SOCOM 3: U.S. Navy Seals (PS2) - Moninpeli – Puskajussien juhlapäivä

Nyypät käyttää miinoja, nyypät kämppää puskissa, nyypät tekee kaiken väärin. Veteraanin paras tunnusmerkki on äänekäs kitinä ja valitus.

Kolmas SOCOM menee sinne, minne PS2-räiskinnät eivät ole aikaisemmin päässeet: moninpeliin sanan varsinaisessa merkityksessä. Vain pelin hostina pyörittämiseen pyhitettyjen palvelimien ansiosta yhteen nettimatsiin mahtuu samaan aikaan peräti 32 soturia. 16 hengen joukkueilla syntyy tiukkaa rytinää ja räimettä laajalla alueella.

Nettinujakat ovat parhaimmillaan mukavan monipuolisia ja vauhdikkaita keikkoja. Esimerkiksi uudessa saattuetehtävässä ryöstetään kuorma-autollinen asetarvikkeita vihollisen miehittämältä alueelta. "Mä mitään tyhmiä jenkkejä pelaa" -mottoa noudattava Pjotr bin Sheikki kertoo, miten rynnäkkö sujui Pohjois-Afrikan kuuman auringon porottamalla aavikolla.

Vuoristotukikohdassa lymyävän joukkiomme arsenaaliin kuuluu kaksi vanhaa kuormuria ja venäläinen tankki. Sen miehittää ajaja, ampuja ja kk-mies, ja leijonanosa jalkamiehistä ryntää pyssyt tanassa tankin perässä. Joku päätön kukko loikkaa toiseen kuormuriin ja kaahaa joukkion imuun.

Parinkymmenen sekunnin kuluttua korviini kantautuu konekiväärin rätinää ja useita räjähdyksiä – taktisen ilmoituksen mukaan kuorma-auto on tuhottu. Olipa yllätys, luulisi että kuormurilla pärjää etulinjan sinko- ja kranaattimiehille. Kuski ja pari muuta onnekasta pääsivät auton kosahduksessa suoraan paratiisiin. Jenkkikoirilla on nyt ylivoima, joten vuoristokylän varakuormuri on vaarassa.

Kaivan räjähteet esiin ja miinoitan tukikohtaan johtavan kapean vuoristopolun. Sieltä ei ainakaan kierretä selustaan. Sillä välin panssukki tasoittaa peliä nappaamalla amerikkalaisten kk-jeepin. Hyppään viimeiseen kuormuriin. Portin tuntumassa kuulen kovan paukun takavasemmalta. Karvaiselle naamalleni nousee ilkeä virne, sillä kaksi jenkkiä ei huomannut heinikkoon kätkemiäni miinoja.

Kruisaan kumpuilevan aavikkokaistaleen yli rauniokaupunkiin. Matkan varrella köröttelen dyyneille eksyneen jenkkisiilin yli ja vielä varmuuden vuoksi peruutan päälle. Saavun tavarakasan luokse, jota kevyesti savuava tankkimme suojaa. Pomppaan ulos ja lastaan kuormurin kaikessa rauhassa. Jenkkien viimeiset snipumiehet kämppivät kai jossain puskassa. No, parempi meille. Pressu päälle ja matka erävoittoa kohti alkaa.

Jyvä vinossa

Saattueen ohella pyssymiehiä lahdataan panttivankien vapautuksessa, alueen hallinnassa, räjäytyskeikoissa ja vaihtelevissa tapetaan kaikki -matseissa. Oli laji mikä tahansa, monet sekalaisten sakkien nujakat päättyvät jommankumman osapuolen eliminointiin.

Nettitehtäviä ei tarvitse niellä sellaisenaan. Jos tarkat ampujat, miinat tai kranaatit nostavat verenpainetta, ei hätää. Melkein kaikki taktiikoita laajentavat asejärjestelmät saa kieltää, vain kämpperifiltteri puuttuu. Mikäli erän loppumisen odottelu rassaa, rajattomat elämät auttavat kummasti.

Kentät ovat suurin piirtein samoja kuin yksinpelissä, joten ne ovat selvästi laajempia kuin edellisten osien taistelutantereet. Alueilla on riittävästi aakeeta laakeeta, korkeuseroja ja taistelua tiivistäviä pullonkauloja.

Matalahko ruudunpäivitys saa aikaan suurpiirteisen fiiliksen. Etenkin nopeissa lähitaistelutilanteissa tuntuu liian usein, että kk-sarjan olisi pitänyt osua, mutta ei se vaan osunut. Lähinnä siedettävällä tasolla puksuttava päivitys on toki kaikille sama, joten kukaan ei saa siitä etua. Satunnainen lagitus iskee aina silloin tällöin, mutta harvemmin häiritsevästi, ainakaan täyden nopeuden ADSL-yhteydellä.

Online-puolta tuetaan kattavilla tilastosivuilla ja SOCOM kolmoseen sisäänrakennetuilla viestialueilla. Pelaajat saavat järjestäytyä klaaneihin. Palvelimilla piisaa porukkaa 24/7. Suomalaisille ei ole omaa aulaa, mutta prime time -aikoihin EU-palvelimelta löytyy vähintään yksi hauki on kala -tason koodilla suojattu kotimainen peli. Matsin valintaa kannattaa miettiä hetki, sillä otteluiden taso riippuu pelaajamäärän ohella yhteisestä kielestä.

SOCOM 3: U.S. Navy Seals on viihdyttävää nettisotaa, jossa ei monipuolisuudestaan huolimatta ole mitään mullistavaa. Yksinpeli suhahtaa läpi alle kymmenessä tunnissa, mutta vaihtelevista nettimatseista irtoaa hupia melkein rajattomasti. Edeltäjiään selkeästi parantava SOCOM 3 on Battlefield 2:n ohella PS2:n parasta realismiräiskintää.

Petri Heikkinen

* * * * *

Hakkaa päälle

Suomalaisten SOCOM-pelaajien alkutaivalta helpottaa kolmen vuoden ikäinen SocomFinland-foorumi. Alueilla keskustellaan kaikesta SOCOM-sarjaan liittyvistä aiheista. Rekrytointipalstalla kinutaan jäsenyyttä johonkin suomalaiseen klaaniin tai päinvastoin. SOCOM-klaanit saavat salasanalla suojatun oman keskustelualueen. Sivustolla on sadoittain aktiivikäyttäjiä.

SOCOM:n eurooppalaiset klaanimatsit pelataan konsolipainotteisen Gamebattlesin laddereissa ja liigoissa. Gamebattles muistuttaa jonkin verran kountteripuolella suosittua ClanBasea.

SocomFinland: www.socomfinland.be

GameBattles: www.gamebattles.com

89