Sunset Overdrive - Vettä, sokeria ja adrenaliinia

Viholliset vyöryvät massoina nikkelimyrskyyn.

Energiajuomat ehkä myrkyttävät nuorisomme, mutta hiekkalaatikkopeliä ne piristävät. Sunset Overdrivessa joka ES-jonnen CS-taidot pääsevät hyötykäyttöön.

Energiajuomat aiheuttavat ihan oikean apokalypsin muuallakin kuin mahassa.

Lanseeraustilaisuudessa esitelty uunituore energiajuoma Overcharge Delirium XT nimittäin muuttaa trendikkäät pintaliitäjät verenhimoisiksi mutanteiksi. Ei se guaranamehu antanutkaan siipiä, se antoi inhoja paiseita ja himon ihmislihaan.

Hetkessä koko Sunsetin kaupunki jää mutanttivyöryn alle. Pelin sankari ei onnekseen energiajuomaan koske, mutta jää räjähtävän alun jälkeen jumiin asuntoonsa. Kun jääkaappi on tyhjä ja vessapaperista jäljellä vain rulla, on aika astua ulkomaailmaan.

 

The Walking ED

Kämpän oven auettua sankarin eteen levittäytyy futuristisen Sunsetin avoin kaupunkimaasto. Urbaaniin urheiluun kannustava maailmanlopun temppurata on pullollaan vihamielisiä mörököllejä, hauskaa huumoria, huimia korkeuseroja ja pirtsakoita värisävyjä.

Sunset Overdrive heittää heti kättelyssä ylivaihteen silmään, romuttaa neljännen seinän ja keskittyy rehtiin hauskanpitoon. Xbox Onen toistaiseksi kirkkain yksinoikeushelmi huutaa vasten pelaajan naamaa olevansa peli, mutta silleen ironisen hipsterimäisesti.

Pyssyvalikoimassa löytyy.

Mies ja alaston ase

Insomniac Games tunnetaan Ratchet & Clank -pelisarjasta sekä Resistance-räiskinnöistä. Yrmyotsaisen harmaasta vaihtoehtohistoriasta tehdään temaattinen täyskäännös, sillä Sunset Overdrive on väripaletiltaan liki nintendomainen.

Siihenpä sienilainat sitten jäävätkin. Parhaat peliarvostelut ovat nimiviittauksia, joten: absurdin huumorin ryydittämä pakomatka tuo mieleen hetkessä Saints Row’n, johon on sotkettu Prototypen sankarin ominaisuuksilla varustettu yli-ihminen. Futuristinen kaupunkimaasto taas palauttaa mieleen Crackdownin ja liikehdintä on turboahdettua Assassins Creediä.

Tuttua tekijöiden aikaisemmista tuotoksista on asearsenaali, sillä torrakot ovat selkeitä Ratchetin ja Clankin perintöä. Tarjolla on dynamiittinallekarhuja laukovaa karhunheitintä, freudilaisittain arveluttavaa haulikkoa sekä roomalaisista kynttilöistä tehtailtua sarjatuliasetta.

Laajasta lainamateriaalista on koottu hersyvän hauska sekoilupeli, joka seisoo rohkeasti omilla jaloillaan. Typerä huumori iskee makuhermooni kympillä ja todella rennolla otteella rakennettu pelimaailma kaappaa hetkessä syleilyynsä.

Tarkoituksellisen tyhmä tarina kerää kierroksiaan mainion hahmokavalkadinsa voimin, sillä tuhoutuneeseen kaupunkiin on jäänyt jumiin monenlaisia hiihtäjiä. Sivuhahmot ovat pitkälti statisteja, joiden funktio on lähettää epäonnensoturi toinen toistaan päättömämpiin tehtäviin.

Ehdoton suosikkini oli tehtävä, jossa kuoleman kourissa kärvistelevälle kuninkaalle oli hankittava yskänlääkettä. (Spoilerikammoiset, hypätkää seuraavaan kappaleeseen) Larppiporukan pääjehu luotti vain 1200-luvun lääketieteeseen, joten yskänlääke piti ensi juoda, josta se siirtyi iholle pinottuihin iilimatoihin. Tämän jälkeen seurasi kipeä yskänlääketrippi, jonka jälkimainingeissa olin eka et wtf ja sit niinku lol.

 

Hektinen, sanoi Putkinen

Sunset Overdriven Juttu on vauhdikas hyperparkour, jonka turvin sankari skeittailee voimalinjojen päällä, leiskauttelee pilvenpiirtäjältä toiselle ja liitelee ilmojen halki. Kaikki pelimekaniikan nyanssit on alistettu liikkeelle.

Jos liike loppuu, kintereillä laukkaava noutaja heilauttaa viikatettaan. Ajettavia autoja pelissä ei ole, mutta niitä ei juuri kaipaakaan, sillä hahmonkehityksen lopputuotteena syntyy ehta supersankari, joka liikkuu asvalttiviidakossa kuin Tarzan konsanaan.

Vauhdikkaan liikearsenaalin hanskaaminen vaatii harjoittelua ja näppäriä sormia, sillä tiedossa on melkoista nappulajumppaa. Suurin osa tempuista tehdään painamalla eksää tai toista puskuripainiketta, mutta jossain vaiheessa pitäisi ehtiä ampuakin ja säätää kameraa.

