Suihkuhävittäjät jälkipolttimessa

On monta syytä lentää tietokoneella. Johonkin vetoaa kommervenkitön ilmataistelu, toinen haluaa antaa panoksensa "sotaan", kolmas haluaa millintarkkaa simulaatiota. Ja vaihtoehtojahan riittää.

Valitsimme vertailuun kuusi parasta tällä hetkellä kaupoissa myytävää modernia suihkuhävittäjäsimulaattoria. Emme hae keskinäistä paremmuusjärjestystä, sillä se riippuu jokaisen kuskin omista mieltymyksistä. Pyrkimys on enemmänkin vertailla simujen eroja ja antaa käsitys millaiselle lentäjälle ne sopivat.

Näissä peleissä uusin ei välttämättä ole paras, etenkin kun monet peleistä julkaistiin bugisina tai puutteellisina. Niinpä vuoden ikä ei tarkoita toivottoman vanhanaikaista, pikemminkin se voi tarkoittaa, että bugit on kitketty pois.

Erityisen ilahduttavaa on se, kuinka harrastelijat ovat tarttuneet simuihin ja parannelleet niitä selvästi. Parhaana esimerkkinä tästä on Falcon 4, jota epäviralliset päivitykset korjaavat huomattavasti. Pelaaja voi esimerkiksi valita yli puolesta tusinasta toinen toistaan paremmasta ja tarkemmasta ohjaamoversiosta mieleisensä. Lisäksi tekeillä on kokonaan uusi kampanjakin maastoineen, joka huhujen mukaan sijoittuu jonnekin lähi-idän alueelle. Kokonaisuus valmistuu täysin harrastelijavoimin.

Falcon 4.0 versio 1.08 i2

Reilu vuosi sitten ilmestynyt Falcon 4 on vertailun nestori. Siitä huolimatta simu on edelleen niin pelinä kuin grafiikaltaan vertailun ehdotonta eliittiä. Muutamat simut pystyvät tarkempiin grafiikkatiloihin, mutta silti niiden grafiikka ei ole näyttävämpää.

Falcon 4:n alkutaival oli onneton, sillä se julkaistiin toivottoman bugisena. Esimerkiksi siipimiehet eivät totelleet lainkaan komentoja, vaan suuntasivat nokkansa minne halusivat, useimmiten kohti aavaa ulappaa. Nyt bugit on saatu kitkettyä lähes täysin, joten ostajakandidaatin ei kannata antaa ensimmäisten haukkujen pelotella itseään. Falcon 4 on kypsynyt stabiiliksi, realistiseksi ja haastavaksi simulaattoriksi.

Falconin suurimpia ansioita on sodan reaaliaikainen mallintaminen. Korean ilmatilassa käydään jatkuvaa sotaa, oli pilotti ilmassa tai ei. Päivitysten myötä myös pelaaja voi vaikuttaa omien maajoukkojen toimiin.

Falcon 4 on myös lento- ja asemallinnuksen osalta vertailun realismikärkeä Flanker 2.0:n ja Hornet-simujen kanssa. Oikeastaan ainoa asia, mistä peliä voi moittia epärealistiseksi, on kerrallaan ilmassa olevien lentokoneiden määrä. Pelin tekijät myönsivätkin kolminkertaistaneensa ilmassa kerrallaan olevien vihollisten määrän, koska he uskoivat, että muuten tapahtumat olisivat liian hidastempoisia.

Nyt tapahtumia on sitten liikaa. Tutkan ruudulla on lähes joka hetki parikymmentä vihollista ja sama määrä maalaa omaa konetta tutkallaan koko ajan, joten tutkavaroitin soi kirjaimellisesti tauotta.

Tästä syystä ympäristön hahmotus laskee lähes nollaan, kun vihollisia ei saa eroteltua omista millään. Oikeastaan ainoa keino pärjätä on pitää omien ja viholliskoneiden sijainnit paljastava teksti päällä.

Falconin taru ei siis ole ohi, ja nyt peli on parempi kuin koskaan. Jos vielä uusi kampanjakin saadaan aikaan, saattaa F4 olla todellinen pitkäikäinen bestseller.

