Vagrant Story

Jos Vagrant Story tuntuu ylivoimaiselta, apu on lähellä.

Perusteet

@Teksti:Status-muutokset, selitykset, parannuskeinot ja muut voi tietysti katsoa vaikkapa pelin loistavasta Quick Manualista, jonka saa esille päävalikosta. Quick Manual on hyvä silmäillä läpi ainakin kerran, jotta vältyttäisiin "miten tässä saa lisää tasoja" -kysymyksiltä.

Ansa: tässä pelissä ansoihin ei voi kuolla - ne voivat enintään pudottaa hp:si yhteen. Paitsi jos vihulainen kyttää vieressä, kun astut sellaiseen, ja päättää kilauttaa sinua päihin. Siksi kannattaakin harkita Eye of Argonin- tai Eureka-taian käyttämistä epäilyttävän tyhjissä huoneissa. Varoituksen sana: ansoihin ei voi kuolla, mutta pudotuksiin voi.

Riski ja miten se rikotaan: riskin kanssa ei kannata leikkiä. Toki on kiva kosautella kriittisiä osumia (joita tulee useammin riskin kasvaessa) heikkoihin vihulaisiin, mutta kun vastaan tulee kovempi kaveri, alkaa Ashleylle tulla äitiä ikävä, kun omat hyökkäykset eivät osu ladon seinäänkään ja vihulainen tekee kaksinkertaisen vahingon joka iskulla. Korkea riski tekee olon kaikin tavoin tukalaksi, ainoastaan Sorcerer-taiat toimivat paremmin sen ollessa korkea.

Riskin ollessa matala Ashley osuu (ja väistää) paljon paremmin, joten Vera-esineitä (joita näyttää löytyvän aina kuin tilauksesta) on turha säästellä. Riski laskee itsestään, kun taistelu ei ole käynnissä, kun taas Chain Abilityjen käyttö nostaa sitä hillittömästi.

Mielenkiintoisesti ketjuhyökkäyksillä voi kikkailla. Yli kahdeksan iskun ketjuja ei kannata tehdä, sillä riski näyttäisi nousevan pilviin seuraavien iskujen mukana. Lyhyet ketjut ovat aina parhaita, paitsi jos haluaa remontoida harjoitteluvastuksen.

Aseet ja miten niitä käytetään: pelissä on kolmenlaisia teriä aseissa: tylppiä (blunt), läpäiseviä (piercing) ja teräviä (edged). Vihollisilla on erilaisia heikkouksia näihin, kannattaa siis kokeilla minkälainen terä tehoaa parhaiten mihinkin viholliseen. Valitettavasti kaikkiin asetyyppeihin (joita on 9, paljaat kädet poislukien) ei saa kaikenlaisia teriä.

Jokaisella asetyypillä on neljä Break Art- hyökkäystä, joita saa tapettuaan tietyn määrän vihollisia. Break Arteillakin on (yleensä) hyökkäyksen tyypissä eroja: esimerkiksi terävällä Nodachi-miekalla voi tehdä tylpän erikoishyökkäyksen. Pelihahmo ei kerää kokemusta, mutta aseet keräävät. Riippuen siitä minkälaisia vihollisia vastaan niitä käytetään, aseet keräävät pisteitä (plussaa ja miinusta, kannattaa lukea ohjekirjasta tai Quick Manualista miten systeemi käytännössä toimii) miekan väärässä päässä olevan otuksen elementin ja luokan mukaan.

Evil- ja Undead-vihollisia vastaan: varsijousi (piercing). Materiaali ehdottomasti hopea. Vara-aseeksi on hyvä valita edelleen hopeinen yhdenkäden miekka, (mieluiten sellainen, josta löytyy ytyä, esim. Kora, Khopesh tai Wakizashi) jolloin saat toisen käden vapaaksi suojalle, joka on ehdoton viimeistään pelin viimeisessä taistelussa. Satunnaisesti vastaan marssivat luurangot kannattaa hoidella tylpällä tai terävälaitaisella aseella.

Human- ja Phantom- vihollisia vastaan: yhdenkäden miekka (edged). Fanfangolla on hyvä aloittaa tappotyöt, tosin pelin alkupuolella sillä ei tee haamuja vastaan paljon mitään. Materiaali hopea tai teräs (hagane). Sitkeimpiä haamuja vastaan kannattaa pitää varastolaatikossa pitkälle kehitettyä hopeasauvaa, ihmiset kaatuvat mukavasti erilaisilla kirveillä tai moukareilla.

