Project Spark - Tee itse pelisi, säästä tuhansia euroja

pspark8

Oma peli, paras peli! Ainakin minusta, kunhan sitä ei tarvitse pelata.

Omatekemät pelit on tuttu konsepti, joka on saatu toimimaan konsoleillakin. Sonyn oma LittleBigPlanet on näppärä 2D-tasoloikkaseikkailu, jonka mukana annetaan sen tekemiseen käytetty (ja moneen muuhunkin taipuva) monipuolinen pelieditori.  Kas vain, peliyhteisö luo ilmaiseksi valtavasti bonussisältöä. Kiitos!

Project Sparkilla Microsoft luovuttaa pelintekemisen voiman kansan käteen, antamaan kipinän joka sytyttää himon oikean koodaamisen saloihin. Tällaisilla ohjelmilla saamme Suomesta pelien kehitysmaan!

 

Tyhjyyttä vastaan

Project Spark on toimiva korkean tason pelinkehitysympäristö, jonka mukana tuleva mallipeli ei ole yhtä hyvä kuin LittleBigPlanet.  Project Spark itse antaa pikku pelintekijälle pikkuplaneettaa huomattavasti vapaammat kädet. Sen mahdollisuuksia ja potentiaalia esitellään lyhyellä Champions Quest - Episode 1: Void Storm -toimintaseikkailulla, jossa synkkä tyhjyys uhkaa kaikkia maailmoja.

Tyhjyyttä vastustavat Luojan kirkasta kipinää muistuttavat sparkalaiset, jotka auttavat vaihtelevia sankareita maastoa muokkaamalla. Void Stormissa hypitään näteissä 3D-fantasiamaisemissa ja mätkitään pataan erilaisia peikkoja ja voidilaisia. Mätkeen lomaan ympätyt logiikkapalapulmat opettavat hellävaroen ohjelmoinnin perusteita.

Oma pelintekijän urani kaatui jo Amigan aikana AMOS-pelibasiciin alkeisiin, joten suhtaudun ohjelmoinnilta haiskahtaviin juttuihin “en osaa, en opi, en tee” -refleksillä. Mutta Project Sparkin asiapitoisessa ja helppotajuisessa perustutoriaalissa en onnistunut tekemään mitään väärin.

Ensin muokataan maailmaa, isketään sinne sankari(tar), jolle tehdään ohjauskoodi. Lisätään yksi monsu, pultataan siihen valmis tekoäly, maustetaan kenttää kerättävällä kamalla ja voittolipulla. Tämähän on aika helppoa! Petri osaa!

Kädestä pitäen opettamista on luonnollisesti luvassa enemmänkin.  3D-ympäristöjen luominen ja muokkaaminen on todella vaivatonta,  touhusta tuli mieleen eräänlainen Deluxe Paint 3D (nuoret, setä puhuu GraFX2:n esikuvasta). Muovailuvahamaista maastoa lisätään, poistetaan, venytetään ja vanutetaan vaihtelevan muotoisilla pensseleillä. Muotoilun jälkeen ja sen lomassa maastoon lisätään valmiista kirjastosta esineitä ja olentoja. Hirviöitä voi jopa animoida Kinectilla, mutta tätä toimintoa laitteen puutteessa voinut kokeilla.

Tätä selkeämmäksi ohjelmointia ei oikein voi tehdä?

 

Koodia aivoihin

Tein Project Sparkilla helposti Void Storm -esimerkin tyyppisiä geneerisiä ja lyhyitä 3D-toimintaseikkailuja ilman sen kummempia taiteellisia ambitioita tai kiinnostavia ideoita.

Padilla ja sisäkkäisillä valintarenkailla mukavasti rullaava kipinäohjelmointi perustuu pitkälti hahmojen, vihollisten ja esineiden "aivoihin", joihin kasataan graafisilla toimintolapuilla esitettyjä when-do (kun-tee) -ehtorakenteeseen perustuvia yhtälöitä.

Lausekkeet kasataan yksi kerrallaan ajettaville sivuille.Sivut (lue: loopit) vaihtuvat, kun tietyt when-do-ehdot täyttyvät. Esineisiin ja asioihin kohdistetaan erilaisia loogisia operaattoreita, toimintoja ja lukuarvoja. Perinteistä ohjelmointitaitoa ei tarvita, järjestelmällistä ajattelua kylläkin. Eri tarpeisiin kasattuja aivoja on valmiina iso setti, jos elämän puhaltaminen tyhjästä vihollisten tyhjiin aivoihin pelottaa.

Aloituskynnys tippuu lattian tasalle crossroads-toimintaseikkailugeneraattorilla, joka luo kourallisella valintoja pelin rungon, johon sijoitetaan testipelaamisen lomassa tärkeitä kohteita ja tavoitteita. Luomukseen saa tietysti myöhemmin mikromanageroida lisää persoonallisia yksityiskohtia.

