Shin Megami Tensei: Devil Summoner: Soul Hackers (3DS) – Virtuaalinen sielunmessu

Demonin saa puolelleen, jos osaa vastata, mitä pirulainen haluaa kuulla.

Kun sielunvihollinen iskee internetistä, japanilainen laaturope lyö vastapalloon.

Soul Hackers on tuore julkaisu Euroopassa, mutta alun perin peli ilmestyi Japanissa Sega Saturnille jo vuonna 1997. Koska alkuperäistarina on ysäriltä, on pelin tulevaisuuden uhkakuva nykyaikaa. Japanilainen Amami City on maailman ensimmäinen nettikaupunki, jossa kaikki pankkiasioista ostoksiin hoidetaan asukkaiden nettitunnisteilla. Asiansa osaaville hakkereille koittaa ilon ja onnen päivät.

Puolentoista vuosikymmenen ei ole jäädyttänyt sielua, vaan Shin Megami Tensei hakkeroi tiensä pelaajan sydämeen.

Hakkerin silmin

Uuden, hulppean virtuaalimaailma Paradigm X:n julkaisun alla nuori, nimetön päähenkilöhakkeri hankkii itselleen vapaan pääsyn ohjelman betaan. Betatestaajat alkavat vajota koomaan kesken session, mutta hakkeri pääsee kaupungin kulisseissa vaikuttavan Phantom Societyn jäljille. Selviää, että Phantom Society käyttää demoneita hämäräpuuhiinsa, niin oikeassa kuin virtuaalisessa maailmassa. Soul Hackers on Shin Megami Tensein Devil Summoner -alasarjan jatkumoa, joten tarinan teemat eivät ole aivan niin syvällisiä kuin pääsarjassa parhaimmillaan, mutta synkkyyttä ja jopa nykypäivään pätevää pohdintaa löytyy myös ysäridigivallankumouksen käsittelystä.

Silloin kun ei turinoida muiden ihmisten kanssa, Soul Hackers on puhdasoppinen ruutupohjainen luolastorope. Älkää Dungeon Master -fanit vielä innostuko, sillä Soul Hackers on myös tyylipuhdas japsirope. Taistelut syntyvät tyhjästä, toimivat vuoropohjaisesti ja ovat välillä pirun vaikeita. Jos tuo ei säikäyttänyt, niin kannattaa jo harkita ostamista. Vankityrmiä ei ysäri-Japanissa kuitenkaan koluta, vaan luolastot voivat olla tavallisia toimistorakennuksia, tehdashalleja, lentokenttiä ja jopa virtuaalinen taidemuseo, jonka vinksahtaneisiin maalauksiin pääsee hyppäämään sisälle.

Taisteluseurue koostuu kahdesta ihmishahmosta sekä neljästä demonista. Ainoastaan ihmiset keräävät kokemusta ja kehittyvät, demonit ovat jämähtäneet omalle tasolleen. Ainoa tapa kehittää demoneja on fuusioida kaksi tai useampi yhdeksi kovemmaksi karjuksi tai rekrytoida taisteluissa vastapuolen petoja.

Kokemuksen sijaan demoneilla on oma lojaaliusmittarinsa. Mitä uskollisempi demoni on, sitä luultavammin se noudattaa käskyjä. Lojaaliutta saa nostettua joko puhtaalla lahjonnalla tai käskyttämällä demonia tämän luonteen mukaan. Villit demonit pitävät fyysisistä hyökkäyksistä, ovelat maagisista, tyhmät siitä kun saa tehdä asiat oman päänsä mukaan, kiltit puolustautuvat ja parantavat ja niin edelleen.

Taisteluissa joutuu tasapainottelemaan oman tiimin mieltymysten ja vihollisten heikkouksien välillä mutta myös miettimään, kannattaako yrittää suostutella uusi demoni tiimiin. Epäonnistuneessa keskustelussa demoni voi lähteä lätkimään vieden mukanaan kokemuspisteet ja ennen kaikkea kallisarvoisen magnetiitin.

Magnetiitti on energiaa, jota jokainen demoni tiputtaa kuollessaan ja jota omat demonit tarvitsevat pystyäkseen ylläpitämään fyysisen muotonsa. Jokainen demoni kuluttaa kallisarvoista magnetiittivarantoa jokaisella askeleellaan ja varastojen loppuessa alkaa demonien terveys romahtaa.

Kun magnetiitin myyminen on myös ylivoimaisesti paras jeninlähde, jouduin jatkuvasti miettimään kulutusta ja saantia, mikä antoi luolastojen koluamiselle aivan omanlaisensa taktisen ulottuvuuden. Myönnän, että magnetiitin kiilto silmissä sorruin myös muutamaan otteeseen lähettämään demonit vaihtopenkille ja palaamaan helpommille alueille grindaamaan pelkkien ihmishahmojen kera.

Päähahmo kuuluu Spookyn johtamaan Spookies-hakkeriryhmään.

Hax0rz!!!!1

Soul Hackersin 3DS-versio ei uusi vanhaa peliä ulkoisesti lainkaan, eli kestää hetken tottua lyhyeen piirtoetäisyyteen ja karuihin tekstuureihin. Kaikki ihmiset ja demonit esitetään staattisina kuvina, mutta onneksi dialogin laatu korvaa yksinkertaisen visuaalisen ilmeen. Erityismaininta täytyy antaa erinomaiselle ja tunnelmalliselle taustamusiikille, joskaan 3DS:n onnettomat kaiuttimet eivät tee oikeutta etenkään bassovetoisemmille biiseille. Hyvät kuulokkeet ovat must.

3DS:n isoin uudistus on Nemechi-demoni, joka vaihtaa laitteen askelmittarilla kertyviä kolikoita harvinaisempiin piruihin. Nemechin hyödyt ovat vaihtelevia eikä vihreän hyypiön palveluita ole pakko käyttää lainkaan, mutta ihan kiva että on mukana.

Soul Hackers on sarjansa lapsi niin hyvässä kuin pahassa. Se ei ole sunnuntaipelaajalle sopiva hetken viihdyke, se ei pitele kädestä eikä paapo mukavuudenhaluista nykypelaajaa. Vaikka välillä tuskastuttaa, on onnistumisen tunne sitä parempi, kun sen pirullisen pomon sai kaadettua puhtaalla taktikoinnilla.

Sillä on kultainen sielu, jota kenenkään ei pidä mennä häkkäämään.

Juho Penttilä

85

Lisää aiheesta