Dragon- ja Beast-vihollisia vastaan: kahdenkäden miekka (edged). Materiaaleista paras on tietenkin Damascus, mutta siitä on turha aivan heti haaveillakaan. Teräs ja rautakin toimivat vallan loistavasti. Pronssiseen Broad Swordiin on tyytyminen pelin alussa. Huomaa, että isoilla lohikäärmeillä eri ruumiinosat ovat heikkoja eri terätyyppejä vastaan.

Yleensä lohharin pää on se, mihin läpäisevät aseet tähdätään ja häntää pätkitään terävälaitaisella kynäveitsellä. Äkäisempiä lohikäärmeitä vastaan on syytä olla varastossa voimakas seiväs (polearm), jonka on syytä olla läpäisevä tai seuraa turpajuhla. Naurettavia Giant Crabbeja, Iron Crabbeja ja Damascus Crabbeja nirhattaessa tylppä ase, vaikkapa moukari olisi oiva valinta.

Aina paremman kahvan (grip) löytyessä päivität vakioaseitasi, jotta saat liitettyä niihin enemmän gemejä vastuksen mukaan. Esim. lohikäärmeitä vastaan kannattaa pitää Dragonite-gemejä. Elementti-bonuksia gemeillä lisätessään kannattaa muistaa käyttää aina vastakkaista elementtiä edustavaa gemiä aseessa. Esimerkiksi tulielementaalia vastaan Undine Jasper -gem -aseessa tekee rumaa jälkeä.

Suojavarusteet: Näihin pätee aivan sama kokemussysteemi kuin aseisiinkin. Tosin nyt tulielementaalin hyökkäyksien kestäminen kerää Fire-kokemusta. Suojiakin voi kehittää torjumaan erikoisen hyvin tiettyjen vihollistyyppien hyökkäyksiä, mutta kuka sellaiseen jaksaa ryhtyä, kun aseidenkin kanssa riittää puuhaa loppuiäksi? Gemien kanssa täytyy muistaa käyttää aina samaa elementtiä olevaa gemiä kuin vastus. Tulielementaalisuojaan pitäisi siis laittaa Salamander Ruby -gem, joka on tulielementtiä.

Suojavarusteisiin kuuluvat myös erilaiset riipukset ja sormukset (accessory), jotka toimivat kuten gemit, paitsi erillisenä panssarina. Maaelementaalia vastaan siis kannattaa Ashleyn kaulaan ripustaa tyylikäs Gnome Bracelet, joka on maaelementtiä.

Vanhoja aseita ei kannata viskoa menemään vain sen vuoksi, että uusi ja kiiltävämpikin löytyy (paitsi aivan pelin alun hikiset nahkahansikkaat sun muut säälittävät roskat). Kannattaa tietenkin pitää silmät auki kasatessaan uusia varusteita yhdistelemällä (combine-komento.) Jotkut yhdistelmät eivät tee yhtään mitään ja toiset jopa tuottavat alkuperäistä huonomman lopputuloksen. Erilaisia vaihtoehtoja on aivan jumalaton määrä, joten kaikkia on aivan mahdoton tässä listata. Aivan mega-luokan aseita ei valitettavasti (tai onneksi) itse tekemällä saa, joten peliin jää vähän muutakin haastetta kun työpajan pimeässä nurkassa kyhnääminen. Parhaat tulokset saa kokeilemalla itse, mutta seuraavaksi on vuorossa kunnon oikotie vahvempiiin aseisiin.

Materiaalien kovuusjärjestys: Leather, Wood, Bronze, Iron, Silver, Hagane, Damascus. Hopeisen esineen saa yhdistämällä pronssisen ja teräksisen, siinä järjestyksessä. Damascusta syntyy ainakin joskus hopean ja teräksen yhdistelmästä.

Rintapanssarit: Breastplate ja Chain Mail yhdistelmä tuottaa Segmentatan. Segmentata ja Breastplate Scale Armourin. Scale Armour + Breastplate = Brigandine + Breastplate = Plate Mail + Brigandine = Fluted Armour + Plate Mail = Hoplite Armour + Hoplite Armour = Jazeraint Armour + Jazeraint Armour = Dread Armour, joka siis on pelin paras rintapanssari.

