Super Stardust Portable (PSP)

Helsinkiläinen Housemarque teki Super Stardust Portable -räiskintänsä myös PSP:lle. Tuntuvin ero komeaan PS3-isoveljeen nähden on kontrollisysteemi. Ohjaus ja tulitus ovat erillisiä käsikonsolissakin, mutta toisen analogitatin puuttumisen takia ammukset sinkoavat kuvionäppäinten määräämään suuntaan. Vinoon räimiminen hoidetaan kahta namiskaa painamalla.

Tulitussuunnan vaihtaminen ei ole yhtä luontevaa kuin PS3:lla, eivätkä kevyesti itsehakeutuvat kudit peitä ampumisen kulmikasta perusluonnetta. Super Stardustin säälimättömässä vyörytyksessä kaikki apu on tarpeen. Vaikka viholliset on tasapainotettu tulitukselle sopivammiksi, jouduin treenaamaan ampumista pitkään casual-vaikeustasolla. Normaalilla tasolla armottoman asteroidikaaoksen torjuminen osoittautui kylmiltään turhan hurjaksi touhuksi, vaikka olen takonut Stardusteja Amiga-ajoista.

Graafisia efektejä on kevennetty pykälällä tai parilla, mikä ei juuri vaikuta räimeen luonteeseen. Taustalla rullaava planeetta on huomattavasti lähempänä kuin PS3-painoksessa ja silti liki kokonaan näkyvissä. Ruudun ulkopuolelle valuvat kohteet tupsahtavat melkein heti toiselta laidalta esiin, eivätkä jää hetkeksi planeetan varjopuolelle, kuten kotikonsolissa. PSP:n rajoitteiden sanelemasta hienosäädöstä huolimatta Super Stardust Portable on tuttua tavaraa kannettavassa paketissa: hektistä räiskintää.

83

83