Thief: The Dark Project

Tunne vastustajasi

Jokaisessa tehtävässä eteesi tulee erinäinen määrä tehtäväaluettasi asuttavia sekä vartioivia ihmisiä, eläimiä tai helvetistä karanneita olentoja. Perustaktiikkana kannattaa pitää mielessä, ettei yksikään vihollisistasi näe pimeässä tai omaa täydellistä kuuloa, joten varjoissa hiiviskely on aina paras tapa edetä vihamielisessä maailmassa. Väijyksistä hyökkääminen on puolestaan paras tapa taistella.

Ihmiset

1. Palvelijat ovat tavallisesti liian keskittyneitä omiin töihinsä tai juoruamiseen häiritäkseen sinua, mutta älä silti melua tai näyttäydy heille. Ongelmallista on myös se, että vaikka vartijat pysyttelevät omilla asemapaikoillaan tai vartiointireiteillään, voi palvelija yllättäen lähteä kävelemään juuri siihen käytävään, jota luulit käyttämättömäksi ja johon olit kätkenyt ruumiin. Jos palvelusväki näkee sinut, he painelevat suorinta tietä vartijoiden luo kirkuen apua.

2. Vartijat, jousimiehet yms. rikkaiden aatelisten kartanoita suojelevat palkkasoturit ovat päteviä työssään, mutta taipuvaisia juopotteluun sekä juoruamiseen. Heitä ei kuitenkaan pidä aliarvioida, outoa ääntä kuullut vartija tekee joskus perusteellistakin työtä ja vaatii todella kylmää päätä pysytellä liikkumatta kiroilevan vartijan astellessa pimeässä miekka kohotettuna ohitsesi. Yllätetty palkkasoturi kuolee yhdestä nuolesta, mutta varuillaan olevaan vartijaan saa pumpata nuolia ainakin kolme, tavallisesti enemmänkin. Jos vastustajasi tuntee jäävänsä tappiolle, ei hän epäröi irtaantua taistelusta ja hakea apua, joten toimi harkiten aikoessasi tappaa tai kolkata.

3. Hammeriitit ovat sitkeitä, vahvoja ja raskaasti haarniskoituja. Lisäksi he vihaavat varkaita sydämensä pohjasta, eivätkä tunne armoa jos näkevät sinut. Silti hekin ovat yllätettävissä ja uskovat patukkaa, miekkaa ja tarkkaa nuolta niskaan. Etenkin nuolta käyttäessäsi tallenna ensin, sillä vain ja ainoastaan hyvä osuma tipauttaa Hammeriitin kerrasta. Jos joudut punapukuisen partaniekan kanssa lähitaisteluun, pidä mielessä, että he tarvitsevat runsaasti tilaa sotavasaransa heilutteluun. Pitkässä ja kapeassa käytävässä olet vahvoilla, iskien, perääntyen, keräten voimaa iskuun ja hyökäten taas eteenpäin iskien.

4. Hammeriittien papisto on astetta kovempi vastus kuin tavalliset Hammeriittien rivisotilaat. Pappeja on lähes mahdoton tiputtaa yhdellä nuolella edes yllätettyinä, ja nuolia kuluu lähemmäs kymmenen kappaletta yhteen pappiin. Jos pappi huomaa sinut ja tulee liian lähelle, vedä miekka esiin ja tunge itse aivan kosketusetäisyydelle pyrkien kiertämään koko ajan papin kyljen tai selän puolelle heiluttaen miekkaa nopeasti. Nopeiden iskujen jatkuvat shokit estävät pappia keskittymästä ja käyttämästä kuolettavaa magiaansa täydellä tehollaan.

Eläimet

1. Hämähäkit ovat ilkeitä pirulaisia koostaan riippumatta ja ovat yllättävän tarkkanäköisiä ja -kuuloisia. Pyri yllättämään ne hyökäten nuolella tai miekalla. Punaiset suuret hämähäkit sinkoavat maagista energiaa sekä sinut peittävää seittiä, jonka saa irroitettua painelemalla raivokkaasti hyökkäysnappia. Keskelle alas tulee seittien peittämän varkaan kuva, jonka sivulla oleva numero ilmaisee monenko seittikerroksen läpi sinun on vielä leikattava.

2. Burrickit ovat todella sitkeänahkaisia, eivätkä tipu jousella edes yllätettyinä, vaan niihin joutuu uhraamaan 5–10 nuolta. Lähitaistelussa yksittäisestä liskosta ei ole liikaa vastusta, jos vain muistaa kiertää kyljen puolelle etteivät sen sylkemät kaasupilvet pääse osumaan. Liskoilla ei tunnu olevan pahemmin aivoja, ja niitä pystyy välttelemään melko hyvin vain juoksemalla karkuun.

3. Sammakot ovat hankalia, koska ne räjähtävät ikävän suurella voimalla. Paras tapa on härnätä ne liikkeelle ja odottaa, että ne ovat tarpeeksi lähellä jotta niihin osuu varmasti nuolella, mutta kuitenkin sen verran kaukana ettei paineaallosta tule vahinkoa.

