RopeCon 99 - Omituisten otusten kerho

RopeCon on vuosittain järjestettävä tapahtuma, jossa pelataan lähes kaikkea muuta kuin tietokonepelejä. Nyt kuudetta vuotta jatkuva perinne on kasvanut vuosien mittaan yhä suuremmaksi, mutta se on yhä säilyttänyt juurensa.

RopeConin aiheena on pelaaminen, ei peliyhtiöiden tuotteiden hehkutustapahtuma. Tänä vuonna tapahtuma pidettiin Espoon Dipolissa elokuun lopulla. Kunniavieraina olivat Games Workshopin Rick Priestley ja Tuomas Pirinen sekä R.Talsorian Gamesin Mike Pondsmith.

Puhujat

Mike Pondsmith, joka ehkä parhaiten tunnetaan Cyberpunk 2020:n luojana, piti pitkän asiapitoisen luennon roolipeleistä. Hän puhui muun muassa myös tietokonepelejä vaivaavasta ilmiöstä, aloitus- ja oppimiskynnyksestä. Hänen mielestään korttipelit keräsivät suurta suosiota juuri siitä syystä, että niitä on helppo ja nopea oppia pelaamaan ja pelin voi pistää pystyyn milloin tahansa. Roolipelit sen sijaan usein vaativat vähintään parisataasivuisen opuksen lukemisen sekä tuntien valmistelun ennen pelin alkua.

Suurin ongelma on peleissä, joilla ei ole tukenaan kaikkien jo tuntemaa taustaa. Star Warsin tuntevat kaikki, mutta monimutkaisen, äärimmäisen mielenkiintoisen Fading Suns -maailman tutkimiseen uppoaa tuhansia sivuja tekstiä. Yksi helppo tapa tutustuttaa pelaajat pelimaailmaan olisikin romaani tai nippu novelleja, joiden kautta pelimaailma avartuu sujuvasti. Itseasiassa osa peliyhtiöistä jo menetteleekin näin.

Toinen Pondsmithin visio oli nettisivuilla julkaistavat roolipelien "betaversiot". Niiden avulla kehitettäviä roolipeli-ideoita olisi helppo tutkia pelaajien palautteesta. Ongelmaksi tässä voi kuitenkin muodostua luettavien sivujen määrä, mutta siihenkin Pondsmithillä oli idea. Uusi painotekniikka mahdollistaa hyvin pienien painosmäärien tekemisen halvalla. Näin ollen kokeellista peliä voisi tilata nettisivuilta suoraan kotiinsa. Kannattaa tarkkailla Talsorianin nettisivuja tulevaisuudessa.

Huonoja uutisia Cyberpunkin 2020:n faneille. Peliin ei enää tehdä lisää lähdemateriaalia vaan tästä siirrytään eteenpäin vielä tämän vuoden puolella julkaistavaan uuteen peliin joka sijoittuu 2030-luvulle. Säännöt ovat Pondsmithin mukaan yhä samankaltaiset kuin Cyberpunkissa, mutta hiotummat. Pelimaailmaa on kehitelty ja sen luonne tulee hieman muuttumaan. Ihmiset ovat esimerkiksi asuttaneet jo vieraita taivaankappaleita.

Rick Priestleyn puhe oli itseasiassa lavakoomikkoesitys. Ihan hauska sellainen, mutta jotain asiaakin olisi voinut olla.

Rick Priestley ja Tuomas Pirinen esittelivät Games Workshopin tulevia lautapelejä Mordheim ja Warmaster. Jälkimmäinen kuvaa jopa tuhansien yksiköiden välisiä taisteluja Warhammer Fantasyn maailmassa. Mordheim sijoittuu samaan maailmaan, mutta skaala on huomattavasti pienempi. Siinä noin kymmenen miehen ryhmät ottavat mittaa toisistaan rauniokaupungissa. Joukot keräävät kokemusta taistelusta toiseen ja muutenkin säännöt painottavat yksityiskohtia. Peli vaikuttaa lähinnä Necromundan fantasiaversiolta.

Pelaajat

Roolipelit, vaikka ovatkin ehkä vähiten näkyvä osa RopeConia, ovat sen sydän. Peleistä oli suorastaan runsaudenpula. White Wolfin World of Darkness -pelit eivät näyttäneet olevan enää yhtä vallitsevassa asemassa kuin edellisenä vuonna. Itse kirjauduin ensimmäiseksi Feng Shui -nimiseen peliin, joka jäljittelee orjallisesti Hong Kong -toimintaelokuvien henkeä. Coolit sankarit, häikäisevät kaunottaret ja hurjat stuntit ovat oleellinen osa tätä absurdia peliä. Pelisysteemi vaikutti hyvältä yksityiskohtaiseen taisteluun, joskin hieman hitaalta.

White Wolfin Trinity oli seuraava kokeiluni. Se käyttää samaa systeemiä kuin World of Darknessit, mutta sijoittuu eri maailmaan. Trinityssä pelaajat ovat psionisteja maailmassa, jossa supervoimaiset ihmiset, aberrantit ja muukalaisrodut uhkaavat ihmiskuntaa. Aberrant onkin sitten ihan oma pelinsä, joka sijoittuu samaan maailmaan Trinityn kanssa, mutta kronologisesti sen edelle aikaan, jolloin supervoimaisia ihmisiä alkoi ilmaantua. Aberrant vaikutti hyvin mielenkiintoiselta peliltä, mutta kokeilemaan asti en päässyt.

Pienet miehet

Lautapelit innostavat aina korealla ulkonäöllään. Tänä vuonna eniten esillä olivat Warhammer Fantasy Battle sekä Warzone todennäköisesti siitä syystä, että molemmille järjestettiin turnaus. Fantasia- ja scifi-strategiapelien seassa oli myös hyvin edustettuna historialliset taistelupelit, joissa pelaajakuntakin näytti olevan vanhempaa.

Mechwarrior-pelien isä Battletech oli läsnä, samoin tietokonepeliksi kahteen otteeseen kääntynyt Space Hulk, jota pelattiin lauantaina yömyöhään. Crimson Skies -lentokonestrategiapeli on myös ilmestymässä jossain vaiheessa tietokoneelle. Se, millaisessa muodossa onkin sitten mysteeri.

Miekkaa ja magiaa

Korttipelejä läiskittiin koko viikonloppu. Itse en osallistunut tähän aktiviteettiin tällä kertaa. Sivusilmällä katsoen Magic the Gathering näytti yhä suosituimmalta, mutta monet muut pelit ovat keränneet myös kunnioitettavan määrän pelaajia.

Varsinaisen pelitoiminnan lisäksi järjestettiin erilaisia työpajoja, tanssiharjoituksia tanssiaisia varten sekä taistelunäytöksiä. Työpajoissa rakenneltiin maastoa miniatyyripelejä varten, tehtiin vaatteita ja muuta asiaankuuluvaa. Panssarein ja puukeppimiekoin käydyt miekkataistelut näyttivät aika hurjilta.

Viikonloppu oli jälleen taattua RopeCon-laatua. Pelejä pelien jälkeen ja mahdollisimman vähän unta. Ja ensi vuonna uudestaan.

Lisää aiheesta