vanhan PS2-pelin päivitys noudattaa teknisesti tyypillistä HD-kaavaa. Koska kenttiä ei ole varsinaisesti laajennettu, niitä on nätistetty. Full HD -tarkkuuden scifimaisemat ovat kauniita, orgaanisia ja todella yksityiskohtaisia. Vähemmän tyypillisesti päivitys on ilmeisesti lukittu 30 frameen, mikä ei haittaa menoa käytännössä, ei ainakaan kaltaistani 3D-ajanlaskun alun diashowt kokenutta naavapartaa. Detaileja ja liikeblurria on sen verran, että silmäni hämääntyivät riittävän hyvin.
Värikkäiden scifimiljöiden siivittämä lennokas tasoloikkatoiminta, vauhdikkaat taistelut ja huumoripitoiset tapahtumat olivat jopa nätimpiä kuin ajan kultaamissa muistoissani, mikä on aina piste rebuutille.
Ratchet & Clank on (edelleen) hieno ja huumoripitoinen toimintaseikkailu. Klassikoiden päivittäminen uusille yleisöille on järkevää ja pelihistoriallisesti tärkeää toimintaa.  
Uusi Ratchet & Clank on vähintään erinomainen aloituspiste niille, jotka ovat onnistuneet missaamaan letkeän lennokkaan tasoloikkaräiskintäsarjan aiemmat inkarnaatiot. Viihdytti se suurinta osaa Ratchet & Clankeista pelannutta veteraaniakin. 

Ratchet & Clank

Arvosteltu: PS4
Insomniac Games/Sony
Moninpeli: Ei
Ikäraja: 7

86