Yhteenveto:

Päivitetty Falcon 4 on stabiili ja bugiton. Se on vertailun monipuolisin ja tasapainoisin simulaattori. Dynaaminen sota ja erinomainen realismi pitävät pelaajaa otteessaan pitkään. Peli ei sovellu aloittelijoille.

USAF versio 1.02

USAF on vertailuryhmän kevyin vaihtoehto. Se ei ole ryppyotsarealistinen simulaatio, vaan johtotähdeksi on otettu toiminta. Muihin peleihin verrattuna USAF:n kaikki keskeiset ominaisuudet asemallinnuksesta lentomalliin ja vihollisten keinoälyyn ovat helpotettuja. Toimintapainotteista ja aloittelijoille sopivaa siis.

Pelissä mallinnetaan mahdollisimman monta erilaista konetta, mutta rennommalla kädellä. USAF:ssa pääsee lentämään suurta valikoimaa jenkkiarsenaalin koneita, jotka ovat F-15C ja -E, F-16, A-10, F-22, F-4, F-105 ja F-117. Suomennettuna listalla on siis hävittäjiä ja pommikoneita Vietnamin sodan ajoista nykypäivään.

USAF:n suurin ansio on varsin näyttävä grafiikka. Kuvankaappausten ei kuitenkaan kannata antaa hämätä, sillä hyvältä näyttävät mittaritaulut ovat suurimmaksi osaksi silmänlumetta: vain muutama toimii, loput ovat koristeita. Navigoinnissa ja aseiden käytössä hyödynnetäänkin heijastusnäyttöjä ja monitoiminäyttöä # myös sellaisissa koneissa, joissa niitä ei oikeasti ole.

Kevytsimuna USAF on ihan kohtalaisen onnistunut. Lentomalli on sopivan helppo aloittelijallekin ja aseiden mallinnus on yksinkertainen. Pelin kampanjat tulevat purkista, mutta niitä on yhteensä neljä, eli pelattavaa piisaa kohtalaisen pitkäksi ajaksi.

Kampanjoissa tapahtumarikkauteen on panostettu liikaakin. Pelaaja ei vastaa vain omasta koneestaan, vaan hänen on lennettävä useampi laivueellinen koneita kampanjan kaikissa tehtävissä. Kerrallaan ilmassa saattaa on enintään neljä laivueellista koneita, ja pelaaja lentää niistä kaikkia.

Käytännössä tämä saattaa tarkoittaa aluksi muutaman vihollisen tiputtamista F-22:lla, sitten hyppy A-10:iin ja tankkeja tuhoamaan ja lopuksi vielä F-15:llä pari tutkaa hajalle. Joillekin tämä ehkä sopii, mutta itse koin sen tunnelman latistajana.

Pelin isoin bugi julkaisuhetkellä oli päättömät siipimiehet, jotka ajelivat koneitaan tonttiin ihan huvikseen. Päivityksen olisi pitänyt korjata tämä ongelma, mutta maahan törmäily ainoastaan hieman harveni.

USAF:n kampanjat ovat kertakäyttökamaa, mutta pelin pitkäikäisyyttä nostaa hieman netissä levitettävät editorilla tehdyt lisätehtävät.

Yhteenveto:

USAF on vertailun kevytsimu. Hyvänä puolena pelissä on mallinnettu paljon lennettäviä konetyyppejä, grafiikka on vertailun kärkipäätä ja simu sopii myös aloitteleville kuskeille. Huonona puolena purkkikampanja lyhentää simun ikää ja koneesta toiseen hyppiminen laskee uppoutumista.

Flanker 2.0 versio 2.02

Flanker 2 ottaa realismin huippuvakavasti. Lento- ja asemallinnuksen osalta se onkin tasapäinen vastus Falconin kanssa. Kiinnostavuutta laskee se, että pelistä puuttuu ykkösosan tapaan kunnollinen kampanja.