Hansikkaat: Gauntlet + Vambrace = Plate Glove. Vambrace ja Plate Glove tuottavat Rondachen, Rondache ja Plate Glove Tilt Gloven. Tilt Glove + Tilt Glove = Freiturnier + Rondache = Fluted Glove + Freiturnier = Hoplite Glove + Hoplite Glove = Jazeraint Glove Jazeraint Glove = Dread Glove

Jalkineet: Fusskampf + Poleyn = Jambeau + Poleyn = Missaglia + Poleyn = Plate Leggings + Missaglia = Fluted Leggings + Plate Leggings = Hoplite Leggings + Hoplite Leggings = Jazeraint Leggings + Jazeraint Leggings = Dread Leggings

Kypärät: Spangenheim + Chain Coif = Cabasset + Spangenheim = Sallet + Barbut = Basinet + Barbut = Armet + Basinet = Close Helm + Basinet = Burgonet + Close Helm = Hoplite Helm + Hoplite Helm = Jazeraint Helm + Jazeraint Helm = Dread Helm

Suojakilvet: Circle Shield + Quad Shield = Tower Shield + Quad Shield = Spiked Shield + Circle Shield = Round Shield + Tower Shield = Kite Shield + Round Shield = Casserole Shield + Kite Shield = Heater Shield + Casserole Shield = Oval Shield + Heater Shield = Knight Shield + Oval Shield = Hoplite Shield + Hoplite Shield = Jazeraint Shield + Jazeraint Shield = Dread Shield

Yhdenkäden miekat: Firangi + Short Sword = Shamshir + Firangi = Falchion + Shamshir = Shotel + Falchion = Kora + Kora = Khopesh + Khopesh = Wakizashi

Yhdenkäden kirveet: Tabarzin + Francisca = Chamkaq + Tabarzin = Tabar + Tabar = Bullova + Bullova = Crescent

Kahdenkäden miekat (Tee-se-itse-Conan): Katana + Broad Sword = Executioner + Katana = Claymore + Executioner = Schiavona + Claymore = Bastard Sword + Bastard Swod = Nodachi + Nodachi = Rune Blade

Kahdenkäden kirveet: Balbriggan + Sabre Halberd = Double Blade + Double Blade = Halberd Seipäät: Corcesca + Scorpion = Trident + Corsesca = Awl Pike + Trident = Boar Spear + Trident = Fauchard + Boar Spear = Voulge + Fauchard = Pole Axe + Pole Axe = Bardysh + Bardysh

Varsijouset: Gastraph Bow + Target Bow = Light Crossbow + Target Bow = Windlass + Target Bow = Cranequin + Windlass = Lug Crossbow + Lug Crossbow = Siege Bow + Siege Bow = Arbalest

Viholliset: Vihollisista vielä sen verran, että ne näyttäisivät voimistuvan ja heikentyvän pelaajan mukaan. Ainakin pelin lopussa vastaan alkaa tulla aiemmin loppuvastuksina tavattua porukkaa, ja hahmosi terveyskin näyttää vaikuttavan. Eli jos menet vähillä hitpointeilla uuteen huoneeseen, siellä pitäisi olla vähemmän haastavia vastuksia.

Loitsut ja hyökkäykset: Loitsut ovat turhia. Kaikkein hyödyllisimpiä ovat Enchanter-, Sorcerer- ja Shaman-loitsut, niillä voi vahvistaa itseään ja heikentää vihollistaan tarpeen mukaan. Ainoat hyökkäysloitsut, joilla tekee mitään ovat Spirit Surge, Drain Heart ja Drain Mind. Toki Banish on ihan kiva, mutta sitä ei saa ensimmäisellä läpipeluukerralla.

Chain Abilityt ovat mukavan tehokkaita oikein käytettyinä, itse asiassa ennen pahimpia loppuvastustajia kannattaa jäädä keräämään vielä ne puuttuvat Chain Abilityt. Varsinkin puolustuskykyjen käytössä harjoittelu on kaiken a ja o. Onneksi harjoitusvastustajia on ripoteltu ympäri peliä.

Break Artit ovat fyysisiä hyökkäyksiä, joten ne ovat parhaimmillaan riskin ollessa pieni. On parasta täräyttää kovan näköistä vastustajaa sopivalla Break Artilla heti taistelun alussa pari kertaa naamariin, parantaa itsensä ja sitten ryhtyä suolestamaan.

Lisää aiheesta