Taru Sormusten Herrasta -ohjaaja Peter Jackson:Filmintekijän Pyhä Graali

Joulukuun 19. päivänä koko maailmassa samaan aikaan ensi-iltaan tulevan Taru Sormusten Herrasta -elokuvan on ohjannut Peter Jackson, 40. Hän on tunnettu Bad Taste- ja Braindead-elokuvistaan filmimaailman splatterikauhukakarana eikä ehkä tule ensimmäisenä mieleen Sormusten Herran ohjaajaksi.

Saimme ainoana Suomessa Peter Jacksonin haastattelun puhelimitse suoraan Uudesta-Seelannista. Hyvin asiallinen ja työnsä äärimmäisen vakavasti ottava elokuvaohjaaja puhuu paljon, mutta asiaa.

Uusi-Seelanti kutsuu, äänessä Peter Jackson, olkaa hyvät:

"Sormusten Herran filmaaminen oli alun perin meidän oma ideamme. En ole varsinainen Sormusten Herra -fani siinä mielessä että lukisin kirjan joka vuosi uudelleen. Luin kirjan ensi kertaa 18-vuotiaana, pidin siitä kovasti, ja mietin miten hienon elokuvan siitä saisi vielä joku päivä. Tällaista tilaisuutta ei kuitenkaan ollut aiemmin tarjolla, enkä ollut tullut edes ajatelleeksi, että minä pääsisin sen tekemään. Olin toki aina halunnut tehdä fantasiafilmin, mutta että Sormusten Herran!? Kuvittelin aina, että minun täytyisi kehittää oma tarina ja käsikirjoitus", Jackson muistelee.

"Sormusten Herraa voisi sanoa filmintekijän Pyhäksi Graaliksi. Se on myös yksi harvoista filmatisoimatta jääneistä merkittävistä kirjallisuuden teoksista. Elämmehän aikaa, jolloin lähes jokainen vähääkään menestynyt populaarin fiktion tuote filmataan."

"Sormusten Herra on nyt odottanut lähes 50 vuotta pääsyä valkokankaalle. Sen olisi voinut filmata jo aiemminkin, mutta se ei kertakaikkiaan olisi voinut näyttää siltä kuin lukijan mielikuvituksessa. Ilman nykyajan tietokone-efektejä se olisi näyttänyt keinotekoiselta ja feikiltä. Tietokone-efektien ansiosta kankaalle saa loihdittua mitä hyvänsä, mitä vain itse pystyy kuvittelemaan, ja lopputulos vielä näyttää uskottavan realistiselta", Jackson jatkaa.

"Hollywoodin kimurantin tuotantomaailman oikun tuloksena Sormusten Herran filmausoikeudet olivat yllättäen vapailla markkinoilla Frightenersin (1995) jälkeen, kun mietimme mitä seuraavaksi, ja päätin, että oli aika ottaa haaste vastaan. Saimme oikeudet ja laadimme Fran Walshin kanssa kolme käsikirjoitusta kullekin filmille, studionamme New Line Cinema." (Ensialkuun rahoittajaksi tarjoutunut Miramax olisi vaatinut trilogian puristamista kahteen elokuvaan - JV).

Mottona hyvä elokuva

”Useat Tolkien-puristit ovat jo kritisoineet tulevia elokuvia. Hyvästä kirjasta ei kuitenkaan juuri koskaan tule suoraan kopioimalla hyvää elokuvaa, ja sellaista me lähdimme tekemään", Jackson kertoo.

"Tässä on kyse hyvin erilaisesta vastuusta. Tolkienin vastuulla oli luoda hyvä kirja, jossa hän ilmiselvästi onnistui. Meidän vastuumme on erilainen. Meidän vastuumme elokuvantekijöinä ei ole seurata kirjaa orjallisesti kohtaus kohtaukselta ja vuorosana vuorosanalta, vaan tehdä siitä viihdyttävä elokuvasovitus."

"Toki siinä on mukana kaikki juonellisesti olennainen mistä Sormusten Herran vaikkapa viitisen vuotta sitten lukeneet tarinan muistavat. Mutta ne puristit, jotka osaavat kirjan unissaan ja takaperin, tulevat varmasti huomaamaan muutoksia. Teemme kuitenkin elokuvaa sekä ihmisille, jotka tuntevat tarinan entuudestaan, että niille, jotka eivät ole kirjaa koskaan lukeneet."

"Meille oli hyvin tärkeää, että saisimme aikaan elokuvan, joka toimii yksinään itsenäisenä kokonaisuutena, mutta täysiverinen Tolkien-fanikin tulee varmasti nauttimaan sen tutuista kohtauksista. Paljon spekulaatiota aiheuttaneeseen kysymykseen Sauronin ulkonäöstä: näemme hänet kyllä vilauksilta Toiselta ajalta fyysisessä hahmossaan, mutta varsinaisten elokuvien tapahtuma-aikana hän näyttäytyy tulisen silmän muodossa, juuri kuten kirjoissa."

"Mitä kirjan lukuisiin lauluihin ja runoihin tulee, emme halunneet tehdä elokuvasta musikaalia. Mukana on kyllä lauluja kirjoista, mutta näyttelijät itse eivät puhkea lauleskelemaan kesken kaiken. Joskus taustalla kuulee muiden laulavan, ja monet lauluista on nivottu osaksi taustamusiikkia", Jackson kertoo.

