Star Wars: The Old Republic

www.swtor.se

Warhammer ei tappanut WoWia, joten EA yrittää uudelleen. Seuraava ehdokas kehään ei ole enempää eikä vähempää kuin Biowaren ensimmäinen nettiroolipeli. Roger roger!

Bioware on yksin pelattavien roolipelien tekijänä alan kiistaton ykkösnimi, yrityksen onnistuneiden julkaisuiden kimara on samaa tasoa kuin Lucasartsilla oli parhaimpina seikkailupeliaikoinaan. Jatkuvasti korkeammiksi nousevista ennakko-odotuksista huolimatta kanadalainen pelifirma jaksaa aina yllättää positiivisesti.

Jo vuosia on liikkunut huhuja, että Bioware haluaisi työntää lusikkansa nettiroolipelien sekavaan soppaan, ja asia vahvistui vihdoin viime vuoden lopulla. Firman Austinin-konttorilla on useamman vuoden ajan väännetty Knights of the Old Republic -aikaan sijoittuvaa Star Wars -mörppiä. Luvassa ei siis ole yksinpelattavaa jatkoa Darth Revanin tarinaan, vaan kaikkien yhteinen nettiseikkailu.

Jos menneistä saavutuksista voi ottaa osviittaa, on Star Wars: The Old Republic -nettipeli osaavissa käsissä. Projektia johtaa muun muassa alkuperäisestä Knights of the Old Republicista ja Baldur’s Gateista vastannut James Ohlen. Silti hyppy yksinpelistä mörppimaailmaan ei ole aivan mutkaton asia.

Hyvä vastaan paha

Old Republic sijoittuu aikaan noin 300 vuotta Knight of the Old Republicin tapahtumien jälkeen, eli noin 3700 vuotta ennen elokuvia. Tämän ansiosta tekijätiimillä on vapautta liikkua kauemmas tyypillisistä Star Wars -kliseistä ja kertoa kokonaan omia juttujaan samaan tapaan kuin alkuperäisessä yksinpelissä.

Mörpeissä pelaaja vastaan pelaaja -taistelu on ristiriitainen asia. Toiset rakastavat sitä, toiset inhoavat. Markkinoilla on tilaa kummallekin koulukunnalle sopiville peleille, mutta helpoin ratkaisu tarjota molempia on rakentaa kaksi keskenään ristiriidassa olevaa osapuolta tyyliin World of Warcraftin Liitto vastaan Lauma. Old Republicissa luotetaan Blizzardin kaavaan, vastakkain taistelevat vanhan tasavallan kannattajat ja galaksin reunoilta yllätyshyökkäykseen käyneet sithit.

"Sithien ja tasavaltalaisten välillä on pelin alkaessa rakoileva rauha, mutta osapuolet käyvät jatkuvasti pieniä rajakahakoita pitkin galaksia. Avoimeen sotaan ei olla vielä valmiita, vaikka tapahtumat ovat nopeasti luisumassa kohti kaaosta", selittää käsikirjoituksesta vastaava Daniel Erickson.

Tarkempaa pvp-pelin luonnetta ei Erickson tai kukaan muukaan Biowarella suostu vielä paljastamaan. Itse veikkaisin, että lopulta päädytään wowimaiseen ratkaisuun, jossa pelaajat voivat valita joko pvp- tai pve-palvelimen omien mieltymystensä mukaan ja pvp-toiminta tapahtuu tasavaltalaisten ja sithien kesken, mutta ei ryhmittymien sisällä.

Elämä on täynnä valintoja

Kunnollinen juoni on yksinpelissä tärkeä asia. Bioware on aina hallinnut tämän osa-alueen. Nettipelissä tarinan kertominen on paljon vaikeampaa, sillä kaikille yhteistä maailmaa harvoin voidaan muuttaa yksittäistä pelaajaa varten. Tästä huolimatta Old Republicin tärkein yksittäinen myyntiargumentti on Biowaren toimitusjohtaja Ray Muzykan mukaan nimenomaan tarina.

"Old Republicissa ovat mukana kaikki nettiroolipeleistä tutut ominaisuudet eli maailman tutkiminen, taistelu ja hahmonkehitys. Lisäämme näihin kuitenkin neljännen asian, kunnollisen tarinan. Vastaavaa ei ole vielä yritetty nettiympäristössä, ja haluamme tuoda Biowaren tavaramerkin myös ensimmäiseen online-peliimme."

Miten yksinpelimäinen tarina sitten aiotaan kääntää toimimaan nettiropessa? Suoraa vastausta ei tipu, mutta Muzykan ja Ohlenin mielestä merkittävä erottaja on moraalisten valintojen tekeminen pitkin peliä.

