Skate it

Arvostelu on luettavissa Pelit.fi:ssä 3.9.2008.

www.ea.com/skateit

Skatessa saavutettiin hienosti lautailun fiilis, Skate Itissä myös ohjauksessa on aitoa otetta.

EA:n Skate-skeittipeli kääntyy Wiille ja DS:lle. Kloonin asemasta kentät, grafiikka ja varsinkin ohjaus pannaan kokonaan uusiksi. Taustatarina selittää, että San Vanelonaa runteli maanjäristys, joka muokkasi kaupungin uuteen uskoon.

Alkuperäisessä Skatessa viehätti karu realismi, joka liioitellun räväköiden Tony Hawk -pelien jälkeen tuntui raikkaalta. Skate It ei muuta perusideaa, avainajatuksena ovat liikkeiden oikea ajoitus ja jyrkästi nouseva vaikeustaso. Tunnelmaa haetaan sillä, että perusliikkeet oppii hetkessä, mutta vaikeimpia temppuja joutuu paitsi opettelemaan, myös hakemaan maastosta paikkoja, joissa kieputusta voi yrittää.

Skate It ei ole mikään Wiille karsittu versio, vaan kaikki alkuperäisen pelin liikkeet ovat mukana. Bonuksena grabeja monipuolistetaan ja handpantteja harkitaan. Ohjaukseen on useampia vaihtoehtoja pelkästä Wiimotesta Nunchuk–Mote-yhdistelmään sekä Wiimote yhdistettynä Wii Fitin tasapainolautaan.

Lautailua

Motella ohjaus on kiitettävän selkeä. Kapulaa kallistamalla kääntyy skeittaaja, ja ollie lähtee heilauttamalla Wiimotea ylöspäin kuin hypätessä. Erilaiset flipit syntyvät sivuttaisheilahduksilla, ja variaatioita tehdään napeista. Nosegrind taas vaatii hyppyä kaiteella ja sen jälkeen kaken kallistamista eteenpäin. Systeemi tuntui jo nopealla kokeilulla loogiselta, mikä on hyvä merkki.

Wii Fit -laudalla ohjailu ei ollut sellaista kikkailua kuin alun perin ajattelin. Pelaamiseen tuli jopa lisävaikeutta, sillä hyppy käänsi myös laudan kulkusuuntaa sivuun, jos asento vähänkin muuttui liikkeessä. Tosin demossa herkkyys oli tarkoituksella aika kova, jotta suunta muuttuisi pelkällä painopisteen muutoksella eikä hillittömällä heilumisella laudan päällä. Slaidit vaativat oikeasti keskittymistä, kun hypyn aikana piti saada paino tasaantumaan tai äijä lähti välittömästi kaiteelta. Lopullisessa pelissä herkkyyden voi säätää eikä lautaa edes tarvita, kakella kallistelemalla skeittaaja kääntyy riittävän tarkasti.

Vaikka esittelyssä oli vasta varhainen demoversio, josta puuttuivat kaikki pelielementit (tavoitteet, pisteet, yms.), ohjaustuntuma oli jo nyt hyvä. Yleensä keskeneräisiä Wii-pelejä vaivaa viive, mutta Skate It reagoi liikkeisiin ripeästi ja tarkasti. Olisin halunnut kokeilla miten ohjaukseen on saatu mukaan se kuinka peli tulkitsee pelaajan käsialan eli epämääräisemmin tehdyt vemputukset. Nyt parista liikevariaatiosta syntyi useimmiten juuri se yritetty, sillä demoversion kakeliikkeet olivat niin erilaisia.

Stylus jalkana

Skate Itin DS-version ohjaus oli sujuvaa. Pikkuruudusta huolimatta ympäristöstä sai selvää ja liikkeisiinkin aavistuksen näyttävyyttä. Kaiteet ja jopa pinnanmuotojen kallistukset erotti ongelmitta. Lopulliseen versioon eri materiaalien eroja pyritään vielä korostamaan.

DS-versiossa alaruutu on pyhitetty pelkälle laudan kuvalle, jossa stylus kuvaa toista jalkaa. Naputtamalla laudan sivuun potkitaan lisää vauhtia, endo tehdään painamalla laudan etureunaa. Ollie lähtee vetämällä suoran viivan laudasta ylöspäin. Vaikka osumakohdalla on merkitystä, ei alaruutua tarvitse tuijottaa tauotta, sillä vähän laudan sivuun piirretty nostokin tulkitaan hypyksi.

Skaten tehnyt Black Box ei tee Skate Itiä, vaan EA:n tiimeistä Exient tekee DS-version ja EA Montreal Wii-version. Ratkaisuun on yksinkertainen syy. Kakkostiimeillä oli laitealusta paremmin hallussa, joten boxilaiset saattoivat keskittyä visiointiin ja yksityiskohtien hiomiseen.

Skate Itistä tulee pelimäisempi kuin edeltäjänsä, joten tavoitteet ja tehtävät näkyvät pelimaailmassa alkuperäispeliä selvemmin. Mitä se käytännössä tarkoittaa, selviää myöhemmin syksyllä, kun peli ilmestyy.

Tuukka Grönholm

skateit1

Skaten temppuvalikoiman puutteita korjaillaan Skate Itissä. Käytännön esimerkkiä uudistuksesta ei tosin suostuttu kertomaan.

skateit2

Kentät suunnitellaan Wiille ja DS:lle uudelleen.

Wii, DS

Ilmestyy

syksyllä

Lisää aiheesta

  • Shogun 2: Total War

    Hjalliksen Diili ei ollut kaikkien aikojen työhönottohaastattelu. Se käytiin jo 1600-luvun Japanissa, jossa pyrittiin shoguniksi shogunin paikalle.

    Total War palaa Japaniin Shogun 2:ssa ja tuntuu tiukan teemansa ansiosta sarjan alkuaikojen erinomaiselta strategiapeliltä. Armeijan lisäksi…
  • Killzone 3

    www.killzone.com

    Helghast sai viimeksi ISA:n kädestä, mutta helghastilaiset tuntuvat olevan harvinaisen kovapäistä porukkaa, sillä scifisota jatkuu entistä rankempana Killzone 3:ssa.

    Killzonen avaruustaistelu jatkuu, vaikka Helghastin häikäilemätön diktaattori Visari ei enää väpätä.…
  • LittleBigPlanet 2

    Kun näytin LittleBigPlanetia kaverilleni, mies nauroi ensin hahmon nimelle, kunnes pääsi peliin käsiksi. Ääni loppui mutta hymy ei hyytynyt.

    Jo perinteet velvoittavat, että konsoli tarvitsee maskotikseen tasoloikkahahmon. PS3:lla roolin sai sympaattisen valloittava säkkipoika, jonka…