Vapaat kädet

"Tolkienin perikunta ei ole puuttunut elokuvan tekoon millään lailla. He eivät olisi lähteneet siunaamaan filmiä, elleivät olisi saaneet täydellistä kontrollia sen tekemiseen. Elokuvantekijöille tilanne olisi mahdoton, koska meille on tärkeää, että saamme tehdä työtämme omilla ehdoillamme, ja siksi teimme elokuvat ilman mitään yhteistyötä heidän kanssaan."

"Myös New Line Cinema antoi meille täysin vapaat kädet ja saimme päättää itse missä, miten ja millaisella näyttelijäkaartilla filmaisimme elokuvatrilogian. Tämä oli meille tärkeää, koska emme halunneet olla sidoksissa Hollywoodiin, ja olen erityisen ylpeä ja iloinen siitä, että lopputulos ei näytä tyypilliseltä Hollywood-tuotannolta."

"Saimme tehdä työtämme Uudessa-Seelannissa, eivätkä meitä rajoittaneet tyypilliset Hollywoodin rutiinit. En pysty sanomaan yhtään suurelokuvaa, joka muistuttaisi Sormusten Herraa - sillä on kokonaan oma ilmeensä ja identiteettinsä, josta olen myös hyvin ylpeä."

"Saimme täydellisen vapauden myös näyttelijäkaartin valitsemisessa. Vaikka mukana on tuttuja nimiä kuten Elijah Wood (Frodo), Liv Tyler (Arwen) ja Christopher Lee (Saruman), emme halunneet mukaan mitään supertähtiä, koska heidän imagonsa olisi haitannut itse Sormusten Herran tarinaa ja tunnelmaa. Minusta se on hyvä sekoitus kokeneita konkareita ja tuntemattomia lupauksia. Halusimme kirjan henkilöiden heräävän henkiin näyttelijöillä, jotka muuttuisivat noiksi hahmoiksi katsojan silmissä - emme tähtiä, jotka esittäisivät niitä."

Ainutlaatuinen työympäristö

"Näyttelijämme eivät olleet mitään Tolkien-fanaatikkoja, jotka olisivat eläytyneet lapsuudesta asti kiehtoneeseen unelmarooliinsa. Näyttelijöiden kirjan tuntemus vaihteli - jotkut olivat toki lukeneet sen nuorempana, mutta toiset eivät olleet vilkaisseetkaan sitä. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että roolit olisivat olleet heille yksi työsuoritus muiden joukossa", Jackson korostaa.

"Yksi hyvin tärkeä tekijä oli se, että kaikkien oli tultava Uuteen-Seelantiin asti, jätettävä kotikontunsa, ja asettauduttava useimmille täysin tuntemattomaan maahan. Pääosan esittäjille tämä tarkoitti asumista kuvauspaikoilla viidentoista kuukauden ajan. Toisin kuin normaalisti, jolloin näyttelijä viipyy kuvauksissa tusinan viikkoa, tässä ajassa ehti kehittyä ainutlaatuinen suhde elokuvaan, sen tarinaan ja tiimin välille."

"Sen normaalin tusinan viikon jälkeen me vasta olimme kunnolla tutustuneet toisiimme, ja edessä oli vielä yli vuosi yhteistyötä. Tämä teki Sormusten Herran kuvauksista ennenkokemattoman elämyksen koko ryhmälle. Tämä oli kaikkea muuta kuin yksi työkomennus muiden joukossa, koska kukaan ei tule viideksitoista kuukaudeksi Uuteen-Seelantiin vain tavallisen työkeikan perässä. Kyseessä oli suuren luokan pitkä elämäntyylin muutos, ja he kaikki tulivat, koska halusivat olla tekemässä nimenomaan elokuvaa Sormusten Herrasta."

"Koko trilogian kuvaukset purkitettiin tämän viidentoista kuukauden aikana, ja viimeisen vuoden olemme viettäneet Sormusten ritarien jälkituotannon kanssa. Seuraava vuosi kuluu Kahdessa tornissa ja sitä seuraava Kuninkaan paluussa. Jälkituotanto on koko prosessin monimutkaisin ja vaativin osuus, koska mukana on niin paljon erikoisefektejä."

"Erikoisefekteistä ja tietokonegrafiikoista puheen ollen: itse en erityisemmin pelaa tietokonepelejä, enkä ole missään tekemisissä elokuvan m

yötä tulevien lisenssipelien kanssa. Viime kesänä kyllä tahkosimme poikani kanssa PS2:n SSX Snowboardingia, ja odotamme innolla seuraavaa osaa, mutta minulla ei ole yksinkertaisesti aikaa ruveta täysipäiväiseksi pelimieheksi."

"Electronic Arts on tällä hetkellä elokuvaan perustuvan tietokonepelin kimpussa, mutta sen julkaisu menee tietääkseni pitkälle ensi vuoteen. Tulossa on viimeisen päälle state-of-the-art-peli, joka vie oman aikansa, ja EA on kai vasta suunnitteluasteella", Jackson miettii.

Lisää aiheesta