Suomalainen Tuhkimo-tarina? - Cyberdreams palkkasi Deadlinen koodaajat

Meidän poikia onnisti: 19-vuotias Juha Talasmäki ja 20-vuotias Jani Peltonen lähtivät toukokuun lopulla Kaliforniaan töihin. Eikä mihin tahansa töihin, he menivät koodaamaan Cyberdreamsin seuraavaa peliä!

Kaikki alkoi siitä, kun isä lampun osti, toisin sanoen Juha osti PC:n vuosi sitten ja alkoi koodata pelejä. Ensimmäinen teos oli Deadline (Pelit 1/94), jota lähdettiin kauppaamaan syksyn ECTS-messuille Englantiin viime vuonna.

"Meillä oli itse asiassa sopimus aika lähellä erään pelifirman kanssa, mutta päätettiin vielä kuitenkin kysellä Cyberdreamsiltä, olisivatko he kiinnostuneita Deadlinestä. He olivat ja pyysivät lähettämään uusimman version", kertoo Juha.

Demo lähti sekä Englantiin että Jenkkeihin, mutta jälkeen päin selvisi, että Deadline pelinä ei sinänsä kiinnostanut, vaan Cyberdreamsiä kiinnosti ohjelmarunko eli engine.

Kaupat tuli

Cyberdreams halusi Janin ja Juhan Englantiin helmikuussa ja he lähtivätkin siinä uskossa, että Deadlinestä tuli kaupat. "Pari minuuttia puhuttiin Deadlinestä, mutta sitten Cyberdreamsin pomo Patrick Ketchum alkoi puhua jostain uudesta pelistä nimeltä Hunters of Ralk. Silloin sovittiin, että voisimme lähteä mukaan tekemään sitä, mutta siinä kaikki", kertoo Jani.

Viikon päästä tuli Janille kutsu lähteä Jenkkeihin tapaamaan muita Cyberdreamsin ohjelmoijia ja vakuuttamaan heidät siitä, että koodaustaitoa löytyy. Toukokuun alussa kummatkin pojat allekirjoittivat vuoden työsopimukset.

Uusi roolipelimaailma

Hunters of Ralk on Advanced Dungeons & Dragons -pelien isän Gary Gygaxin uusin maailma. Gygax on Ketchumin hyvä kaveri, ja sitä kautta saatu Cyberdreamsin leipiin.

Hunters of Ralk aloittaa uuden roolipelisarjan, joka ei tule muistuttamaan TSR:n ja SSI:n yhteistyössä tekemiä Kultalaatikkopelejä. TSR on AD&D:n lautapeliversioiden tekijäfirma. Pelistä koodataan kolmiulotteinen, pelaajan omin silmin nähty seikkailu, joka ei ole vuoropohjainen. Peli myös tapahtuu muuallakin kuin luolastoissa, ulkomaisemia on mukana runsaasti.

Pelintekoon osallistuu Cyberdreamsiltä kolme ihmistä Janin ja Juhan lisäksi, pelin grafiikka tulee talon ulkopuolelta. Pohjana on 1500-sivuinen Gygaxin käsikirjoitus, joten ensimmäinen kuukausi menee varsin tarkkaan lukemiseen. "Tarina tuntui mielenkiintoiselta näkemäni lyhennelmän perusteella", vakuuttaa Jani.

Pelin engine ja yleensä koodaaminen kokonaisuudessaan käyttäjäliityntää myöten on poikien vastuulla. Entäpä jos Hunters of Ralk ei valmistu vuoden sisällä? "Meiltä häipyy aikamoinen bonus, mutta ei kai muuta", toteaa Jani.

Deadline oli pakko haudata ainakin toistaiseksi, mikä surettaa poikia. Mikä taas ilahduttaa on se, että Hunters of Ralk kakkosesta on jo vihjailtu...

Lisää aiheesta