Ensimmäinen Flanker oli aikansa realistisin simulaattori, joka antoi luvan odottaa paljon kakkosversiolta, etenkin kun pelin suunnittelijat lupasivat korjata ykkösen puutteita ja lisätä peliin kunnon dynaamisen kampanjan, etenevän sodan ja älykkäät siipimiehet radiokeskusteluineen. Vähän kuin venäläinen Falcon nelonen.

Toisin kuitenkin kävi. Flanker 2 on ensisilmäyksellä vain grafiikkapäivitys. Siipimiehet vastaavat edelleen vain tekstillä ja kampanjakin on entisenlainen ketju yhteenliitettyjä tehtäviä ilman todellista jatkuvuutta. Maasodan mallinnuskin jäi lupaukseksi. Lentomallia on viilattu ykkösosasta entistäkin tarkemmaksi ja myös avioniikka on parempi.

Ilmeisistä puutteista huolimatta Flanker 2 on kerännyt siipiensä suojaan sankan joukon faneja. Flanker 2 vetosi ja vetoaa edelleen siihen pelaajajoukkoon, joka odottaa realismilta millintarkkuutta, ja muulla ei sitten olekaan niin väliä. Tehtävät voi tehdä joko itse tai imuroida ne netistä.

Peliin ilmestyi 2.01-päivitys kohtalaisen nopeasti. Se korjasi osan pelin realismi- ja grafiikkabugeista, mutt

a niitä jäi vielä harmittavan monta jäljelle. Seuraava 2.02 ei ole vielä valmis, mutta sen read.me:n perusteella ruudunpäivitysnopeus nousee ja lukuisia muita bugeja liiskataan. Kampanjaa ei ole kuulunut, mutta Flankeria päivitetään kuuleman mukaan lähitulevaisuudessa Frogfoot-simulaattorilla. Se sisältää lupausten mukaan uuden kartan ja oikean kampanjan. Uskon kun näen.

Myös Flankeriin on harrastelijoiden tekemiä päivityksiä, kuten laajakulmaohjaamo, minikampanjoita ja yksittäisiä tehtäviä.

Yhteenveto:

Flanker sopii huippuammattilaisille, jota ei häiritse sellaisten yksityiskohtien kuten kampanjan puuttuminen. Lentomalli on erinomaista huippuluokkaa, kuten avioniikkakin. Grafiikka on alkuperäisen Flankerin tapaan ehdotonta kärkiluokkaa.

MiG Alley versio 1.02

MiG Alley on Rowanin simulaattori, eikä siltä siten odotettu paljon. Yllättäen peli on erinomaisen realistinen ja mukaansatempaava kuvaus Korean sodasta.

MiG Alley on ryhmän vaikean pään simulaattoreita, sillä tämän ajan koneissa ei ollut turhaa elektroniikkaa, joten pelaajan lentotaito on ratkaisevassa roolissa. Sitä korostaa vielä erittäin realistinen lentomalli, ja varomaton sohvapilotti saattaa repiä koneestaan siivet irti, jos innostuu liian voimakkaaseen kahvaukseen.

MiG Alleyn Falconin veroinen grafiikka ja dynaaminen kampanja tekivät pelistä monille kestosuosikin. Massasuosiota ei kuitenkaan herunut, todennäköisesti vaikeuden ja epäseksikkään sodan vuoksi.

Pelin koneet ovat F-80C Shooting Star, F-51D Mustang, F-84R Thunderjet ja F-86A Sabre. Ilmataistelua käydään paljon lentotaitoa vaativalla yhdistelmällä: pelkillä tykeillä ja suihkukoneiden nopeudella. Ilmataistelun lisäksi pelissä tuetaan maajoukkoja raketein ja pikkupommein. Erityisen hauskaa hupia ovat kolonnien tuhoaminen raketeilla.

Bugiosasto Rowanin simussa oli kohtalaisen tyhjä. Joitain kaatuiluongelmia on netissä raportoitu, vaikka itse en niistä koskaan kärsinytkään. Joka tapauksessa peli on päivittynyt uuteen versioon, joka lähinnä hienosäätää peliä ja korjaa yksittäistapauksissa ilmenneitä bugeja. Kaatuiluongelmaa ei tosin vieläkään saatu ilmeisesti kunnolla ratkaistua.