Sunsetin kaduilla ei koskaan kävellä, vaan matkaa taitetaan skeittaamalla sähkölankojen päällä ja loikkimalla katonharjalta toiselle. Sankari osaa myös juosta seiniä pitkin ja pomppia korkeuksiin autojen katoilta. Kun nämä kikat yhdistetään kovaan pelitempoon ja räiskyttelyyn, lopputulos on maaninen.

Koska viholliset armotta suolaavat kamaraa tallaavan lättäjalan, sopiva tuliasema on haettava räystäslautojen tasalta. Temppuilu kasvattaa taitokerrointa, joka mahdollistaa entistä kovemman kurituksen. Mitä korkeammalla neliportainen turpakäräjöintiasteikko on, sitä nopeammin mutanttilaumat lakoavat. Kun mörrit hyökyvät massana päälle ja joka suunnassa räjähtelee, liikkeessä pysyminen henkensä kaupalla on melkoista moniajon juhlaa. Tällaisina hetkinä Sunset Overdrive loistaa.

Pelimekaniikka ja kontrollit taiteilevat liiallisen monimutkaisuuden rajapinnassa, mutta välttävät putoamisen. Vaikka oppimiskynnys on Sunset Overdrivessa lajitovereita korkeampi, juuri älytön vauhdikkuus erottaa sen kilpailijoistaan. Koko peli on nauttinut saavillisen energiajuomaa.

Tulta ja tappuraa täyteen ahdettu kaupunkisota kysyy sorminäppäryyttä. Hyperparkour on aavistuksen monimutkainen opeteltava, mutta kun systeemin hallitsee, vastarinnan niputtamisesta tulee kokonaan oma taiteenlajinsa.

Hei, me kehitytään!

Moderniin sekarotupeliin kuuluu myös hahmonkehitys. Sankari itsessään ei kehity, mutta käytetyt aseet ja suoritetut temput keräävät kokemusta. Temppuja, aseita ja itse sankaria voi terästää myös Vahvisteilla, jotka ovat tehtävistä jaettavia irtokilkkeitä. Vahvisteita syntyy myös tehtävissä, joissa puolustetaan tukikohtaa mutanttiarmeijalta.

Vahvisteiden ohella sankari kerää myös pinssejä, joilla hankitaan Overdriveiksi ristittyjä erikoisominaisuuksia. Tämä lisäkilke tehostaa sankarin tekemää vahinkoa, vauhtia tai liikekattausta.

Erikoisesti hoidettu hahmonkehitys on suo, josta on hankala saada selvyyttä. Keskityin itse lätkimään Vahvisteet aseisiin ja sankariin ja tarvittaessa päivittämään kattausta. Jotkut Vahvisteista lisäsivät lähitaisteluniiteistä irtoavia hurrikaaneja, kun taas toiset ymppäsivät aseeseen vaikkapa jäädytysominaisuuden.

Kantavana ajatuksena on todennäköisesti ollut vaihtoehtojen tarjoaminen, mutta nykymuodossaan systeemi on sekava. Käyttökelpoisen vahvistekattauksen saa laadittua kokeilemalla, mutta lisäkilkkeiden optimointi jää vain haaveeksi.

Wolverine päätti sitten napata jekkubatteryn.

Auringonlaskun jälkeen

Tekoälyn ohjaksissa ottelee mutanttien lisäksi rosvojengejä ja energiajuomavalmistajan robottisia ruttusia. Toisinaan ryhmittymät matsaavat keskenään, mutta käytännössä aina pelaajan vastuulle jää kilpailevien elämänmuotojen nitistäminen.

Hypekoneisto kertoo, että tekoäly reagoi pelityyliin, mutta itse en tätä huomannut. Kun puhelinlangat laulavat avokkaiden alla, isommatkin vihulaumat kaatuvat ongelmitta. Ylikestävien supermonstereiden kurittaminen käy työstä, mutta ilahduttavan usein edessä on massoittain helposti lakoavaa tykinruokaa.

Papukaijamerkin kaupunkisekoilu saa pomotaisteluistaan, joita ei viljellä tuikitiheään. Harvakseltaan käytävät mittelöt jäävät mieleen ja niissä sovelletaan pelin peruskaavaa varsin kekseliäillä tavoilla.

Sunset Overdrive on mainio paketti, jossa koskaan ei voi tietää, mitä seuraavaksi tapahtuu. Peleissä kuoleminen harvemmin naurattaa, mutta Sunset Overdrive on tässäkin suhteessa erilainen lapsi.  Kreisikomediaa mukaileva rakenne pysyy hienosti kasassa alusta loppuun ja turboahdettu parkourin ja toiminnan ristisiitos tarjoaa tuoreen näkökulman avoimeen kaupunkisodankäyntiin. Typerä huumori on strösselikerros huutavan kirkkaan pehmistötterön päällä.

Maailmanlopun kaupunkiloma tarjoaa värikkään äkkilähdön keskellä synkintä syksyä.

 

Juho Kuorikoski

 

Sunset Overdrive

http://www.insomniacgames.com/games/sunset-overdrive/

Insomniac Games/Microsoft Game Studios

Arvosteltu: Xbox One

Versio: Arvostelu

Moninpeli: 2-8 pelaajaa verkossa

Ikäraja: 18

 

Insomniac Gamesin Yxbox-debyytti on Pahkasika-vaikutteilla marinoitu hiekkalaatikkosekoilu.

88