Sly Cooper: Thieves in Time (PS3) – Hiipivä pesukarhu, piilotettu haisunäätä

Vihollisten takataskuista voi pölliä hahmojen päivitykseen kelpaavaa rahaa.

Sly Cooper on taitava murtovaras, mutta nykyään rahanpesukarhulle on enemmän kysyntää. Siksi Sly livahtaa menneisyyteen.

Varastaminen ei ole kunniakas ammatti, mutta pesukarhumainen herrasmiesvaras Sly Cooper on niin taitava, että hän rosvoaa vain toisia varkaita. Sly Cooperin ensimmäinen PS3-seikkailu Thieves in Time on piirrosanimaatiomainen tasoloikka, mikä selittää moraalisen kilven kiillotukseen.

Thieves in Timessa taidetta ja arvoesineitä hamstraava, pariisilainen roisto Le Paradox on kehittänyt aikakoneen, jolla hän uhkaa koko kiusallisen Cooperin suvun syntyä. Sly ja kumppanit singahtavat Le Paradoxin perässä historian hämäriin kilpparinero Bentleyn aikamasiinalla, joka on kytketty pinkin virtahepo Murrayn kilpuripakuun.

Toisin kuin Ratchet & Clankin aikaeepoksessa A Crack in Time, Thieves in Timessa aika on pitkälti vain juonta kuljettava elementti. Ruohonjuuritason toiminta rakennetaan Slyn ketteryyden ympärille: tuplahyppyä ja kiipeilyä avittavaa koukkusauvaa tarvitaan jatkuvasti. Tarpeen tullen Slyn loikka imeytyy kutsuvasti kimmeltäviin kiipeilykohteisiin, kuten kaiteisiin, putkiin, köysiin ja piikkimäisten esineiden kärkiin. Robottipyörätuolilla ajava Bentley ja hessumaisen höhlä virtahepo Murray harrastavat selvästi vähemmän akrobatiaa.

Aikamatkailu näkyy ympäristöissä ja Cooperin suvun esi-isissä. Slyn tiimin rinnalla seikkailevien muinais-Cooperien kyvyt vaihtelevat jonkin verran: ninja-Cooper teleporttaa pieniä etäisyyksiä ja länkkäri-Cooper ampuu kiväärisauvalla. Miljööt ovat teknisesti siistiä jälkeä, mutta teemojen keksimiseen on käytetty kahvitauollinen: feodaaliajan japani, villi länsi, jäinen kivikausi, oi innovaation kilinää. Joka paikassa päsmäröi aikaan kuulumaton roistohahmo, jota Slyn tiimi yrittää kampittaa.

Yksittäisten tehtävien maastoissa ei liiemmin piitata uskottavuudesta – mutkikkaita ja laajoja ansaratoja saattaa olla missä hyvänsä, vaikkapa keskellä geishataloa. Kuluneiden teemojen realismin myötä odotin sisätilojen kenttäsuunnittelulta vähän enemmän loogisuutta, vaikka tyylilajina onkin sarjistasoloikka.

Vaatteilla on väliä

Vihollisten eläimellinen ulkomuoto muuttuu ajanjakson mukaan, mutta niiden perustyypit säilyvät kentästä toiseen. Kookas ja hidas mörri ampuu ja lyö kovaa. Nopeammat pienet ja keskikokoiset heput ammuskelevat tai viskovat pommeja. Isojen otusten, kuten cowboy-sonnien, kantamat lamput ilmaisevat selkeästi niiden näkemän alueen. Otuksia voi mätkiä koukkusauvalla kumoon, mutta niitä välttelemällä pääsee sutjakkaammin perille, sillä Sly ja Bentley eivät ole Murrayn tapaan voimakkaita tappelijoita. Teilaukset kannattaa hoitaa takaapäin nopeina salamatyrmäyksinä.

Tappeluiden välttelyssä auttavat aikaepisodien valepuvut, joilla on omat erikoisominaisuudet ja -toiminnot: samurain sotisopa kestää tulta ja vangin asun raskas rautapallo rikkoo esteitä. Valepuku pamahtaa päälle noin sekunnissa, asujen ominaisuuksia täytyy käyttää muun muassa kenttien spesiaalipaikoissa ja pomomatseissa.

Toimintaan luodaan vaihtelua sankaritiimin jäsenten omilla tehtävillä. Hahmoista riippuen keikkojen painotukset vaihtelevat kiipeilystä mätkimisen ja räiskinnän kautta hiiviskelyyn ja erilaisiin minipeleihin. Muun muassa Bentleyn tehtävien kliimakseissa on usein hakkerointiminipelejä, jotka visualisoidaan puhtaan scifihtävinä, ylhäältä tai sivulta kuvattuina tuplatikkuräiskintöinä.

Juonitehtävien tahkoamisen lomassa Slyn tiimi haalii kasaan erilaisia keräilyesineitä, kuten pulloja, aarteita ja maskeja. Aarteissa ei riitä pelkkä löytäminen, sillä ne pitää kantaa riittävän nopeasti ja kommelluksitta kentän tukikohtaan. Kun pullot on kerätty, niillä avataan jossain päin kenttää sijaitseva yllärikassakaappi. Maskeja on kätketty joka paikkaan, pulloja ja aarteita esiintyy vain avoimissa kyläkentissä.

Leppoisaa huumoria viljelevän seikkailun vaikeustaso ei koettele kokeneen tasoloikkaajan kärsivällisyyttä. Tarkistuspisteitä on joka toisen kulman takana ja moniosaisia pomomatsejakaan ei tarvitse selvittää yhdellä elämällä alusta loppuun.

Sly Cooper: Thieves in Time on monipuolinen ja pätevästi viimeistelty, mutta ei millään mittarilla omaperäinen tasoloikkaseikkailu. Raflaavaa aikamatkailua käytetään vain tekosyynä vaihteleville kentille. Sääli, että vaihtelu on harmillisen kulunutta.

Petri Heikkinen

80