Thief 1, 2, Gold

Tässä pari toimivaa tapaa hoidella Thiefin pahin ongelma: perässä juokseva vartija. Kaikki vahdit voi hoidella pelistä riippuen noin neljällä tavalla, joista kaasunuoli on ensimmäinen, mutta usein liian kallis keino.

Toinen vaihtoehto on kiivetä jonnekin, minne miekkamiehet eivät yletä, jolloin ne useimmiten lähtevät hakemaan jousimiestä. Tämän jälkeen vartijan perään voi juosta huoletta ja lopettaa matkanteon parilla pampuniskulla.

Kolmas keino on monimutkaisin, mutta usein paras: Vartijan lähtiessä perään, pakene. Etumatkan saavuttamisen jälkeen vartija johdetaan pimeälle alueelle, jossa on tilaa pitää jatkuva, vähintään noin kahden metrin etäisyys vartijasta. Vartijat eivät näe pimeässä hyvin, jolloin ne operoivat lähes kokonaan korvakuulolla. Lattialla siis kävellään tai hiivitään. Vartija lopettaa juoksujahdin suunnilleen siihen kohtaan, johon Garretin melu- ja juoksuäänet loppuvat. (Kiviseinään ammuttu broadhead-nuoli on hyvä harhautin.) Tämän jälkeen pysytään hiljaa ja väistellään miestä säntillisesti, kunnes tämä lähtee pois.

Kun vartija kommentoi paluumatkallaan jotakin "Pääsi pakoon, ryökäle" -tyyliin, kävellään tai hiivitään miehen taakse ja annetaan pamppua. Lattiatyyppi on tässä tapauksessa ratkaiseva: marmorille tai metallille ei edes pysähdytä, kun taas matolla, sammalella ja ruohikolla juostaan.

Neljäs keino on tapella pampulla, mikä ikävä kyllä toimii halutulla tavalla vain kakkososassa. Vartijan ympäri juostaan kehää ja hakataan jatkuvasti pampulla takaraivoon. Kärsittyään tarpeeksi vahti hypähtää taaksepäin ja pakenee tekemään hälytyksen. Vartijan annetaan lähteä pakoon, juostaan pienen etumatkan jälkeen perään ja isketään pampulla. Useimmiten vartija vain taintuu, mutta yksikin isku liikaa varsinaisen taistelun aikana johtaa lähes varmasti vartijan kuolemaan.

Viides keino tepsii vain Thief 1:n ja Goldin jousimiehiin: Pysytellään vartijan selkäpuolella, jolloin hän ampuu itseään (!). Tämä ei tietenkään tainnuta vahtia, mutta rääkättyään itseään tarpeeksi vartija pakenee, mikä antaa yleensä tarpeeksi aikaa poistua paikalta.

Lopuksi vielä muutama perusvinkki. Joutuessasi pudottautumaan jostakin aloita pudotus aina kyykystä (crouch) ja juokse reunan yli. Näin pudotus on lähes aina äänetön, jollei mahdollisia kipuääniä l asketa.

Köysi- tai köynnösnuolen voi katon lisäksi ampua esim. puutasanteen reunaan, jolloin voit hyppynapilla vetää itsesi suoraan köydestä kyseisen tason päälle.

Pakenevat vartijat ja siviilit taintuvat molemmat yhdellä pampuniskulla.

Thief 2:ssa mekanistien robotit kannattaa sammuttaa varjoon, mikäli mahdollista. Epäsuoria tappoja ei lasketa (esimerkiksi Frogbeast-otusten tekemiä). Kokeile nostaa miekka esiin Scouting Orbin ollessa päällä .

Lisää aiheesta