Elävät kuolleet ja haamut

Nyrkkisääntönä on, että eläviin kuolleisiin ja haamuihin tepsii vain pyhitetyllä vedellä siunatut vesinuolet, kirkas valo tai räjähteet. Tavallisilla aseilla kyllä pystyy lyömään zombin maahan, josta tämä ponnahtaa takaisin taisteluun noin kolmessa sekunnissa. Jos tehtävänannossa mainitaan jotain kirouksesta, haamuista tai zombeista, osta niin paljon vesinuolia kuin pystyt ja sitten pyhää vettä sisältäviä pulloja, sekä tulinuolia ja miinoja mikäli niitä on tarjolla.

1. Yksittäiset zombit on helppoa väistää ja niiden älynlahjat eivät päätä huimaa. Portaatkin tuottavat jo vaikeuksia kömpelöliikkeisille vainajille, eivätkä ne osaa kiivetä tai loikata kuilujen yli, joten niistä ei ole liikaa haittaa. Katakombeissa tai vastaavissa kulkiessa kannattaa muistaa, että jos kuljet liian lähellä maassa makaavia puolimätiä ruumiita, saattaa joku niistä yllättäen pompata pystyyn.

Hyvä ase zombeja vastaan on pyhällä vedellä täytetyt vesinuolet, joita tarvitaan vähintään kaksi yhteen zombiin. Toinen vaihtoehto on käyttää kovaäänistä tulinuolta. Suurempina laumoina elävät kuolleet muodostavat uhan, etenkin jos liikkuminen on rajoitettua. Toisaalta tiiviiseen zombilaumaan ammuttu pyhitetty vesinuoli vaikuttaa yhtäaikaa kolmeenkin zombiin, mikä tietää suurta säästöä vesinuolissa. Tiukassa tilanteessa kannattaa muistaa, että pyhällä vedellä siunattu vesinuoli tehoaa aivan yhtä hyvin, vaikka jousen jännettä ei olisikaan ennättänyt vetää täyteen mittaansa. Pyhää vettä sisältäviä pulloja ja vesinuolia tuntuu olevan silti aina liian vähän, joten pyri vain väistämään zombit aina mikäli mahdollista.

2. Haamut ovat nopeita, älykkäitä ja vaativat useita osumia pyhitetyistä vesinuolista. Parempi tapa onkin käyttää valopommeja. Aaveet eivät kuitenkaan omaa pimeänäköä tai yliluonnollista kuuloa, joten niiden ohi pystyy hiipimään varjoissa.

3. Luurankoritarit ovat yhtä tiukka vastus kuin haamutkin, vaatien myöskin useita osumia pyhitetyistä vesinuolista. Yllätettynä luurankosoturi saattaa tippua tosin yhdellä tulinuolella selkään, tavallisesti luukasa vaatii kaksi tulinuolta. Hiipiminen näiden veijareitten ohitse on kannattavaa, suurempien laumojen hoiteluun parhaat aseet ovat valopommit sekä miinat.

Helvetin olennot ja elementaalit

1. Rapusotureita kannattaa välttää aina mahdollisuuksien mukaan, sillä lähitaistelussa niillä on suuri etu kahdesta aseena toimivasta raajastaan, vaikka ne toisaalta ovatkin melkoisen hitaita. Yllätettynä rapusoturitkin voi hoidella patukalla tai miekalla, jousta käytettäessä paras valinta on tuli- tai kaasunuoli.

2. Hyönteispedon aseena ovat ilkeät hyttysparvet, joita se sinkoilee varsin tarkasti kohteeseensa. Vaikka peto ei ole mikään mestari lähitaistelussa, antaa se silti ankaran vastuksen pystyessään sinkoamaan hyönteisparviaan joka suuntaan, ja miekan kantaman päästä niitä on mahdotonta väistää. Peto on myös sitkeä ja vaatii monta iskua miekasta, ellei sitä pysty yllättämään. Tämän hirvityksen hoiteluun pätevät samat ohjeet kuin rapusoturiinkin sillä erotuksella, että kaasunuoli on ehdottomasti tehokkain hyönteispetoa vastaan.

3. Rottasoturit ovat hyvin ihmismäisiä, osaavatpa jopa kommunikoida ymmärrettävällä kielellä, mutta mitenkään erityisen älykkäitä ne eivät ole. Niitä voisikin verrata ihmisten vartijoihin ja niiden hoiteluun kannattaa käyttää samoja keinoja. Lähitaistelussa rottasoturi ei kestä niin paljon vahinkoa kuin karaistunut var

tija, mutta on toisaalta ihmistä nopeampi.

4. Tulielementaalit ovat nopeita ja älykkäitä. Ne hyökkäävät syösten pieniä tulipalloja ja osaavat lentää. Tästä syystä lähelle päässyttä elementaalia ei yksinkertaisesti pysty eksyttämään, semminkin koska elementaali luonnollisella loisteellaan valaisee varkaalle elintärkeän pimeyden. Useamman elementaalin uhriksi joutuneen varkaan elinaika lasketaan sekunneissa, joten ole äärimmäisen varovainen. Ainoa mikä tehoaa tulielementaaliin on aivan tavallinen vesinuoli, joten pidä nuolistasi tarkka luku äläkä ammu ohi. Elementaalin aggressiivisuutta voi kuitenkin käyttää hyväkseen. Jos sellainen lähtee perääsi, juokse lähimmän lihaa ja verta olevan vihollislauman läpi ja elementaali jääkin polttamaan vihollisiasi.

Lisää aiheesta