"Sankariaan voi pelata hyvänä tai pahana valitusta puolesta riippumatta. Sithin ei ole pakko olla ilkeä pikkulasten kiusaaja, tasavaltalainen voi olla paha mies hyvässä paikassa. Valintojen tekeminen on online-ympäristössä yksinpeliä merkittävämpää, sillä kaikkia vaihtoehtoja ei voi vain kokeilla ja lopulta poimia itselleen sopivinta. Nettiroolipelissä ei ole tallennusta, joten kerran tehty päätös on hakattu kiveen ja sankari joutuu elämään sen kanssa loppuikänsä", maalailee Ohlen.

Valintojen todellisten vaikutusten näyttäminen online-ympäristössä pelimaailmaa täydellisesti muuttamatta on haaste, johon Biowaren täytyy vastata. Teknisestä toteutuksesta ei vielä hiiskuta, mutta viime aikoina muotiin noussut phasing-tekniikka kuulostaisi loogiselta vaihtoehdolta. Sen avulla maailmaa voidaan muokata joka pelaajalle sopivaksi ilman, että se muuttuu kaikkien ruuduilla. Phasingilla on kuitenkin myös varjopuolensa: eri vaiheessa olevat pelaajat eivät esimerkiksi näe toisiaan, vaikka ovatkin fyysisesti samassa paikassa karttaa. Luvattujen valintojen määrästä voisi päätellä, että Bioware joutuu keksimään asiaan jonkun kokonaan uuden ratkaisun.

Ei pelkkää valomiekalla huitomista

Star Warsiin perustuvassa nettipelissä on helposti se riski, että maailma täyttyy pelkistä valomiekkaa heiluttavista jedeistä. Old Republicissa ainakin yritetään antaa ihmisille myös muita vaihtoehtoja, ja tällä hetkellä tiedossa on jedien ja sithien lisäksi kolmas hahmoluokka, palkkionmetsästäjä.

Taistelun luonteesta ei ole vielä tietoa, mutta hahmoilla on ainakin yksi tietokoneohjauksessa oleva seuralainen. Tämän lupaillaan auttavan taistelussa ja toimivan samalla sankarin moraalisena kompassina. Pelaaja voi itse päättää, miten kaveriaan kohtelee. Pahis voi esimerkiksi manipuloida hyvänä aloittavaa kaveriaan kohti pimeää puolta.

Ensimmäiset ennakkokuvat herättivät netissä pienen myrskyn, sillä sukkapukuiset, ylisuuria valomiekkoja heiluttelevat hahmot olivat rehellisesti sanottuna rumia. Sen jälkeen hahmoja on onneksi viilattu hiukan tyylikkäimmiksi, mutta Old Republicissa ei silti edes pyritä realismiin. "Tavoitteemme on tyylitelty realismi, ei valokuvantarkka aitous. Tämä siksi, että tyylittely kestää paremmin aikaa. Nykyhetken tekniikalla toteutettu realistinen grafiikka voi olla komeaa hetken, mutta vanhenee todella nopeasti. Sarjakuvamainen ilmaisu on nättiä vielä vuosien päästä", selittää Ohlen.

Bioware on osoittanut kiinnostusta myös mahdolliseen konsoliversioon, mutta tällä hetkellä Old Republicia työstetään vain PC:lle. Myös julkaisupolitiikka on vielä auki, sillä eri tahoilta vuotaneiden tietojen mukaan pelaaminen ei välttämättä vaadi kuukausimaksua, vaan rahoitusta haetaan pelin sisäisistä mikromaksuista. Mitään virallista asiasta ei ole vielä kerrottu, ja itse veikkaan pelin päätyvän klassiseen kuukausimaksuratkaisuun ilmestyessään sitten joskus kaukaisessa tulevaisuudessa.

Arvostelu on luettavissa www.pelit.fi:ssä 5.5.2009.

Lisää aiheesta

  • Shogun 2: Total War

    Hjalliksen Diili ei ollut kaikkien aikojen työhönottohaastattelu. Se käytiin jo 1600-luvun Japanissa, jossa pyrittiin shoguniksi shogunin paikalle.

    Total War palaa Japaniin Shogun 2:ssa ja tuntuu tiukan teemansa ansiosta sarjan alkuaikojen erinomaiselta strategiapeliltä. Armeijan lisäksi…
  • Killzone 3

    www.killzone.com

    Helghast sai viimeksi ISA:n kädestä, mutta helghastilaiset tuntuvat olevan harvinaisen kovapäistä porukkaa, sillä scifisota jatkuu entistä rankempana Killzone 3:ssa.

    Killzonen avaruustaistelu jatkuu, vaikka Helghastin häikäilemätön diktaattori Visari ei enää väpätä.…
  • LittleBigPlanet 2

    Kun näytin LittleBigPlanetia kaverilleni, mies nauroi ensin hahmon nimelle, kunnes pääsi peliin käsiksi. Ääni loppui mutta hymy ei hyytynyt.

    Jo perinteet velvoittavat, että konsoli tarvitsee maskotikseen tasoloikkahahmon. PS3:lla roolin sai sympaattisen valloittava säkkipoika, jonka…