Lopputuotteiden tekninen taso on suurin piirtein Xbox 360 -luokkaa, eli riittävä siihen, että hyvällä tuurilla saa aikaiseksi jotain jota joku muukin viitsii pelata.

Jos haluaa tehdä jotain muuta ja haastavampaa, pitää tutustua systeemiin pintaa syvemmältä. Helpointa on tehdä samoihin ympäristöihin FPS-ammuskeluja tai 2D-tasoloikkia. Kokeilin muun muassa matopelin, Froggerin ja Lunar Landerin klooneja, joihin vaaditaan jo keskivertoa enemmän asiantuntemusta.

Team Dakotan mallipeleissä on muun muassa varsin pätevä Geometry Wars -tyylinen tuplatikkuammuskelu, änkkäriklooni ja Limbolta näyttävä 2D-tasoloikka. Kaikki pyörii luonnollisesti samalla 3D-moottorilla, lopputuloksen luonnetta muutetaan kuvakulmia, liikeakseleita ja valaistusta rukkaamalla.

Project Sparkin käyttäjän ei välttämättä tarvitse kiinnostua pelien tekemisestä lainkaan, sillä “nyt en jaksa” -päivinä suhtauduin siihen alati paisuvana, iloisen anarkistisena minipelikokoelmana. Muiden luomuksia saa käpistellä vapaasti, mikä on aina opettavaista.

Suuret käyttäjämäärät luovat paljon pelejä (ja valtavasti kuraa), jotka jaotellaan erilaisiin luokkiin, kuten roolipelit, 2D-pelit, tasoloikat, viikon parhaat, Team Dakota -suosittelee ja siihen malliin. Tuotoksia peukutetaan, jolloin ne nousevat tai laskevat listoilla.

Sparkilla saa aikaan tälläistakin jälkeä.

 

Kehitysroolipeli

Pelinluontiprosessiin on ympätty roolipeli- ja mikromaksuelementtejä. Pelaaja-pelintekijän kokemusta mitataan omalla sparkilla, joka kerää kokemustasoja ja hopeakäteistä erilaisista toimenpiteistä, kuten maaston muokkaamisesta tai jonkun toisen luomuksen pelaamisesta. Hopeasta maksat vain ajallasi, mutta maksullisilla kultapoleteilla hankitaan laajennuspaketteja, joissa on uusia maastotyyppejä, sankareita, hirviöitä ja esineitä, kuten ritarilinnoja ja zombeja.

Starttipaketissa on kohtuullisesti kamaa, mutta vähemmän yllättäen jo muutaman päivän jälkeen kaipasin lisää vaihtoehtoja. Rahastuksen metallista sivumakua lieventää se, että laajennuksilla tehtyjä tuotoksia pääsee kuka tahansa pelaamaan.

Koko laajennusarsenaalin voi tienata suhteellisen nopeasti ilmaiseksi, jos luo jotain suosittua. Päivittäisiä kokemuspiste- ja hopeapalkintoja buustataan luomusten saamilla peukutuksilla.

Pelejä voi editoida samaan aikaan neljän hengen tiiminä.

 

Neste nousee

Toivomuslistani ykkössijalle nousi joten kuten fysiikan lakien mukaan käyttäytyvä vesi tai neste, joka valuisi maaston pinnan muotojen mukaan. Nykyisellään nesteet ovat vain tasoja, jotka nousevat tietylle korkeudelle. Esimerkiksi päähän, jos haluaa roolipelata tosi menestyvää pelinkehittäjää.

Toisaalta edes puolittain näin vapaissa ympäristöissä aidosti lilluva neste kuormittaisi prosessoria kohtuuttomasti. Nimittäin jo latteasta ja litteästi vedestä huolimatta esimerkkipeli Void Storm nykii, paukkuu ja kaatuilee, jos Xbox Onen ruudulle ahdetaan runsaasti liikettä ja efektejä. Ehkä asia paranee päivittämällä, tai sitten päivittämällä pc-Sparksiin.

Kaikki mikä innostaa luomaan itse pelkän kuluttamisen sijaan on hyvästä. Project Spark onnistui herättämään jopa minun sisäisen tuomashonkalani luomaan pikkupelejä. Joka uuden kipinän iskiessä vaihtaa projektia kesken kaiken jo seuraavaan.

 

Petri Heikkinen

 

Project Spark

projectspark.com

Xbox One, saatavilla PC

Team Dakota/Microsoft Studios

Versio: Myynti

Muuta: tukee Kinectiä, USB-näppäimistöä ja -hiirtä, vaatii Pc:llä Windows 8.1

Moninpeli: 2-4

Ikäraja: 12

 

EI PISTEITÄ - Pelit suosittelee

Monipuolinen ja helppotajuinen pelinkehitysympäristö ohjelmointitaidottomille. Tai minipelikokoelma kehitysinnottomille. En anna pisteitä, koska Project Sparkissa on potentiaalia, mutta pelkkää potentiaalia en pisteytä.