SOCOM 3: U.S. Navy Seals (PS2) – Kaislikossa rytisee

"Ulos autosta, hakkaa päälle ja tulta munille! Ei jäädä istumaan! Hei, ei mennä sinne!" Näin ne laivaston eliittijoukot vyöryttävät Puolaa.

Todenmukaisten tiimiräiskintöjen julkaisijat säännöllisesti sensuroivat pois kaikki etnisesti riskaabelit ryhmät. Kovaotteiset oikeuden lähettiläät lahtaavat vain poliittisesti korrekteja roistoja. Näin ihmisten tappamisesta saadaan hyväksyttävää. Turvallisinta on pelastaa maailma paatuneiden euroterroristien käsistä.

Lähitulevaisuuteen sijoittuva SOCOM 3 jättää tekopyhän hymistelyn väliin. Neljän hengen Seal-kommandotiimi hyökkää filippiiniläisten merirosvojen, Allah akhbaria karjuvien arabivalloittajien ja, no, puolalaisten euroterroristien kimppuun. SOCOM-soturien neljätoista tehtävää jakautuvat suurin piirtein tasan Pohjois-Afrikan, Kaakkois-Aasian ja Puolan kesken.

Auto vie

Vaiherikkaiden operaatioiden näyttämöt ovat miellyttävän kookkaita, komeita ja teknisesti päteviä kokonaisuuksia. Näkyvyys on pitkä ja sumutusta käytetään maltillisesti. Hiekka-aavikon pöly ja kostean viidakon sumu eivät peitä koko horisonttia, vaan kaukaisten paikkojen yksityiskohdat. Keikat sijoittuvat selkeästi laajemmille alueille kuin edellisissä osissa. Kohteesta toiseen matkustaminen vie parhaimmillaan minuuttikaupalla aikaa. Putkimaisuuden tunne häivytetään tehokkaasti laajoilla aukeilla, vaihtoehtoisilla reiteillä ja bonustavoitteilla.

Pitkät matkat taitetaan mainioilla ajoneuvoilla. Kommandokööri rällää muun muassa jeepeillä, kuormureilla ja roistojen kk-teknikaaleilla. Aseistetut pikaveneet nostavat pärskeitä vedessä ja terroristien veressä. Letkeä fysiikka pomputtaa raskaita kaaroja kivasti dyynien päällä, ajotuntumalla, joka rökittää monet B-luokan rallipelit.

Laitteisiin mahtuu vähintään kuski, kk-ampuja ja kaksi matkustajaa. HUMVEE uhkaa tankkeja kiinteällä singolla, kookkain pikavene runnoo rantoja kahdella minitykillä ja kranaatinheittimellä.

Purista rennosti

Normaalioloissa laivaston hylkeet sihtaavat surkeasti ja harrastavat lähinnä tunnelmaräiskintää, mutta seuraavat kiltisti ryhmää johtavaa Specteriä. Komentovalikon runsaista vaihtoehdoista suurin osa on tarpeetonta hienostelua. Tuli vapaa, seuraa ja mene tähtäimen osoittamaan paikkaan riittävät pitkälle. Hyvä niin, sillä monimutkaisilla komennoilla on taipumusta jumittaa tai komentaa kaverit hornan tuuttiin.

Onneksi roistot antavat runsaasti tasoitusta. Likinäköinen porukka jakautuu hakkaa päälle -hurjapäihin ja tuomionpäivän patsastelijoihin. Eliittisoltut sentään säntäilevät sivusuunnassa ja hakeutuvat esteiden taakse suojaan. Muutama etukäteen käsikirjoitettu vyörytys SOCOM-miesten puolustusasemiin rullaa uskottavasti. Miehiä, teknikaaleja, luoteja ja räjähdyksiä sinkoilee oikealta ja vasemmalta. Rempseän kaaoksen keskellä konekivääri laulaa, sotilaat lyyhistyvät ja tunnelma kohoaa.

Zipperin pojat ovat löysentäneet tiimipipojensa kuminauhaa, sillä SOCOM kolmosen jauhaminen on aiempaa selkeästi rennompi kokemus. Melkein vapaa tallennus keventää fiilistä eniten. Tilanteen saa tallentaa minkä tahansa riittävän tiheään sijoitetun tarkistuspisteen jälkeen.

Kaikkea ei ole pakko tehdä ja kaikessa ei ole pakko onnistua -asenne vähentää naama punaisena puristamisen tarvetta. Kunhan päätavoitteet hoidetaan, tehtävä menee pulkkaan. Piilottelu voi kuulua suosituksiin, mutta on harvoin pakollista.

Inhimillisen tallennussysteemin ansiosta vaikeustaso on totuttua kevyempi. Petri Peruspyssyttelijä vetää SOCOM 3:n yksinpelin läpi reilusti alle kymmenessä tunnissa. Alan veteraanien kannattaa aloittaa suosiolla hard-tason kampanjasta. Vaikeustasoa kiristetään lähinnä vihollisten varusteita sorkkimalla. Käsikranaatit ja kiperissä saumoissa iskevät haulikkomiehet aiheuttavat loppupään tehtävissä muutamia harmaita hiuksia.

SOCOM 3: U.S. Navy Seals on teknisesti tyylikäs ja viihdyttävä tiimiräiskintä. Hauskat ajoneuvot ja kunnon tallennussysteemi olivat positiivisia yllätyksiä. SOCOM 3 on suhteellisen helppo, mutta uskottavan miljöön ansiosta kiinnostava yksinpeli on selkeästi sarjan paras esitys.

Se on tosin toissijainen arvo, sillä SOCOMit ostetaan moninpeleiksi. Niinpä lopulliset pisteet annetaan vasta ensi numerossa, kun nettipelinkin pystyy testaamaan.

84