Yhteenveto:

MiG Alley vaatii lentotaitoa. Vihollisten keinoäly on armottoman kova, ja koska ohjuksia ei ole, pitää pilotin osata todella lentää. Tarkka lento- ja vauriomallinnus myös vaativat että pilotin käsiala on herkkä, tai muuten kone saattaa hajota ilmassa.

Jane's F/A-18 julkaisuversio

Tämä simulaattori arvostellaan toisaalla lehdessä, joten tarkempi läpikäyminen on tässä turhaa.

Muihin verrattuna Hornetin parhaaksi puoleksi nousee sotakampanjan erinomainen mallinnus. Kampanja etenee poikkeuksellisen realistisesti alkuvaiheen tiedustelulennosta sodan perusvaiheisiin ja siitä edelleen kirurgisiin täsmäpommituksiin ja maihinnousun jälkeen joukkojen tukemiseen. Joitain tosin häiritsee se, että tehtävät ovat purkitettuja.

Grafiikka on yllättäen joukon kehnointa päätä, vaikka se vaatii koneelta paljon vääntöä. 3D-ohjaamo ei kerta kaikkiaan ole onnistunut valinta, ja kaikki muut simulaattorit pesevät ohjaamografiikallaan Jane'sin version, vaikka firma miten yrittäisi selitellä valintaansa nykyajan vaatimuksilla.

F/A-18 on sarjan bugittomin simulaattori. Se on täysin pelattava suoraan laatikosta. Ensimmäinen päivitys on todennäköisesti lehden julkaisuhetkellä jo valmis, mutta sekin lähinnä parantelee peliä.

Yhteenveto:

Kohtalainen grafiikka, mutta erinomaisen realistinen simulaatio F/A-18E Hornetista ja sen roolista osana tukialusryhmää. Mainio kampanja, vaikka se tuleekin purkista.

Super Hornet julkaisuversio

Super Hornet kuuluu Flankerin ohella siihen ryhmään, jossa luvattiin paljon, mutta annettiin vähän. Avioniikkamallinnus on jopa parempi kuin Jane'sin Hornetissa, mutta kun se peli puuttuu kokonaan.

Super Hornet on grafiikaltaan samaa luokkaa Jane'sin Hornetin kanssa, eli kaksi tuoreinta lentosimulaattoria on ulkonäöltään vertailun kaksi kehnointa. Super Hornet ei tosin vaadi ihan niin paljon vääntöä kuin Jane'sin simu.

Super Hornetin kompastuskivi on tehtäväeditorin ja kampanjan puuttuminen. Pelissä pitäisi olla Intiaan ja Kuolan niemimaalle sijoittuvat kampanjat, mutta aikataulukiireet pakottivat julkaisemaan pelin ennen kampanjarungon valmistumista.

Nyt pelissä on ainoastaan joitain kymmeniä yksittäisiä tehtäviä, joita ei ole edes laitettu ketjuun purkkikampanjaksi. Ne voi lentää missä järjestyksessä tahansa, joten immersiota ei tapahdu lainkaan.

Sen verran maistiaisia pelistä kuitenkin saa, että Super Hornetin kuoren alla jyllää erinomainen pelirunko. Siksi pidän peukkuja, ettei DI luista lupauksistaan ja julkaisee kampanjan joskus. Kampanjan pitäisi tulla tulevan Gold-version kylkiäisinä. Aikataulusta ei tosin ole tietoa, eikä siitä mikä on alkuperäisen version ostaneiden kohtalo. Toivottavasti ilmainen päivitys.

Yhteenveto:

Flankerin tapaan erinomainen simulaatio, josta puuttuu peli. Super Hornetissa ei tosin ole edes tehtäväeditoria, joten omienkaan tehtävien rakentelu ei onnistu. Jos kampanjalla varustettu uusi versio joskus tosiaan tulee, niin osta ihmeessä.

Lisää aiheesta